Bad Boy

Bad BoyKdyž uvidíte na obálce comicsu chlapečka v kšiltovce, jak za sebou na tříkolce vláčí plyšové potvůrky, a v pozadí chvějící se rodiče, co uděláte? Samozřejmě si ho okamžitě koupíte. Jako vnímaví čtenáři nedokážete totiž přehlédnout dvě jména na obálce, kterými jsou Frank Miller a Simon Bisley. Tito dva borci se sešli v roce 1997 v poměrně neznámém vydavatelství Oni Press, kde spáchali skvělý šestatřicetistránkový kraťas. Při této zajímavé spolupráci ani jeden z nich neslevil ze svých předností a své výtvory se jim podařilo dokonale pevně skloubit. Akorát Bisley si nechal protentokrát barvy v šuplíku a počítačové kolorování přenechal Angusi McKieovi.

Frank Miller je znám tím, že hrdinové jeho comicsů nejsou žádná másla a vesměs se dají přirovnat k oněm špatně zapadajícím součástkám, které mohou pokazit celý stroj. A když už nepokazit úplně, tak aspoň poškodit, i když bývají někdy strojem samotným rozdrceni. Jednou takovou zatraceně tuhou součástkou ve stroji je i náš malý hrdina, chlapec jménem Jason. Ale není to žádný Jason, postrach ulice. Mohu vás ujistit, že i on je regulérní millerovský jedinec. Prostředí, kam je vržen, patří mezi ta nejdrsnější prostředí vůbec - je to svět dospělých.

Bad BoyPříběh začíná útěkem Jasona před robotickými zrůdami v esesáckých přilbách, které za ním volají, že chyboval, ale odpouští mu. Je chycen. Střih. "Nadělal jsi nám spoustu starostí, synku", povídají uplakaní rodiče nad nemocničním lůžkem s malým Jasonem, "Měl jsi vážnou nehodu." Malý chlapec neví, kdo je a jak se tu ocitl a vůbec se mu tu nelíbí. Když putuje se svými rodiči z nemocnice do svého domova, vysněného Sacred Oaks - místa bez násilí, nenávisti, zplodin, drog a cigaret, skočí po řídící páce raketoplánu a strhne jej prudce k zemi. Po nárazu a probrání se z mrákot vidí jen siluetu svého otce, který mu nadává a udeří ho pěstí. Střih. "Nadělal jsi nám spoustu starostí, synku", povídají uplakaní rodiče nad nemocničním lůžkem s malým Jasonem, "Měl jsi vážnou nehodu." Malý Jason neví prakticky nic, ale něco mu říká, že tu něco není v pořádku. I ti rodiče, zdá se, nejsou praví. "I really hope they aren´t my parents. They´re total assholes." Cyklický příběh pokračuje s drobnými změnami dál a chudák Jason přemýšlí, jak hru dál hrát. Musí to hrát pomalu a chytře. Zatím ho nechtějí zabít, chtějí jeho mysl.

Na malé ploše vystavěl Miller výborný příběh, ve kterém čtenář neví ze začátku zhola nic, stejně jako Jason. Jediné co zbývá, je vcítit se do hlavního hrdiny a prožívat jeho příběh. A to jde velice dobře. Miller schválně zaplnil scénář různými paradoxy a pochybnostmi o tom, co je skutečné a co není. Jeden příklad za všechny: Ačkoli Jasona pronásledují kyborgové svým vzhledem evokující Třetí říši, jemu samotnému pomáhá kocour Adolf s povědomým knírkem pod nosem. Ten mu ukáže únikovou cestu z dětského pokoje - totiž skočit z okna. Zdánlivě bezedná hloubka se ukáže být hologramem, a tak si Jason pouze natluče.

Bad BoyCo se výtvarného pojetí týče, překvapilo mně dobré spojení Bisleyho kresby s Millerovým příběhem. Výborně naaranžovaná kresba zajíždí do scénáře jako válec do pístu. Bisley je výborně vykreslený a dokáže zde uplatnit svůj um - tedy umět přizpůsobit kresbu atmosféře příběhu a zároveň si ponechat svůj osobitý styl. Samozřejmě si neodpustil i nějaká drobná zvířátka a rozšklebené sluníčko. Barvy, ač netradičně počítačové, jsou naprosto OK a svým odstínem udržují náladu příběhu.

Bad Boy mě mile překvapil, a tak dobrý příběh jsem při tak malém rozsahu nečekal. Prostě kdo umí, ten umí.

Scénář: Frank Miller
Kresba: Simon Bisley