Star Wars v comicsu část 1 - Hrdinství Chronologie

Star WarsKdyž se řekne „Star Wars“

Když se řekne „Star Wars“, většina obyvatel od Aše po Košice si nevybaví nic, a zbytek si vzpomene na Star Trek. Pro případ, že lze totéž vztáhnout i na vás, se pokusím o co nejstručnější, nejhutnější a nejinformativnější předestření všech relevantních fakt, která by vás k tomu, oč jde, mohla alespoň vzdáleně přiblížit.

Star Wars jsou Hvězdné války; svébytný svět, kde nejsou úzké skupině jedinců zapovězeny přednosti telekineze či telepatie, kde se světelné meče a hvězdné křižníky řadí mezi všední technologii, kde se robotům říká droidi a kde se pro zničení jedné planety svět nezboří; svět, který v roce 1977 pootevřel k nahlédnutí režisér a scénárista George Lucas. Jeho film podával příběh z daleké, předaleké galaxie, v níž na pozadí konfliktu mezi mocným Galaktickým Impériem a nepočetnou hrstkou povstalců sledoval cestu mladého Luka Skywalkera, vydávajícího se řízením osudu z pusté domovské planety Tatooine do většího světa vesmírných bitev, bizarních stvoření a filozofie rytířů řádu Jedi. Ohlas, který Star Wars vzbudily, Lucase brzy přesvědčil o tom, že trhlina, jíž lze do tohoto světa nahlížet, je příliš malá. Bylo třeba ji zvětšit.

Po prvním filmu, záhy dopojmenovaném Epizoda IV: A New Hope (Nová naděje), následovaly další dva, The Empire Strikes Back (Impérium vrací úder) a Return of the Jedi (Návrat Jedi), tedy epizoda pátá a šestá. Zrodila se jediná trilogie začínající čtvrtým dílem a bystří novináři po ní brzy začali házet módním slovem „kultovní“. Snad k tomu měli a mají i nějaký důvod; Star Wars si získaly miliony fanoušků po celé Zemi, a když se roku 1991 dobelhaly v prabídném překladu do českých kin, začala se fanovská základna utvářet i u nás.

1997 se všechny tři Star Wars filmy vrátily na plátny kin ve zdokonalené podobě, oficiálně označené jako Speciální edice. (Fanové si podnes u táborových ohňů s temným výrazem ve tváři vyprávějí, jak tehdy kinosály zely prázdnotou. Já osobně však vyprávím, jak přede mnou na The Empire Strikes Back sedělo asi čtyřleté, neustále povykující dítě, a jak na mě ze všech stran padala pražená kukuřice, protože česká veřejnost v té době začala objevovat fenomén masáctví.) A konečně roku 1999 se po mnohaletém čekání splnil mnoha lidem sen, ve který už téměř přestávali věřit: zrodil se čtvrtý film ságy, Epizoda I: The Phantom Menace (Přízračná hrozba). Lucas ve své horlivosti stvořil ohromně komplexní dílo, jež měli mnozí po dvou třech letmých zhlédnutích tendence označit za komerčně zaměřenou slátaninu s cílovou oblastí dětského publika. Co na tom, že četní fanové a žádní kritici nebyli schopni docenit četné nové prvky – ať už si kdokoli myslel cokoli, Star Wars byly zpátky (a to i v případě, že si to někdo nemyslel); a v polovině letošního května se vrátí znovu. Tehdy nás čeká téměř celosvětová premiéra Epizody II: Attack of the Clones. Možná že se návštěvníci kin tu a tam nenechají odradit ani do češtiny uboze přeloženým a dabovaným trailerem, ani nedovyvinutým sarkasmem, jež na adresu snímku už předem trousí pseudoprofesionální filmové měsíčníky, a na film se dokonce někdo přijde podívat. Tak nebo onak – Star Wars budou zase zpátky.
(A vida teď, že jsem vám lhal a o stručnosti či informativnosti nemůže být řeč, pokusím se obratným manévrem svést řeč na to, o čem mám mluvit.)

Star Wars

Když Star Wars vstoupí na pole comicsu

Úspěch plodí ambice. Ambice, napovídá mi slovník cizích slov, který je v dnešní době záhodno mít vždy po ruce, je snaha vyniknout.

Star Wars měly na filmovém plátně úspěch, a co víc, vydělaly peníze. (Odpusťte mladému muži, který to naivně nepokládá za synonyma.) Již v sedmdesátých letech se tedy zákonitě projevily ambice zasít a sklidit i na jiných mediálních polích, než jsou ta filmová. Těžko říct, zdali měla v tomto případě nějaký dopad stokrát omílaná fráze o podobnosti filmu a comicsu, ale právě comics byl první výpravou Star Wars z říše pohyblivých obrázků.

Tento výpad probíhal na dvou frontách; jednak v podobě novinových stripů a jednak v klasickém sešitovém formátu, kterýžto podnik měl na svědomí gigant Marvel. Jak zápletky, tak grafické ztvárnění byly na svou dobu bezpochyby převratné: Marvel do své řady cpal co nejvíce přerostlých ušatých králíků a postav, jejichž jména nemohla být bez co největšího počtu „x“ v řadě za sebou. Stripy dnešních klasiků žánru Archieho Goodwina a Al Williamsona se hemžily buď mimozemšťany typu ještěrka ve futuristické obuvi nebo typu Mr. Spock, vesmírnými loděmi jako vystřihnutými z pravěké sci-fi, černými dírami i šílenými vědci, a mezi příběhy zářily přehnaně inovativní konstrukce v rozmezí od „z džungle se vynoří obrovské zuřivé (a samozřejmě zelené) monstrum a napadne povstaleckou základnu“ až po perlu „Temný pán Darth Vader vyšle císařskou flotilu, aby oblehla měsíc s povstaleckou základnou, ale striktně zakáže jakýkoli útok, dokud se osobně nedostaví na palubě svého hvězdného superdestruktoru“. Nutno říci, že hvězdný superdestruktor se teprve stavěl a než byl dokončen, povstalečtí hrdinové stihli blokádou v obou směrech několikrát proletět, aby mohli barvitosti děje učiniti zadost. Novinové stripy psal a kreslil také Russ Manning, ale ani o jeho práci nelze říct, že by se nějak kvalitativně odlišovala od dobového standardu. I tady lze totiž najít jen šílené vědce a nemilosrdné císařské důstojníky, kteří chtějí ničit planety jen proto, že jim to přijde jako dobrý nápad, a spolu s kvalitou zápletky může i úroveň kresby budit u nezasvěcených osob dohady, kolik že Mannigovi bylo vlastně let, když tyto stripy tvořil.

I dnes se ale najde řada pamětníků, kteří se k těmto „dílům“ obracejí s láskou a notnou dávkou nostalgie. Upřímně řečeno, vůbec nechápu proč. Pravá éra Star Wars comicsu totiž začala až o mnoho let později: když v roce 1992 získala licenci společnost Dark Horse Comics a vydala své první opus magnum: Dark Empire (Temná říše).

Dark Empire, vyvstalé ze spolupráce libretisty Toma Veitche a malíře Cama Kennedyho, bylo obrovským počinem plným ponurosti a překvapivého množství nových elementů; první comicsové Star Wars hodné toho jména. Comics, odehrávající se 6 let po porážce Impéria u Endoru v Return of the Jedi, přivádí zpátky na scénu císaře Palpatina a Luka Skywalkera přesouvá do pozice jeho pravé ruky, tedy na temnou stranu, jíž se po celé tři filmy tak urputně bránil.

A Dark Empire mělo úspěch. Potom už to nešlo zastavit. Nikdo ostatně nechtěl. Star Wars se staly jedním z hlavních tahounů Dark Horse. Množství talentovaných tvůrců začalo skládat dohromady nové a nové minisérie, nové příběhy z daleké, předaleké galaxie. Tom Veitch se po Dark Empire zahleděl hluboko do minulosti galaxie a začal pracovat na sérii Tales of the Jedi (Příběhy Jedi), popisující osudy dávných rytířů Jedi v době čtyři tisíce let před událostmi filmové trilogie.

Zhruba v době, kdy světlo světa spatřilo Dark Empire, se Star Wars začaly zabydlovat i na poli románovém. Po dlouhé době první román, Heir to the Empire od Timothyho Zahna (Dědic Impéria, vyšel v prachbídném překladu i u nás), sklidil, jak už to tak bývá, úspěch, a tak Star Wars romány vycházejí, stejně jako comicsy, dodnes. Podstatné je, že jelikož se obě tvůrčí větve věnují popisu stejného světa a vzájemně na sebe navazují (četné romány se odkazují na události popsané v comicsech a naopak), editoři Dark Horse Comicsu si brzy uvědomili, jak moc vychytralé by bylo naverbovat nějakého populárního spisovatele pro větší slávu svého odvětví. A tak se stalo, že se mnozí obzvláště nadaní autoři knih začali podílet i na tvorbě comicsů.

Star Wars

Tales of the Jedi převzal od Veitche Kevin J. Anderson (X-files, spoluautor nových románů Duna) a dovedl celou sérii k celkovému objemu sedmi minisérií, dnes dostupných v sedmi sebraných vydáních. Ačkoli Andersonovy vypravěčské schopnosti jsou zpochybňovány mnohými včetně autora tohoto textu, nelze mu upřít, že na svět Star Wars měl zásadní vliv. Pokud si kupříkladu dokážete vybavit dvoubřitý světelný meč Dartha Maula z Epizody I, vězte, že tato zbraň se poprvé objevila v Andersonových Tales of the Jedi coby výtvor Temného pána Exara Kuna. (V současné době navíc kolují zvěsti, že v Epizodě II bude možno spatřit Tomem Veitchem vymyšlené holocrony, jakési „příruční knihovny jediské moudrosti“.)

Tales of the Jedi také dokonale zrcadlily nastupující tendenci, která se mezi Star Wars comicsy udržela podnes; zatímco knihy se zabývaly především ústředními postavami Hana Sola, princezny Leiy Organy a Luka Skywalkera, comicsy si uzurpovaly osudy hrdinů vedlejších anebo přímo nově vytvořených. Tak byly vydány tři minisérie Droids (Droidi) sledující osudy droidů Artoo-Detoo a See-Threepio před událostmi Epizody IV: A New Hope; dobrodružství gangstera Jabby Hutta sebrané v kolekci Jabba the Hutt: Art of the Deal (Jabba Hutt: Umění kšeftu); příběh River of Chaos (Řeka chaosu) o boji proti Impériu na nevýznamné planetě, kde ze známých postav vystupovala pouze princezna Leia; dokonalá série X-wing Rogue Squadron o stíhacích pilotech elitní jednotky Povstalecké aliance; a stále rostoucího počtu vlastních příběhů se samozřejmě dočkal i legendární námezdný lovec Boba Fett, dle průzkumů druhá nejoblíbenější postava ságy.

Dark Empire se dál odvíjelo ve dvou pokračováních, Dark Empire II (Temná říše II) a Empire’s End (Konec Impéria), popisujících smrtelné křeče odumírajících pozůstatků Galaktického Impéria plus stále se vracejícího císaře (rovněž v křečích odumírajícího). Ani jednomu z nich se bohužel nepodařilo dosáhnout kvalit svého předchůdce.
Souběžně s tvorbou nových titulů vydával Dark Horse i již zmíněné archaické tituly z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Stripy sebral a slepil do klasicky comicsové podoby a navíc je okoloroval. Jako jakési bizarní kuriozity je dnes možno je sehnat jako kolekce Classic Star Wars (stripy Goodwina a Williamsona) a Classic Star Wars: The Early Adventures (Manningovy stripy). V blízké budoucnosti navíc začnou v objemných, více než dvousetstránkových kolekcích vycházet staré comicsy od Marvelu.

Když vládl Peet Janes

Úloha vrchního editora oblasti Star Wars comicsů poměrně záhy připadla osobě jménem Peet Janes. Těžko říct, jak se mu to dařilo, ale jím najímaní autoři začali brzy vytvářet jedno dílo geniálnější než druhé.

Pro sérii X-wing Rogue Squadron byl získán vynikající spisovatel Michael A. Stackpole, jemuž souběžně s comicsem vycházela o eskadře Rogue i čtveřice románů. Jeho velice působivé, dramatické, vtipné a svěží příběhy o jednotce vedené vedlejší filmovou postavou, kapitánem Wedgem Antillesem, bojující proti Impériu v nejrůznějších operacích ve vesmíru, ve vzduchu i na zemi, byly právem uvítány nadšeným ohlasem.

Výborně dopadly také adaptace románů již zmíněného Timothyho Zahna. Na každé ze tří knih pracoval jiný umělecký tým a každému z nich se specifickým způsobem podařilo zachytit, ba vylepšit atmosféru knih odehrávajících se rok před Dark Empire, kdy bývalí povstalečtí hrdinové čelí jednomu z posledních organizovaných výpadů Impéria pod velením geniálního císařského stratéga, velkoadmirála Thrawna.

Peet Janes velkou mírou přispěl k realizaci mnoha dalších projektů. Většina z nich byla jedním slovem úžasná – za všechny opomenuté, a je jich hodně, jmenujme alespoň minisérii Mara Jade: By the Emperor’s Hand (Mara Jade: Císařovou rukou) o osudech císařovy osobní agentky v době císařovy smrti – a ačkoli se ne všechny povedly, žádný z nich nebyl katastrofou bez hlavy a paty. Janes také prosadil dodnes vycházející comicsovou antologii Star Wars Tales, v níž se čtenářům na ploše 64 stran dostává krátkých příběhů ze světa Star Wars v podání nejrůznějších tvůrců ze všech koutů comicsového odvětví.

Když se dostavila Epizoda I

Star WarsV době, kdy se blížil rok 1999 a s ním i premiéra Epizody I: The Phantom Menace, byla už historie a prostředí daleké, předaleké galaxie comicsy (i knihami) v mnoha ohledech velmi kvalitně a detailně zmapována. Ale teprve v devětadevadesátém se s comicsy opravdu roztrhl pytel. Pozornost se přesunula o tři desetiletí nazpět od původních filmů a nové tituly začaly detailně rozebírat období dějin, kdy bylo rytířů Jedi ještě na deset tisíc a Stará republika, ač skomírající, stále fungovala.
Peet Janes dohlédl na úspěšný rozjezd nové neomezené řady nazvané prostě Star Wars Ongoing Series a Dark Horse opustil. Editorské žezlo převzal Dave Land, a ač se zprvu zdálo vše v pořádku, v současném pohledu nazpět je zřejmé, že kvalita produktů začala pod vlivem jeho snahy „přijít s novými přístupy k věci“ poněkud upadat.

Leč: The Phantom Menace se dostalo comicsové adaptace, která sice nebyla úplně dokonalá, ale zarytým fanouškům posloužila, přinejmenším proto, že obsahovala několik scén, které se ve finální verzi filmu odehrály trochu jinak. Vyšlo  čtvero krátkých příběhů o hlavních postavách filmu; popisovaly většinou nějakou příhodu, která se udála v průběhu děje snímku „mimo záběr kamery“.

Star Wars Ongoing Series se začala dynamicky rozvíjet a do dnešního dne vyšlo čtyřicet čísel, v nichž jsou prací mnoha autorských týmů zachyceny především osudy rytířů Jedi. Nejprve šlo o Ki-Adi-Mundiho, jenž mohl být v Epizodě I krátce spatřen po pravici mistra Yody, a posléze o nové postavy vytvořené libretistou Johnem Ostranderem a kreslířkou Jan Duursemou: rytíře Jedi Quinlana Vose a jeho učednici Aaylu Securu, kteří ztratí paměť a tím pádem mají obtíže vybavit si, že by Jedi neměli užívat svých schopností k zabíjení nevinných lidí.

Editor Dave Land Duursemu najal i na četné další projekty, z nichž nejvýznačnější bude patrně Darth Maul, minisérie o tažení zlého a nelítostného pána ze Sithu proti zlému a nelítostnému kriminálnímu syndikátu Černé slunce, v níž se toho mnoho nenamluví, ale o to více přijde ke slovu dvoubřitý světelný meč. Nejvíce čtenářů ale kresbu Jan Duursemy patrně ocení až v jejím dosud nejprestižnějším díle, kterým je adaptace Epizody II: Attack of the Clones.

Když se blíží útok klonů

Ve třech letech, které dělily premiéru první a druhé epizody, se Dark Horse Comics činil a pod vedením Dava Landa se ve Star Wars Ongoing Series odvyprávělo mnoho zajímavého z toho, co se v galaxii za dobu deseti let v galaxii událo. Krom toho byly vydány samostatné minisérie předcházející Epizodu I: o radě Jedi, o dobrodružství moudrého mistra Qui-Gona Jinna a mladého učedníka Obi-Wana Kenobiho, dokonce o tisíciletí starém střetnutí armád řádu Jedi a temného bratrstva Sithu. Čím víc se ale blížil květen 2002, tím bylo jasnější, že je z komerčního hlediska je výhodnější obrátit zraky z minulosti do budoucnosti, tedy k událostem směřujícím k nadcházející Epizodě II.

Do doby mezi oběma filmy byl posazen se stejnojmennou knihou propojený comics Jedi Quest, epizodka z učednických let Anakina Skywalkera pod mistrem Obi-Wanem Kenobi, v níž se samozřejmě objevily náznaky našeptávající vnímavému oku čtenářově předzvěst temné budoucnosti. A protože už od první upoutávky na film byli fanové jak urvaní ze řetězu ohledně postavy Janga Fetta, otce Boby Fetta, objevily se ihned plány vydat dva samostatné sešity většího rozsahu, jeden z nich věnovaný právě Jangovi a druhý nájemné lovkyni Zam Wessel, taktéž vystupující v Epizodě II. Jangova popularita je předvídána v takové míře, že ještě před premiérou Attack of the Clones dostal svou vlastní minisérii; první číslo příběhu Jango Fett: Open Seasons bude vydáno v krátké následnosti po 16. květnu.

Samozřejmostí je adaptace filmu samotného – té se stejně jako v případě The Phantom Menace ujal Henry Gilroy a kresba byla svěřena Jan Duursemě, kterou může jedině těšit, že jednu z postav, na jejímž stvoření se podílela, totiž Aaylu Securu, se George Lucas rozhodl obsadit do filmu. Nejžhavější novinkou o adaptaci je pak to, že i tentokrát bude obsahovat některé z filmu vystřižené scény.

Autor: Milan Pavlíček
Tento článek byl publikován 9.5.2002 - další články od tohoto autora

Star Wars v comicsu