Astro City

Astro CityNení náhodou, že jsem si k zrecenzování vybral sérii právě od Kurta Busieka. Pochopitelně jsem po tomto skvělém scénáristovi superhrdinských comicsů sáhl ve chvíli, kdy se v Česku začal prodávat comics book Zázraky, tedy Marvels, tedy věc, která Busieka vynesla do výšin nejvyšších. A snad neprozradím žádné státní tajemství, když hnedle v úvodu vykecám, že Marvels a Astro City mají kromě scénáristy mnoho dalších společných aspektů.

Metropolis určitě znáte. S lidma, co neznají Gotham, se raději ani nebavte (co s takovou ignorancí, že?). Ty pozornější budou znát i Astro City, protože už se o něm již na stránkách některého z časopisů psalo. Je to další „normální“ americké město, jak už to tak bývá, velmi podobné New Yorku (ne náhodou většina amerických vydavatelů má sídla právě v NY). Stejně jako Metropolis a Gotham, i Astro City má své superhrdiny, superpadouchy. Teď si určitě říkáte: „Aha, takže další nudný město plný úchylů v přiléhavých elasťácích, poletujících nad městem.“ Vlastně máte i pravdu. Jenže v tomhle bodě nám do toho přichází právě Kurt Busiek a jeho styl psaní superhrdinského comicsu.

Astro CityPolidšťování hrdinů, s jejich starostmi, radostmi, do comicsu zatáhl Stan Lee. Ale až Kurt Busiek dokázal dotáhnout celou polidšťovací myšlenku na úroveň, kterou dobyl Ameriku právě výše zmiňovanými Marvels. Najednou lidé nejsou jen tupé stádo anonymních xichtů, kteří zírají na každého letícího klaďáka a nadšeně si ukazují prstem. Najednou nejsou hrdinové černobílí, mají své rodiny, žijí takřka normální život a přesdržková s nějakým maniakem toužícím ovládnout zemi je ta nejmenší starost.

Příběhy z Astro City navazují jen velmi zlehka a vlastně celá série je postavená na delších či kratších povídkách. Všechny jsou krásné svou jednoduchostí a sdílností. Pokud znáte Marvels, budete v Astro City jak doma, protože Busiek svůj styl absolutně nemění, ať už je hrdinou povídky kdokoliv, dívá se na svět opravdu lidskýma očima. I když zde najdete souboje s obligátní stranou zla, jsou tyto části takřka nepodstatné. V zásadě jde v příbězích o jediné. O lidské chování, ať už lidí, kteří vkládají své osudy do rukou borců v maskách, ať už superpadouchů, kteří touží po penězích či moci či uznání, nebo o myšlenkové pochody hrdinů, kteří musí volit mezi touhou pomáhat ostatním (protože můžou, protože to je jejich povinnost) a svým životem. Teprve až si přečtete povídku, kde Samaritan (obdoba Supermana) vteřinu po vteřině ukazuje svůj denní program, pochopíte, jak těžký to vlastně takový superborec má.

Astro CityKdyž už mluvím o těch superborcích. Je jich v Astro City celá řádka, jsou poměrně originální (ne tak jako v Moorově Top Tenu, ale pořád hodně originální), většinou mají (pro našince ) směšná jména (jméno Jack-in-the-box bych si nedal ani na drogách :) a většinou jsou také obdobou nějaké klasické ikony amerického comicsu. To ostatně Astro City posouvá do další roviny, do oblasti velmi kvalitních, inteligentních parodií.

Kresba je hezká, ale rozhodně nijak nevybočuje ze současného průměru. Na návrzích postav se kromě kreslíře Brenta Andersona podílel také Alex Ross, který už tradičně dělá pro všechny sešity Astro City obálky.

Od Astro City rozhodně nečekejte strhující zápletky, rychlou akci či lepé děvy. Ale pokud máte slabost pro vyprávění „normálních“ lidských osudů v „nenormálním“ světě, nemůžete s Astro City sáhnout vedle. Ne nadarmo pravidelně rok co rok vyhrává Astro City nějakou tu cenu.

Scénář: Kurt Busiek
Kresba: Brent Eric Anderson
Vydává vydavatelství Homage Comics (DC Comics)