Recenze Články
Comicsový katalog
Recenze
Články
 

Kreslíme comics 4.

Pokud jste četli minulý díl, zřejmě si vzpomenete, že na jeho konci jsem říkala něco jako že bychom se dnes mohli věnovat způsobům, jakými se na základě klasické lidské postavy kreslí superhrdinové a mutanti. Ovšem nakonec jsem se rozhodla tento díl přeřadit až na příště a místo toho napsat něco málo o kreslení lidských hlav a obličejů. Jestliže proti hlavám a ksichtům něco máte, nemusíte zuřit, protože bych se k tomu stejně jednou (brzy) dostala.

Mohli bychom říci, že hlava je jednou z obtížněji zpodobnitelných částí lidského těla, ale vzhledem k tomu, že, jak se mnozí z vás jistě sami přesvědčili, lidské tělo se skládá ze samých obtížně zpodobnitelných částí, nemá toto sdělení žádnou hodnotu a jenom jsem jím zbytečně zaplácla místo. Aby vám nebylo líto, že jste pozadu, vezměte si kus čistého papíru a tužku a také zaplácněte něco místa, a to několika náčrtky hlavy zepředu, z profilu a tříčtvrtečního pohledu. Pak si je kriticky prohlédněte a najděte slabá místa (masochisté si je můžou zaškrtat červenou tužkou). Abyste to neměli tak těžké, můžete použít následující seznam:

1) Tvar.
Někdo sice umí nakreslit krásné oko či rtíky k zulíbání, ale umisťuje je do podivné šišaté napodobeniny basketbalového míče. V tomto případě se někde podívejte na obrázek lebky; od tvaru lebky se pochopitelně odvíjí tvar hlavy. Když začínáte kreslit, je užitečné udělat si náčrtek, který pomůže udělat si představu o tom, jak bude hlava umístěná v prostoru a kde na ní budou jednotlivé části (uši, oči atd.).

Až budete náčrtek propracovávat, nemůžete kontury obličeje jen tak obtáhnout - rovné totiž rozhodně nejsou. Jejich tvar určuje tvar čela, lícních kostí a brady. Když budete někoho portrétovat, už tohle jsou elementy, které určují podobu, při kreslení comicsu mějte na paměti, že má-li hrdinka na jednom obrázku vysoké čelo a výrazné lícní kosti, měla by je mít na všech ostatních obrázcích, aby ji čtenáři poznali. Kreslíte-li ánfas, připomínám pravidlo pravé a levé strany - nejdřív kreslete polovinu, která je z vašeho pohledu na straně ruky, kterou nekreslíte (pro praváky nalevo, pro leváky napravo), snáze pak uděláte i druhou stranu, protože si ji nebudete zakrývat. Mimochodem, když se hrdina usměje, zamračí nebo bude žvýkat svačinu, kontury obličeje se příslušně změní - studujte před zrcadlem.

Kreslíme Comics 4

2) Uši.
S ušima je to jako s rukama - jestli se vám zdá, že vám to nějak nejde, přestaňte se pokoušet o vymyslení nových pravidel anatomie a pořádně si nějaké ucho prohlédněte. Kupodivu není nijak složité. Uši nejspíš nebudou patřit k elementům, které by vystihovaly hrdinův charakter (jako třeba oči), pokud to ovšem nebudou plachťáky nebo špičaté elfí uši.

3) Nos.
S nosem je to podobné jako s ušima - když nebude na dvou obrázcích téhož hrdiny na chlup stejný, nic moc se nestane, ovšem nepodceňovat. Snažte se, aby byl rovný, tj. neujížděl na jednu nebo na druhou stranu obličeje, a příliš se s ním nepatlejte, protože nosy mají tu ošklivou vlastnost, že čím víc se s nimi propracováváte, tím nápadnější (a většinou i hnusnější) jsou. Zvláště pro comics, který budete později vybarvovat, platí - nos jen naznačit a tvar potom dodělat barvou.

4) Oči.
Oči jsou spolu s ústy nejvýraznějšími částmi obličeje, proto si na nich dejte záležet. Snažte se, aby byly obě stejné a umístěné symetricky (přestože v reálu je tomu tak málokdy). Co do tvaru se nepokoušejte o žádné inovace, vycházejte z reálného tvaru oka a jen mírně dolaďujte. Držte se osvědčené typologie - velké a kulaté oči mají nevinná děvčátka, úzké šikmé oči naopak nebezpeční padouchové. Oči také, ve spolupráci s obočím, mohou vyjadřovat celou škálu emocí - od lehkého údivu přes smutek až po krajní zuřivost. Co se emocí týče, je v comicsu dovoleno přehánět, takže vyvalé oči mohou být opravdu vyvalené (vzpomeňte na Masku ;-) ).

Kreslíme Comics 4

Při kreslení detailu si dejte záležet - oko není jen barevné kolečko v bílém oválku, má-li vypadat realisticky, musíte si ho trochu nastudovat. Výhodou je, že vám na to stačí zrcátko. Nezapomínejte také, že oko je vysoce lesklý trojrozměrný objekt a odráží světlo. Oči jsou umístěny přibližně v půlce hlavy - sice nejsou v polovině obličeje, ale v polovině hlavy ano. Větší část té horní polovině ovšem zakrývají vlasy. Proto si musíte, pokud vám to dělá problémy nebo jste začátečníci - umístění očí poznačit už na schematickém náčrtku.

5) Ústa.
Zvláště důležitá u hrdinek. U hrdinů se s nimi naopak příliš nemažte - ve většině comicsů mají mužští hrdinové ústa znázorněna jednou linkou a stínem, který naznačuje tvar spodního rtu. Při pokusu o jakékoliv jiné řešení riskujete, že hrdina bude vypadat jako buzna. Rozhodně platí pravidlo, že pokud chcete nakreslit rty se vším všudy, musíte pořádně propracovat celý obličej.

U žen si naopak s ústy vyhrajte - rty mohou být úzké, širší, kulaté či přísně špičaté, prakticky libovolně barevné (jsme v comicsu) a - kolegyně kreslířky to dobře vědí - šikovným použitím barev a stínů můžete vykouzlit rtíky skutečně plné a šťavnaté, zkrátka k zulíbání. Jinak pro ně platí totéž, co pro oči či tvar obličeje - snažte se je kreslit pořád stejně.

6) Vlasy.
Jedna z mých kamarádek tvrdí, že Adam a Eva byli holohlaví, protože s vlasy jsou jenom potíže a v ráji potíže nemají místo. Pravda je, že na ty svoje taky občas nadávám, ale vy budete při svých prvních pokusech je nakreslit nadávat určitě víc. Univerzální návod, jak nakreslit dokonalé vlasy, neexistuje, musíte to prostě zkoušet. Účes si můžete představit jako trojrozměrný objekt, rozdělený do menších částí - pramenů - které volně spadají kolem kontur hlavy (a případně ramen). Stínování nejlépe trénujte podle modelů nebo obrázků. Než budete kreslit třeba copy nebo složitější účesy, někde si je prohlédněte, aby to nepřipomínalo bábovku nebo věnec buřtů (nic proti Laře ;-) ).

Než se pustíte do kreslení comicsu, měli byste mít podobu hlavního hrdiny či hrdinky důkladně promyšlenou. Kreslíři většinou pokreslí spoustu papíru skicami, na kterých vynalézají ten pravý obličej a posléze ho zkoušejí v akci - kreslí ho zepředu, z profilu a z dalších pohledů, verze rozzlobené, veselé, různě nasvícené, hledají nejvhodnější barvu vlasů a účes. Tento postup rozhodně doporučuji, hrdina totiž pak tento vývoj nebude prodělávat na stránkách comicsu, kde je to už jaksi nežádoucí. I vám se jeho podoba dostane do ruky a vlastní kreslení už pak bude snadnější. Budete-li totiž s obličejem, který se vyskytuje v každém druhém panelu, zápasit, čtenář to pozná a bude ho to rušit.

Autor: Adéla Bartlová
Tento článek byl publikován 12.8.2002 - další články od tohoto autora


Doporučujeme
Nejživější diskuse
Vaše připomínky a návrhy k podobě Comics serveru
22.2.2011, 10:35

Prozraďte, jaký je váš oblíbený comics a proč?
11.2.2009, 11:44

Comicsová scéna v Čechách a na Slovensku
27.1.2009, 18:22

Diskuse pro všechny (i budoucí) comicsové scénáristy
30.8.2006, 9:37

Evropský comics vs. Angloamerický comics
30.8.2006, 9:36