Alpha #1 – Výměna

Alpha 1Máte dva základní druhy špionážních filmů/románů/comicsů. Bondovky a neBondovky (ja vím, že to je slaboduchý název skupiny, ale nějak jsem prostě lepší nevymyslel). První skupina je jasná, superagent se prohání po celém světě, klátí jednu pohlednou (i když to je věc vkusu) ženu za druhou, rozbíjí jedno auto za druhým a po kapsách má šikovný udělátka (milé dámy, né to šikovný udělátko, jaký myslíte vy). Na druhé straně pak tu je poměrně vážně míněné špionážní drama, kde hlavním hrdinou je většinou buď totální chudák, který ani netuší, do čeho všeho se zapletl nebo začínající/končící agent některé z mnoha organizací. Alphu můžeme směle zařadit do druhé skupiny, protože jeho hlavní hrdina udělátka po kapsách nenosí (ostatně hlavní hrdina pravděpodobně také ne).

„Výměna“ vám, jak už to u prvních dílů bývá, nastíní spíše děj příští, představí (v tomto případě velmi nenásilně) jednotlivé postavy, připraví půdu pro další dění a vůbec tak nějak uvede čtenáře do světa této série. Těžko tedy nějak zvlášť hodnotit scénář, ale něco málo rozvedu. Vzhledem k tomu, že většina neBondovek je postavena na neustálém překvapení, kdo že vlastně je kdo, kdo pro koho pracuje (případně kterou z těch stran, pro které pracuje, zradí), tak vám o příběhu nic neřeknu. No něco přece. Je je vcelku dobrý. Sice se nijak nevymyká běžnému průměru tohoto typu comicsů, ale velmi oceňuju, že jsem nenarazil na žádné vyloženě slabé místo či 50x omleté klišé, které navíc scénárista ani neuměl zasadit do svého příběhu. Prostě příjemný průměr, nic co vás bude šokovat, ani svou výjimečností, ale ani svou podprůměrností. Postavy jsou vymodelovány dost přesvědčivě (ono jich také moc není), přesně ve znamení prvního dílu, který je na tom vlastně postavený. I přesto má story značný spád, pořád se něco děje a vy vlastně do konce pořádně netušíte, co přesně. A tak to má být.

Kresba. No je prostě průměrná. Nejsem moc velkým zastáncem neosobních stylů, jak evropských, tak i zámořských. Právě proto mě nikdy nemůžou tak úplně oslovit naprosto sterilní výtvory francouzské mainstreamové scény. Kresba je velmi realistická, jak už v takovýchto případech bývá a pokud jste někdy nějaký takový comics viděli (například XIII, která má s Alphou společných daleko víc věcí, než jen kresbu), tak máte naprosto přesnou představu, jak vypadají všechny ostatní. Opět… nic výjimečného, ale také nemůžu říct, že by kresba byla špatná. Je pěkná, ale tak nějak neosobní, bez charisma.

Alpha je prvím bookem z druhé série francouzských alb, které u nás vydává BB Art. V porovnání s první várkou je to opravdu velký krok kupředu, což dokazuje fakt, že je to první album, u kterého se docela těším na druhý díl. Příběh je pěkně rozjetý, kresba neurazí. Pokud jen trochu máte rádi dobrodružné romány, špionážní thrillery a podobný „brak“, budete spokojeni.

Scénář: P. Renard
Kresba: Y. Jigounov
V ČR vydal v roce 2002 BB Art