Datum vydání: 26.11.2002, rubrika: RECENZE
Arnal a dva dračí zuby & jiné příběhy
Kája Saudek za celý svůj život prošel několika tvůrčími obdobími, které lze nazvat podle dělení v Aarghu zlatý, stříbrný, bronzový a železný věk. V prvních třech obdobích vznikala díla, ze kterých komiksovému fanouškovi srdce plesá, kdežto v období posledním, od počátku devadesátých let do teď, srdce trne.

Datum vydání: 21.11.2002, rubrika: Aktuality na Comics serveru
Gaiman se vrací k Sandmanovi!
Gaiman se vrací k Sandmanovi!

Datum vydání: 5.11.2002, rubrika: RECENZE
Gipsy #1 – Zázračná hvězda
Tichá voda břehy mele, tak by se dala nazvat strategie BB Artu na poli komiksů. Vypouštění jednoho komiksu za druhým teoreticky musí přinést nějaké ovoce. Tituly, které pomalu odplavují hroudy čtenářského nezájmu, nejsou sice nějaké superpecky, ale jsou velmi úspěšné v zahraničí jako žoldáci v řadách komerčního mainstreamu. Nicméně teorie pravděpodobnosti nám říká, že mezi průměrnými a podprůměrnými tituly se občas vyskytne nějaký zasluhující si vyšší pozornost. Takový je i Gipsy.

Datum vydání: 1.11.2002, rubrika: Aktuality na Comics serveru
Poslední book Invisibles přichází
Poslední book Invisibles přichází

Datum vydání: 25.10.2002, rubrika: RECENZE
Dantovo inferno
Komiksy jsou potvory. Mají tu schopnost objevovat se, stejně jako příslušníci Vietkongu, všude tam, kde by je člověk čekal nejmíň. Schválně si tipněte čím se mohou obklopovat vykladači Tarotu a studenti hermetických nauk? Pentagramy na zdech, diagramy hvězdných drah, kilogramy ektoplazmy a nezbytnou Crowleyho knihovničkou? To určitě, ale věřte mi to nebo ne i komiksy.

Datum vydání: 11.10.2002, rubrika: Aktuality na Comics serveru
Svět Incalu stále žije 3
Svět Incalu stále žije 3

Datum vydání: 10.10.2002, rubrika: Aktuality na Comics serveru
Svět Incalu stále žije 2
Svět Incalu stále žije 2

Datum vydání: 9.10.2002, rubrika: Aktuality na Comics serveru
Svět Incalu stále žije 1
Svět Incalu stále žije 1

Datum vydání: 4.10.2002, rubrika: RECENZE
Unknown Soldier
Jo, jo, Garth Ennis - to je ten komiksovej Tarantino, co se tak rád ráchá v popkulturních hláškách a násilí, to ví dneska každý dítě. Jenže s tímhle předsudkem byste mohli u Unknown Soldiera docela narazit. Tenhle book má více než citelný politický nádech, ve kterém si Ennis zarýpal v nemilých přehmatech americké zahraniční politiky. Skupina čtenářů neznámého vojína se, jak je vidno, se čtenáři takového Darkness příliš nepřekrývá.

Datum vydání: 2.10.2002, rubrika: Aktuality na Comics serveru
Zemřel Miloš Macourek
Zemřel Miloš Macourek

Datum vydání: 16.9.2002, rubrika: Aktuality na Comics serveru
Nevíte jaký si koupit komiks?
Nevíte jaký si koupit komiks?

Datum vydání: 13.9.2002, rubrika: Aktuality na Comics serveru
Průvodce po Invisibles
Průvodce po Invisibles

Datum vydání: 12.9.2002, rubrika: Aktuality na Comics serveru
Češi a Moravané v Borderlineu
Češi a Moravané v Borderlineu

Datum vydání: 11.9.2002, rubrika: Aktuality na Comics serveru
Bilal u Humanoids Publishing
Bilal u Humanoids Publishing

Datum vydání: 10.9.2002, rubrika: Aktuality na Comics serveru
Milo Manara v Polsku
Milo Manara v Polsku

Datum vydání: 9.9.2002, rubrika: Aktuality na Comics serveru
Co kuje Netopejr
Co kuje Netopejr

Datum vydání: 5.9.2002, rubrika: RECENZE
Živel 21
Živel je časopis, který se neustále snaží na svém surfovacím prkně hoblovat kulturní okraj. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se s hlasitým šplouchnutím nechá pohltit vlnou zvanou komiks. Nutno dodat, že vlna je to opravdu pořádná, neboť se Živel chopil tohoto tématu opravdu pevně.

Datum vydání: 2.9.2002, rubrika: RECENZE
Aargh #3
Zatímco křesťané si slaví svoje Vánoce a Velikonoce v pevně stanovených termínech, my, komiksoví fandové, to máme proměnlivé. Je tu spousta menších svátečků, jako je vydání každého nového komiksu a pak je tu pár větší událostí, které stojí za nějaké to šampaňské. Jednou z takových je i vydání nového čísla Aarghu.

Datum vydání: 28.8.2002, rubrika: RECENZE
Metal Hurlant #1
Revoluce začala, tak zní slogan na obálce znovuoživeného legendárního časopisu Metal Hurlant (Řvoucí kov). V červnu tomu bylo přesně patnáct let, co tento velikán zanikl a k tomuto datu byly také povolány oživovací týmy na obou stranách Atlantiku (konkrétně v USA a ve Francii), aby se situace již nikdy neopakovala a časopis mohl opět z plna vazby řvát.

Datum vydání: 19.8.2002, rubrika: Aktuality na Comics serveru
Voda komiksu nepřeje
Voda komiksu nepřeje

Datum vydání: 19.8.2002, rubrika: RECENZE
The Amazing Screw-On Head
Jméno Mika Mignoly má každý spojeno s postavou Hellboye. To však nebude mít dlouhého trvání, neboť nyní do Mignolovského univerza nastupuje nová postava Screw-On Head – Šroubovací hlava. A není to jen nějaká přezdívka ze skautu, je to opravdu regulérní šroubovací hlava.

Datum vydání: 29.7.2002, rubrika: RECENZE
The Nikopol Trilogy
České vydaní prvního dílu Nikopolské trilogie se nezadržitelně blíží a je na čase se podívat, co nás vlastně čeká a nemělo by minout. Když se nad tím zamyslím, je to od Egmontu zvláštní, startovat přímo Enki Bilalem a jeho nejslavnější trilogií. Ne že by si to nezasloužil, to tedy rozhodně ne. Nicméně Enki Bilal nepatří k autorům, kteří, ač přes svou nespornou kvalitu, by byli natolik líbiví, aby je žrali všichni.

Datum vydání: 25.7.2002, rubrika: RECENZE
Sláine: Zabiják démonů/Královna čarodějek
Jakmile si Sláine odbyl svoji premiéru na stránkách čtvrté Crwe, ihned si získal velkou popularitu. Ukázka z dvojalba Poklady Británie byla opravdu výtečná a po ní následovala ještě jedna. Bohužel, když došlo na Sláina v Mordé Crwi, redakce nominovala jako svého kandidáta dvojalbum Zabiják démonů, což mi dodnes přijde vcelku škoda, protože jeho úroveň je asi o řád či dva pod Poklady.

Datum vydání: 24.7.2002, rubrika: RECENZE
Bad Boy
Když uvidíte na obálce comicsu chlapečka v kšiltovce, jak za sebou na tříkolce vláčí plyšové potvůrky, a v pozadí chvějící se rodiče, co uděláte? Samozřejmě si ho okamžitě koupíte. Jako vnímaví čtenáři nedokážete totiž přehlédnout dvě jména na obálce, kterými jsou Frank Miller a Simon Bisley. Tito dva borci se sešli v roce 1997 v poměrně neznámém vydavatelství Oni Press, kde spáchali skvělý šestatřicetistránkový kraťas.

Datum vydání: 19.6.2002, rubrika: RECENZE
Harlequin Valentine
Kdyby existoval u fantazie nějaký měrný koeficient podobně jako IQ u inteligence, patřil by Neil Gaiman k tomu nepatrnému zlomku populace s FQ (kvocientem fantazie) nad 150. Že tomu tak je, už se mohl český čtenář přesvědčit ve výborných románech Nikdykde, Hvězdný prach a Američtí bohové. Rozhodně pozitivní informací je, že v blízké době u nás dojde i na Gaimanovy komiksy Sandman a Last Temptation s Alice Cooperem. Že jsou komiksy Gaimanovy nejbližší, není třeba příliš zdůrazňovat.

Datum vydání: 17.6.2002, rubrika: Aktuality na Comics serveru
Morrisonova nová stránka
Morrisonova nová stránka

Datum vydání: 17.6.2002, rubrika: RECENZE
Velká kniha komiksů 2
Nebudu chodit dlouho kolem horké kaše a rovnou vám řeknu, že druhou Velkou knihu komiksů jsem si koupil jenom a pouze z nostalgie. BB Art bohužel nasadil všechny pecky, co by se daly číst, do prvního dílu a vyvstává tedy otázka, zda si další díly vůbec koupit.

Datum vydání: 3.6.2002, rubrika: RECENZE
Pohádky navzdory dějinám
Čím dál silnější odezvy české scény jsou víc a víc patrnější. Nová vlna nabývá na síle, a tak se tu vedle prvních časopisů objevují i první alba. Po Bantamovi od Calibre to jsou Pohádky navzdory dějinám od Motu. Navzdory čtenářovým představám je ale více pohádkou Bantam a Pohádky, jak už název vydavatele napovídá, lze zařadit do škatulky jen obtížně. Co tento jev na trhu znamená?

Datum vydání: 3.5.2002, rubrika: ČLÁNKY
Rozhovor s Aarghonauty
Dvojici Aarghonautů Tomáše Prokůpka (TP) a Tomáše Kučerovského (TK) není třeba příliš představovat. Snad jen krátce, že to jsou noví komiksoví buditelé, kteří pro blaho národa (a vlastní slávu) věnují svůj drahocenný volný čas tvorbě časopisu Aargh! V současné době už několik měsíců zběsile dokončují třetí číslo a také pracují na vlastním projektu Vzlety a pády, které snad do konce roku vyjdou. Doprovodné ilustrace jsou z připravovaného Aarghu a jsou z komiksů Návštěvník (T. Kučerovský/T. Prokůpek) a Atentát (K. Saudek/J. Saudek).

Datum vydání: 30.4.2002, rubrika: Aktuality na Comics serveru
Nový Aargh se blíží
Nový Aargh se blíží

Datum vydání: 29.4.2002, rubrika: RECENZE
Světla Amalu #2 – Strašák
Recenzovat série je tak trochu problém. Autoři zůstávají povětšinou stejní a po pár dílech o nich člověk nevyhrabe ani drby. Začít přesvědčovat někoho, že u třistadvacátéhoosmého dílu by si měl sérii začít kupovat nebo s ní naopak praštit taky není ono. Rovněž lze odříkat děj a prozradit nedočkavým čtenářům všechny zvraty a vyvrcholení, na něž tak dlouho trpělivě čekali, ale recenzent pak musí volat pyrotechniky k balíčkům od Anonyma. Jedinou záchranou jsou změny, za které se každý autor modlí, aby se alespoň dvě tři v novém díle vyskytly a on je mohl s velkým halasem světaznale rozpitvávat. Také lze zaplácat první odstavec nic neříkajícími kecy a doufat, že to čtenáře od zbylého tlachání, do kterého už lze napsat cokoliv, odradí. Ale to dělají jen ti nejzoufalejší.

Datum vydání: 25.4.2002, rubrika: Aktuality na Comics serveru
Nový Asterix
Nový Asterix

Datum vydání: 23.4.2002, rubrika: RECENZE
Velké putování Vlase a Brady
Dneska si opět ladím klávesnici a dávám si záležet, protože ódu, kterou budu pět, musím zahrát co nejlépe. Psát budu o Velkém putování Vlase a Brady, jednom z nejtotálnějších komiksů, co tu kdy vyšly. Příběh dvou nerozlučných kamarádů Vlase, který se dovede soustředit tak, že mu vlasy rostou ohromnou rychlostí, a Brady, který se pro změnu začíná na prudkém slunci ztrácet, lze přirovnat k takovým dílům jako je např. Hobit či Nekonečný příběh. To jsou knihy, ač klasické – psané, ve kterých si najdou své zalíbení malí i velcí a všichni mají vůli se k ní po čase opět vracet.

Datum vydání: 15.4.2002, rubrika: RECENZE
Padoucnice #3
Které příběhy jsou nejúžasnější? Ty, ve kterých se dobývají podmořské pevnosti 28. století pomocí obřích buldozerů nebo ty, ve kterých vás sličné elfky opíjí kouzelnými nápoji za svitu luny? Lidská fantazie nezná mezí, ale přesto na jedno nemá. Na život sám.

Datum vydání: 5.4.2002, rubrika: RECENZE
Světla Amalu #1: THEO
Prázdniny jsou v plném proudu a pro ty, kdo se ještě nerozhodli kam pojedou, tu mám malý tip na ostrůvek uprostřed řeky Amalu. Je to mí sto na pohodu, žijí tu jen fretky a průsvitníci a lidská noha sem nepáchla tak dlouho, kam až paměť místních sahá. Jenže vše není tak ideální, jak to na první pohled vypadá. Když pomineme, ž e se oba druhy obyvatel nemají příliš v lásce, zjistíme, že se samotnou řekou není všechno úplně v pořádku. A ještě do toho všeho spadnou s letadlem lord se svým sluhou. Takž e aby takové prázdniny na ostrově nebyly vaše poslední, kupte si raději nový komiks Světla Amalu - Theo, ať víte, jak z té šlamastyky ven.

Šinkl a jeho Velká Síla
Po úspěšných Thorgalech přišel čas, aby se na pultech knihkupectví zjevil z pera autorské dvojice Rosińsky-Van Hamme titul poněkud jiného ražení, kde budou mít myšlenky své místo a kde si budou moci autoři zabořit svá comicsová vesla do poněkud větší hloubky. A proto se zjevil Šinkl, aby vstoupil do světa Van Hammeho polemiky s Novým zákonem.

Thorgal #3: Nad jezerem beze dna
Po zkušebních Lukostřelcích vyšel už druhý Thorgal z produkce vydavatelství Crew. Jedná se v pořadí o třetí díl mohutné thorgalovské ságy. Tedy nikoliv první, protože ten už u nás kdysi vyšel, ani druhý, jelikož není podle vydavatele výtvarně dost na úrovni. Po zkušenostech s Batman: Temný rytíř - Temné město to lze crwákům těžko zazlívat.

Thorgal #7: Dítě z hvězd
Už je tomu deset let co vyšel první příběh nebojácného Thorgala Aegirssona i u nás. Jednalo se o vůbec první zahraniční comicsové album na našem trhu. Již dávno neexistující nakladatelství S-press vydalo sešit neohroženého dobrodruha v neuvěřitelném nákladu 100 000 kusů! Nemá cenu si stěžovat, že dnes jsou náklady skoro 100x nižší a ceny o 100 Kč vyšší. Důvodem k sepsání těchto řádků je, že ne každý tento sešit vlastní (je vás 9 900 000) a přitom je v něm vepsáno celé tajemství Thorgalovy existence. První album obsahuje celkem tři povídky, z nichž v každé se dozvíte něco o původu oblíbeného hrdiny.

Thorgal #9: Lukostřelci
V roce 1977 se dala dohromady dvojice, která se podílela na formování tváře evropského comicsu. Jednalo se o belgického scénáristu, bývalého ekonoma, Jean Van Hammeho a polského kreslíře Grzegorze Rosińského. Jejich první společné album Thorgal - Dítě z hvězd nastartovalo společnou kariéru a vytvořilo nového hrdinu. Sláva, která se jich drží, je dotáhla až k tomu, že počet vydaných alb byste na všech dostupných prstech nespočítali.

Země tří úsměvů & Apokalyptické příběhy
Hledáte oddych u lehkého a zároveň inteligentního humoru? Pak neváhejte a sáhněte po Zemi tří úsměvů. Její autor Lewis Trondheim má smysl pro výbornou nadsázku a ironii, kterou umí podat v náležitém kabátě. Tentokrát není tak filosofující jako ve Čtvrt vteřiny na život a je tím pádem stravitelný pro širší publikum. Země tří úsměvů je opět zároveň komiksem i sérií stripů. Těch je v celém albu rovná stovka, z nichž každý má svoji pointu a zároveň každý navazuje na ten předchozí.

Pot #1
Milí začínající comicsoví kreslíři. Dnešní, comicsu nijak zvlášť nepřející doba vám nemůže nabídnout nic víc než “krev, pot a slzy”. Z Crwe je momentáln ě schnoucí strup, tak aspoň že ten Pot je mezi námi. Jinak by nám zbyly ty slzy v očích. Jak jistě víte, Pot je nový comicsový plátek pocházející ze stáje Motkomiksu a nenabíz í málo. Nabízí celý svůj prostor tuzemským comicsovým autorům, a to myslím je velmi šlechetné.

Pot #2
Aargh, Pot, Aargh, Pot… Slyšíte, jak se obě nohy českého komiksu sunou pomalu vpřed? A každá o stupínek výš. Dvojice průkopnických fanzinů si v naší komiksové oblasti rozhodně neškodí ba si přímo prospívají. Každé číslo se dostává zase o kousek dál a oba magnety (pražský i brněnský) k sobě přitahují nové a nové autory a drží si je. Pot tentokrát vyrukoval s barevnou obálkou a dvojnásobným obsahem a obojí mu prospívá. Pokud bychom hledali další vývojový stupínek, pak je to přítomnost dvou komiksů na pokračování a existence komiksového hrdiny Johna Doe. Ale všechno pěkně popořádku.

Pot #3
Když si dáme vedle sebe všechna tři doposud vyšlá čísla POTu, nelze si na nich nevšimnout jedné věci, a tou je vývoj. Stačí se jen podívat na vyvíjející se základnu přispěvovatelů. Lidí koketujících s komiksem neustále přibývá, a to takovým tempem, že už si mohli v Motu pro tohle číslo vybírat.

AARGH! #2
Po necelém roce čekání to na nás zase vybalili! Tentokrát vás dostanou daleko lépe vyzbrojení ostřílení hoši Kučerovský s Prokůpkem jednou ranou přímo od pasu, že ani nemrknete. Když jsem loni jásal nad Aargh!em jedničkou, bylo to nic oproti tomu, o čem bych chtěl napsat teď. Naprosto profesionálně dělaný časopis tištěný na polokřídě s pevnou obálkou a o třídu lepší grafikou. Obálky nám ti vykuci pro jistotu připravili rovnou dvě, abychom za ně utratili co nejvíce peněz, ale co, 60 Kč za něco takového je skoro až směšné. Pokud jste milovníci českého či vzhledově hravého komiksu, není jiné volby. Vzhledem k tomu, že se náklad oproti minulému (vyprodanému) číslu vyhoupl z jistých důvodů o pouhou stovku, nedoporučuji příliš dlouho otálet. Pokud na vás moje slova příliš nezapůsobila, zkusím vám Aargh! přiblížit trochu podrobněji.

AARGH! #1
Jedním z mnoha příjemných překvapení letošního ComiCZ conu bylo i představení nového českého comicsového časopisu, zaměřeného na domácí tvorbu a publicistiku. Nyní nastává další bod zlomu českého comicsu. Zahraničně orientovaná Crew se drží zuby nehty a přibližuje nám comics celosvětový. A je třeba se poohlédnout do vlastních řad a vytáhnout z nich nové Saudky. K tomu pomůže nový Aargh! Když se budou moci noví autoři navzájem porovnávat a motivovat se, bude na světě hned veseleji. Aby bylo jasno: Aargh! jsem se rozhodl ne recenzovat, ale spíše oslavovat. Ano. Neuslyšíte od mně jedinou výtku. Proč taky?