Kreslíme comics 3.

Kdo minule poslechl a pilně kreslil, má už jistě něco natrénováno a vy, co jste byli líní šáhnout na tužku, se rychle vzpamatujte, protože náskok pracovitých včeliček bude stoupat. Samozřejmě nepředpokládám, že by se snad i ta nejpilnější pruhovaná potvora naučila za čtrnáct dní bravurně mrskat na papír propracované postavy, ale nedá se nic dělat, je čas na další díl.

Jak jsem slíbila, přejdeme pomalu od toporných panáků a panenek k postavám v pohybu. Jestliže jste nad učebnicí anatomie šíleli ze složitosti stavby kostry a svalstva, určitě vás potěší, když vám řeknu, že se to všechno ještě podle více či méně složitých pravidel a v souladu s fyzikálními zákony pohybuje. Sice většinou máme ověřeno, že se lze kopnout do vlastního zadku a že naopak není možné otočit hlavu o 180 stupňů (případným čtenářům - sovám se omlouvám za diskriminaci), ale převést postavu v libovolné možné či nemožné póze na papír tak, aby to k něčemu vypadalo, je poměrně složité.

Tutorial 3Ve všech výtvarných školách se kreslení postav v pohybu učí nejprve na několika základních pózách, na kterých se dají dobře vysvětlit principy. První je takzvaný kontrapost, kdy jsou jednotlivé části těla odkloněné od vertikální osy - ramena jsou skloněna na jednu stranu, boky na druhou. Příklad máte na obrázku. Toto pravidlo je dobré si zapamatovat; hodí se, ať už budete kreslit krasavici ve svůdné póze nebo člověka, který nese v jedné ruce kýbl s vodou.

Tutorial 3Další, co byste měli zvládat pokud možno levou zadní, je postava v chůzi a běhu. To je poměrně těžké a rozhodně doporučuji sehnat si obrázky s jednotlivými fázemi chůze a běhu, a to zepředu, z profilu i ze tříčtvrtečního pohledu. Najdete je v libovolné anatomii pro malíře (jsou i v on-line verzi anatomie od Andrewa Loomise). Na co si dát pozor? Za prvé, každá postava má nějaké těžiště a jemu příslušející těžnici, která směřuje vždy kolmo dolů. Vertikální osa stojící postavy je prodloužením těžnice (na obrázcích ji máte znázorněnu červenou čárou), osa postavy jdoucí či běžící se od ní v různém úhlu odchyluje. Zjednodušeně se dá říci, že čím větší úhel, tím rychlejší běh.

Kromě těžnice se používá ještě křivka pohybu. Je to jednoduchá křivka, která zhruba vyjadřuje charakter pohybu postavy; nejlépe to asi pochopíte, když se kouknete na obrázek (červená čára). Hodně comicsových kreslířů tím začíná - nejprve si rozmyslí a "nahodí" křivku, potom podle ní dokreslí kostru postavy a pak teprve pracují na detailech. Křivka pohybu může být, ačkoliv to zní jako paradox, také úplně rovná :).

Tutorial 3Křivky také využijete, když budete kreslit bojující postavy. Kupříkladu, dostane-li někdo pěstí do břicha, pak právě v místě úderu se prohne, zatímco hlava a nohy zůstanou zhruba tam, kde byly. Čím silnější úder, tím větší prohnutí. Pokud si ještě představíte čáru, naznačující linii úderu, vznikne jakási šipka, podle které se při kreslení můžete orientovat. Opět viz obrázek, tentokráte modrá čára.

Pohyb také můžete zdůraznit pomocí čar a křivek, které sledují například dráhu letu odkopnutého padoucha nebo naznačují vysokou rychlost hrdinovy pěsti. Rychle se pohybující postavy a objekty můžete také nakreslit trochu rozmazaně, s tím ale opatrně, aby to nevypadalo jako Ruprecht na výletě. Nezapomeňte, že v pohybu budou postavám nejspíš vlát vlasy a pohyb bude patrný i na oblečení. V comicsu je možné trochu přehánět, takže když kreslíte situace, kde jde o život, můžete ke zvýraznění rychlosti/mrštnosti/neschopnosti zúčastněných použít veškeré dostupné prostředky a křivku pohybu prohnout tak, jak by to v reálném životě nikdy být nemohlo.

Trénovat můžete opět podle reálných modelů, ale bude to asi obtížnější - těžko někoho požádáte, jestli by se při výskoku ve vzduchu na moment nezastavil a nepočkal, až si ho naskicujete. Takže hojně využijete fotografie a obrázky, které, jak doufám, pilně vyhledáváte a schraňujete (jestli se nepletu, mluvila jsem o tom už v prvním dílu). Máte-li počítač a nevadí vám, že budete muset chvilku shánět, doporučuji program Poser od firmy Metacreations; je to speciální software pro práci s trojrozměrnými modely lidských (i zvířecích) postav. Vybranou figuru si můžete nastavit do libovolné pozice, podle potřeby si ji nasvítit a doupravit a použít ji jako model. Modely postav se dají sehnat i ve formátech pro ostatní 3D software, takže kdo vlastní a ovládá 3D Studio Max, Blender a jim podobné, nemusí ani shánět Poser. A komu nic z toho mnoho neříká, nemusí mít komplexy, Leonardo da Vinci taky počítač neměl a obešel se i bez něj :).

Co bude v příštím dílu ještě nevím jistě, ale předpokládám, že bych mohla napsat něco ohledně speciálních druhů postav - trpaslíků, mutantů, supersvalovců a podobné sběře.

Autor: Adéla Bartlová
Tento článek byl publikován 15.7.2002 - další články od tohoto autora