Comics do roka a do dne

Zatímco v sousedním Polsku umírá jedna comicsová řada za druhou, v České republice to vypadá, že se comicsu začíná blýskat na lepší časy. Největší tuzemské comicsové nakladatelství a vydavatelství Crew chrlí na čtenáře čtyři samostatné ediční řady, ostravský Barlow přidává svou trošku do mlýna v podobě pravidelného vydávání evropských příběhů a v Ostravě vznikají také Origami, což jsou ryze české comicsy.

Česká republika byla comicsu kdysi velice zaslíbená země. Žila zde spousta lidí, kteří se tomuto uměleckému žánru věnovali a jejich díla vycházela v několika časopisech, například v Kometě, Ikarii a dalších. Krátce po roce 1992 však začal comics v naší malé zemi upadat. "Doba temna" trvala až do roku 1996, kdy zde vzniklo comicsové nakladatelství a vydavatelství Crew, které se soustředilo na vydávání kratších příběhů ve svém magazínu. První číslo nebylo nijak zvlášť objemné, ale přesto byl celý náklad beznadějně vyprodán.

Když vydavatelé viděli, že o comics je u nás zájem, ve vydávání světových comicsů v češtině pokračovali i nadále, přestože z toho neměli žádný zisk. "Jsme rádi, že přežíváme a že se nám zaplatí aspoň náklady, jinak to dotujeme z vlastní kapsy. Autorská práva jsou drahá, sotva se nám vrátí peníze z prodeje. Hodně nám chybí peníze z reklamy, jenže v České republice si každý myslí, že comics je zábava pro negramotné a na naše čtenáře se dívají skrz prsty, takže u nás neinzerují. Svědčí o tom i fakt, že za celé tři roky jsme měli jenom jednu placenou reklamu. Inzerenty nepřesvědčí ani to, že téměř polovinu našich čtenářů tvoří lidé starší dvaceti let, kteří mají středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání," posteskl si šéfredaktor Crew Petr Litoš.

S ním souhlasí i šéfredaktor ostravského Barlow comics Petr Rada. "Ve světě nastala doba, kdy je comics považován za umění a konkrétně v Evropě se comicsy vydávají pouze ve tvrdých deskách. Většina prodejců je chce prodávat, čtenáři se po nich ptají a většina z nich si nenechá ujít žádný příběh. U nás je však situace opačná. Prodejci comicsy odmítají, protože v tom nevidí budoucnost a čtenáři si je pak nemají možnost nikde koupit, navíc mnohdy ani neví, že něco takového u nás vyšlo. Myslet si, že je možné mít v comicsech placenou reklamu, je spíš bláhový sen," tvrdí Rada.

Jediný, kdo si s reklamou hlavu neláme, je nový erotický comicsový magazín XXX Comix. Jeho autoři využili obrovského boomu erotických příběhů v Evropě, o které je nebývalý zájem a zkusili prorazit i u nás, což se jim povedlo u čtenářů i u inzerentů. Přestože většinu reklamy tvoří inzeráty typu Zavolej mi do klubu, nemohou si nakladatelé příliš stěžovat. Vydavatelé ostatních comicsů pak mají jedinou možnost - nasadit přijatelnou cenu a doufat, že prodají všechno, co vytiskli, aby se jim alespoň vrátily náklady.

Autor: Zdeněk Polách
Tento článek byl publikován 10.9.2000 - další články od tohoto autora