Aliens: Salvation + Sacrifice

AliensVetřelci. Hlava tvarem připomínající banán, zelená (pravda, trošku pálivá) slina teče po bradě, nemytá huba vyzbrojená řadou ostrých zubů, nehty nezastříhané snad od narození a dvoumetrový ocas. No řekněte, nejsou k pomilování? Ne? Copak, je na vás dvoumetrový ocas moc? Nebo je to tím smradem z huby? Nebo se prostě bojíte, že vás sežerou? Hlavní hrdinové příběhů Salvation a Sacrifice se báli poslední možnosti, nutno podotknouti, že oprávněně - dráždit vetřelce (pod pojmem dráždit vetřelce si můžete představit co chcete, ale stačí se prostě objevit v jejich zorném poli a stává se z vás lovná zvěř) se nevyplácí.

První příběh, nazvaný Salvation (spasení) se odehrává na liduprázdné planetě, ne nepodobné matičce Zemi. Hlavní hrdina příběhu, nábožensky založený Selkirk, se na planetu dostává společně s Fossem, kapitánem vesmírné lodi Nova Maru, na které dělal Selkirk kuchaře - loď převážela přísně tajený náklad (o jaký náklad jde, si milý čtenáři jistě domyslíš) kterému se podařilo dostat z přepravních cel - dříve než ale vetřelci stačili zaútočit, utekl Foss společně se Selkirkem do únikového modulu a společně odletěli - bohužel dopadnou na skoro stejné místo, na jaké dopadne i jejich loď s mrtvou posádkou a několika živými vetřelci na palubě. Selkirk je ke všemu nucen zabít zešílevšího Fosse, který psychicky nevydržel spršku kyseliny a začal všude vidět vetřelce. Potraviny docházejí, víra a rozum také - Selkirk se proto vydává najít Nova Maru, ze které by při troše štěstí mohl vyslat signál SOS. Nachází dočasného spojence v přeživším poručíku Deanové, ta se ale ztrácí, jen aby byla znovu nalezena za úplně jiných okolností. Napětí roste, stejně jako počet vetřelců..

Aliens: Salvation jasně vévodí atmosféra, která svou temnotou a bezvýchodností připomíná tetralogii o Vetřelcích, zvlášť pak její třetí díl, který se Salvation kromě atmosféry spojuje začátek (přílet v přistávacím modulu na neznámou planetu) i konec (sebevražda hlavního hrdiny). Dave Gibbons (kreslíř slavných Watchmen, scénárista crossoveru Batman versus Predator) si se scénářem vyhrál, bezchybně buduje nepříjemné prostředí cizí planety a výborně vystihuje postavu Selkirka, bezmezně věřícího v boha a v naději na záchranu, jeho touhu po Deanové, která se změní ve slepou nenávist poté, co zjistí, že je Deanová android, a také jeho duši, toužící po spasení, kterého se mu nakonec zaslouženě dostane.

Ostrá kresba Mikea Mignoly příběhu sedí, dává mu kvalitní vizuální stránku, která je v několika momentech až strhující - hnízdo vetřelců nebo koridory Novy Maru jsou nakresleny na výbornou. Tentokrát Mignola kreslil pouze tužkou, což ale vůbec nevadí, protože na inkerském postu ho výborně zastoupil Kevin Nowlan - přidal ještě více stínů a tmavých ploch, než obvykle dává Mignola sám, všechny kresby jsou navíc skvěle vybarveny coloristou Mattem Hollingsworthem, který až na občasné vyjímky používá především tmavší odstíny šedé, modré a hnědé, takže výsledkem je skutečně bezútěšná a ponurá kresba.

Příběh druhý, nazvaný Sacrifice (oběť) se odehrává v kolonii, která je sužována hrozivým přízrakem (znáte to, velký ocas, smrad z huby…) vycházejícím z blízkých pralesů. Nedaleko kolonie se zřítí vesmírná loď, její havárii přežije jediný člověk, pastorka Ann McKayová - ta se při cestě ke kolonii, kterou při pádu lodi zahlédla, střetne s vetřelcem, ale stačí utéct a včas se dostat k lidskému území. Po několika dnech strávených v kolonii ale Ann přichází na to, že ne všechno je v úplném pořádku - Proč chodí v noci kolonizátoři do džungle? Co je v obrovské místnosti, do které má Ann zakázaný přístup? Na tyto otázky najde Ann odpovědi, i když by si možná přála, aby je raději nevěděla - kolonie skrývá hrůzná tajemství.

Scénář Petera Milligana buduje stejně jako Gibbonsovo libreto vynikající klaustrofobickou atmosféru, které dosahuje podobnými prostředky jako Gibbons-hlavní hrdinka je stejně jako Selkirk v Salvation křesťan, na konci příběhu obětuje vlastní život pro záchranu většiny (spíš se hodí říct pokusí obětovat, protože přežije - sice oslepena, ale přežije) a celý příběh je komentován především hlavní hrdinkou.

Pokud o scénářích můžeme říct, že jsou si do určité míry podobné, pak totéž rozhodně nelze povědět o kresbě - ta totiž v příběhu na rozdíl od Salvation není a její místo je zastoupeno velmi dobrou malbou Paula Johnsona - v té se střídají dva styly - ten umírněnější, klasický rámečkový ve chvílích klidu se střídá s divoce roztříštěnými obrazy při akci a napětí. Johnson má jak lidskou tak vetřelčí anatomii v malíčku a dřív zmíněné přechody mezi styly mu nedělají sebemenší problém.

Do 96 stran se povedlo autorům dostat mrazivou atmosféru, díky které si book udržel mou pozornost od začátku do konce - dva příběhy s mrazivým koncem, výbornou kresbou (malbou) a skvělým scénářem, to vše o mých nejoblíbenějších zrůdičkách vetřelcích-jasná koupě!

Scénář: Peter Milligan, Dave Gibbons
Kresba: Mike Mignola, Paul Johnson
Vydalo Dark Horse Comics v lednu roku 2001