Aargh #3

Aargh 4Zatímco křesťané si slaví svoje Vánoce a Velikonoce v pevně stanovených termínech, my, komiksoví fandové, to máme proměnlivé. Je tu spousta menších svátečků, jako je vydání každého nového komiksu a pak je tu pár větší událostí, které stojí za nějaké to šampaňské. Jednou z takových je i vydání nového čísla Aarghu. Prokůpek s Kučerovským si vytvořili pěknou tradici, že každé další číslo bude lepší, hezčí, větší, sofistikovanější, zkrátka profesionálnější. Jejich průkopnictví (nikoli prokůpkovnictví) nám tentokrát přináší rovných sto stran na kvalitním papíře vlepených do barevné obálky od Wladimira 518. A co je uvnitř?

Vše rozjíždí Wladimir 518 s šestistránkovým komiksem Freddie´s opportunity, který je příkladem výborné kresby tohoto talentovaného umělce nastupující generace komiksových kreslířů. Lehce nervní ale pevná bisleyovská linka obsahuje již rozvíjející se autorův rukopis a vytváří tak jednu z nejlepších pasáží celého čísla.

Aargh 4Za stejně velkou pozornost stojí i druhý díl seriálu Komiks Káji Saudka, tentokrát s přívlastkem Stříbrný věk. Takto autoři nazvali období Saudkovi tvorby v 70. letech, kdy vznikl kupříkladu komiks Zamach pro polský časopis Relax, který je v české premiéře pod názvem Atentát v Aarghu také! Tento kousek je výjimečný hned z několika důvodů: scénář napsalo Saudkovo dvojče Jan, fotograf český, leteringu se ujal nejtalentovanější Saudkův žák Miroslav Schönberg a svým vážným námětem – atentát na Heidricha – dílo z celé Saudkovy tvorby lehce vybočuje. Původně barevný komiks vychází v černobílé podobě a je velmi dobře zrestaurovaný (skenovalo se z nepříliš kvalitně tištěného Relaxu). Atentát navíc doplňuje samostatný článek, který ho ještě více rozebírá.

Po Saudkovi následují kraťasy Plaťte předem! a Klacek a Fracek 3, za kterými se hrne dávka publicistiky věnovaná událostem, které byly pro místní scénu určující: Stripburek, Festival v Jelení a comXcon.

Po vtipných stripech Davida D. přichází blok polského komiksu, ve kterém mají všechny výtvory opravdu dobrou úroveň. Navíc jsou doplněny dvěma články Polský komiks a především Grzegorz Rosiński. Po důkladem profilu Enki Bilala v minulém čísle je tu opět další pořádná porce kvalitní publicistiky.

Aargh 4A aby to zmlsaným čtenářům nestačilo, následuje po pár stránkách profil legendárního magazínu Metal Hurlant. O jeho znovuoživené podobě vás už Comics.cz informoval a není od věci si říci, že v srpnovém čísle je zastoupen Ukrajinec Igor Baranko, který je i v Aarghu. Se svojí výtečnou kresbou zaujal nejen mě, ale i americké vydavatelství Humanoids Publishing, pro které v současné době kreslí pokračování Bilalova a Dionnetova Exterminatora 17.

Sekci vyhrazené pro novou generaci českých kreslířů vévodí rozhovor s Tomášem Jirků, autora Kutilky, od něhož následuje i komiks Příběh o osamělé věži. Z dalších autorů nesměli chybět Pavel Čech, Dan Černý, Jiří Grus a Karel Jerie, kteří opravdu umí. A co už nesmělo chybět vůbec, je autorský komiks dvojice tvůrců Prokůpka a Kučerovského. Jejich Návštěvník se vyznačuje nejen dobrým scénářem, ale především výbornou kresbou. Uvidíme čím nás tato dvojice ještě překvapí. Třetí stránka obálky leccos naznačuje… Pro úplnost tu jsou ještě články České komiksové ziny a Anarchistický komiks v tuzemsku.

Shrnuto sečteno opět vynikají počin, který si zaslouží pozornost opravdu každého. Označení povinná četba by možná mohlo být i na obálce :o).

Vydal: Fatem Media v roce 2002

Tento článek byl publikován 2.9.2002 - další články od tohoto autora