Arnal a dva dračí zuby & jiné příběhy

Arnal"Vyšlo samostatné album Káji Saudka!”
“Hmmm, tak teda hurá…”

Proč začínat na úvod tak skepticky? No protože je někde něco špatně, jak pochopili ti bystřejší z vás. Člověka spíše napadne, že něco takového by mělo mít spousty kladů a je to pravda, nebýt jedné temné skvrny na celém projektu. Ale i na ty klady ke konci recenze dojde, když vidím, jak ti slabší popotahují. No to bylo tak. Kája Saudek za celý svůj život prošel několika tvůrčími obdobími, které lze nazvat podle dělení v Aarghu zlatý, stříbrný, bronzový a železný věk. V prvních třech obdobích vznikala díla, ze kterých komiksovému fanouškovi srdce plesá, kdežto v období posledním, od počátku devadesátých let do teď, srdce trne.

Naštěstí všechny povídky v albu zastoupené (Arnal a dva dračí zuby, Slavkovská romance, Příhoda na mostě, Štěstí) spadají ještě do konce období, kdy mistrova práce stála za to. Ba co víc, hned první povídka Arnal a dva dračí zuby, patří k tomu nejlepšímu, co kdy bylo v českém komiksu nakresleno a napsáno. Komiks vyšel dokonce v Polsku, Maďarsku, Finsku a Norsku. Vydání těchto komiksů bylo dokonce více než žádoucí a možná je to i na dlouhou dobu poslední album od Káji Saudka, a to i přes to, že na našem trhu je hned několik zájemců, kteří by chtěli Saudka vydat. Problém je ovšem v pověstné žábě na prameni, a tak do budoucna nezbývá než doufat.

Celý problém se současným Arnalem spočívá v tom, že někoho napadlo vydat ho barevně a ještě ho nechat kolorovat samotným tvůrcem. To bohužel dopadlo špatně a nastalou událost lze okomentovat jedině jako neobvyklé zkažení díla samotným autorem. Nejen, že je kvalita vybarvení velmi nízká – přetahy či nedotažení štětcem, fleky – ale i celkové barevné vyznění je opravdu hrozné. Saudek použil prakticky jen světle hnědou, světle modrou, světle zelenou, světle žlutou a křiklavě červenou. Vybarvení spočívá v tom, že je celá stránka hnědá a sem tam je něco vybarveno modře, zeleně nebo žlutě. Z toho občas vyskočí křiklavá červená. Je to k pláči a celý výraz původní černobílé kresby úplně zaniká, což je opravdu škoda.

A teď už jen ty pozitiva. Všechny čtyři povídky vyšly ze spolupráce Káji Saudka se spisovatelem Ondřejem Neffem. Vlastní je jim i silné ovlivnění Moebiem, a to po stránce výtvarné i scénáristické. Ostatně povídka Příhoda na mostě je přímo poctou tomuto fenomenálnímu autorovi. Ona i podobnost jmen Arnal/Arzach ledaskoho trkne. Tyto povídky jsou také vrcholem celého alba, kdežto druhé dvě za nimi lehce pokulhávají – kresebně i scénáristicky.

Vydavatelsky si vzal Arnala na starost český Egmont, který se, doufejme, bude čím dál víc shlížet ve svém polském kolegovi. Nová edice “grafické novely” si začíná vypracovávat vzhlednou tvář a do budoucna by tomu nemělo být jinak. Co mě osobně velmi potěšilo, je pevná vazba, kvalitní papír a formát B4. Něco takového potřebovaly komiksy Káji Saudka už dávno. Horší je to s obálkou, která mohla být poněkud decentnější, neboť titulní kresbě by slušela menší velikost.

Co říci závěrem? Nebýt opravdu velmi nešťastného vybarvení, skákal bych radostí až ke stropu. Nicméně i tak je to pořád povinná koupě a kdo ví, kdy se dalšího Saudka dočkáme. A že bychom se mohli dočkat věcí!

Scénář: Ondřej Neff
Kresba: Kája Saudek
Vydal: Egmont ČR v roce 2002