Interview s Petrem Radou

Crew přerušila vydávání všech svých comicsových řad. Spousta čtenářů má obavy, že toto může potkat i Barlow Comics. Jak to s vámi vypadá?
Jako comicsového fandu mě samozřejmě problémy naší "konkurence" mrzí. Kdyby přestali vydávat a nedejbože se to stalo i nám, byl by tady útlum comicsu minimálně na dalších deset let, než se zase najde nějaký šílenec, který se do toho pustí. Musím ale naše čtenáře uklidnit. My jedeme dál. Máme postavený ediční plán na celý příští rok, a budeme náš trh zásobovat co 2 měsíce jedním albem z oblasti frankofonního comicsu.

Takže vám se daří a jste velice spokojeni?
V žádném případě. Prodejnost a dostupnost našich titulů není taková jakou bychom si představovali. Velkým problémem taky je, že o nás skoro nikdo neví. Vždyť například, když byl nedávno v MF Dnes dvoustránkový článek o francouzském comicsu, tak se autor toho článku o nás ani nezmínil. Přitom ale vyjmenoval ostatní vydavatele u nás, kteří s frankofonním comicsem až tak moc společného nemají. To mě opravdu mrzelo.

Jaké zkušenosti máte konkrétně vy s českými, případně slovenskými distribučními společnostmi? Mohou potíže s nimi způsobit existenční problémy?
Narazil jsi na největší problém vydavatelů u nás. Distribuce je u nás doslova v dezolátním stavu. V podstatě jsou dvě možnosti distribuce: přes novinové stánky a přes knihkupectví. Co se týká novinových stánků: v současné době v podstatě u nás existují dvě novinové distribuční společnosti, z nichž jedna si klade podmínku, že nebude vracet remitendu. To je samozřejmě pro vydavatele nepřijatelné a ještě k tomu přidejte, že vám zaplatí minimálně s 3 měsíčním zpožděním. Navíc... běžte se podívat do nějakého stánku... najít tam nějaký časopis je opravdu umění. Co se týká knihkupectví: bohužel většina knihkupců prostě nemá o comicsy zájem, a to i když jim je nabízíte do komise (tzn. platba až po prodeji, tj. bez jakéhokoliv rizika). Prostě rozhodně nemá comics v Čechách na růžích ustláno...

Máš přehled o tom, kolik čtenářů má v rukou jeden výtisk vašich comicsů?
Bohužel ne. Vzhledem k tomu, že nemáme možnost to nějak zjistit, tak jsme se tím ani nezabývali. Každý čtenář by si měl uvědomit, že čím více svůj zakoupený výtisk půjčí někomu jinému, tím zvyšuje riziko neprodejnosti titulu, a podporuje tak úvahy, jestli vůbec má cenu v České republice vydávat comicsy.

Jak to bude - vy a předplatné? Čtenáři už si u vás zvykli na jistou pravidelnost vycházení a také serióznost, začnete toto předplatné nabízet? Pokud ano, tak kdy?
Jakási forma předplatného byla zavedena od třetího dílu Polární hvězdy. Je uvedena na zadní straně alb. Stačí poslat patřičný obnos poštou na naši adresu a do zprávy pro příjemce napsat požadované tituly. Poštovné a balné hradíme my.

Můžeš alespoň trošičku poodhalit roušku tajemství ohledně vámi připravovaného speciálního titulu a alespoň nastínit, o co půjde?
No... tak tedy dobře... Mnohokrát byl na nás vznesen dotaz, jestli nevydáme něco z oblasti fantasy. Vyslyšeli jsme tedy přání a sáhli do kořenů oblasti zvané "meč a magie". Ano, jedná se o slavného CONANA. Bude se jednat o vydáni s tvrdou knižní vazbou ve formátu A4, obsahující tři černobílé povídky (doposud nepublikované v  češtině) o celkovém rozsahu 156 stran. Námětem jsou povídky R.E. Howarda a kresba od slavného Johna Buscemi. Cena 198 Kč. Naším cílem je vydat toto album ještě do konce tohoto roku. Důvodem, proč jsme zatím o tom mlčeli je, že nemůžeme stoprocentně říci, jestli to stihneme. Vydání bude ve velice, ale opravdu ve velice omezeném nákladu, a proto doporučuji všem, co o něj budou mít zájem, objednat si ho přímo u nás.

Jaký je ediční plán Barlow Comics na příští rok a až dojedete některou ze sérií, na jaký frankofonní comics byste se vrhli nejraději?
V příštím roce bychom se chtěli věnovat vydávání vynikající akční série "XIII", jejíž první díl vyjde již 15. listopadu 1999. A samozřejmě vyjde 3. a 4. díl horrového Prince noci. Čtvrtý díl bychom chtěli vydat v květnu, při příležitosti návštěvy autora této série Y. Swolfse na knižním veletrhu v Praze.
K otázce jiných sérií... já osobně mám nejraději dobrodružné historické comicsy, kterých je na frankofonním trhu plno. Bohužel zatím o ně u nás není zájem. Snad někdy v budoucnu... až bude BARLOW COMICS známější a potencionální čtenáři si uvědomí, že přinášíme na náš trh kvalitní díla, se velice rádi pustíme do vydávání dalších historických comicsů.

Autor: Zdeněk Polách
Tento článek byl publikován 10.4.2000 - další články od tohoto autora