Bantam - Tajemství černého brouka

BantamPo dlouhé době stagnace a rezignace začíná česká comicsová scéna trochu ožívat. Na trhu se objevují pořád další a další "věkem prověřené pecky" z oblasti angloamerické i frankofonní, světoznámé série se zde zabydlují se samozřejmostí rumunských emigrantů, vydavatelé se množí jako hraboši v snopu obilí, bylo proto jen otázkou času, než si někdo vzpomene i na comics původně český a opět jednou to s ním zkusí. (Tím nemyslím pokusy typu Pot nebo Argh!, které jsou na úrovni fanzinu, ale opravdový, oficiálně vydaný, samostatný comicsový sešit.) Vítězem této nevyhlášené soutěže se nakonec stal comics Bantam autorské dvojice Hrdlička/Páv a myslím, že nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že mu k tomuto umístění pomohlo taky to, že jen tak mimochodem paroduje jisté mnohem slavnější a zavedenější série.

Ke krátkému provedení příštího čtenáře dějem jsem se rozhodl využít úvodní odstavec první (podle počítání autorů nulté) strany, který tvoří jakýsi prolog. Takže cituji:"Před několika lety pátral cestovatel Olda Šetrný z Halířova v pralesích Dračího ostrova po vzácném hmyzu. Od kmene divokých Mlask-Mlasků se mu podařilo získat vzácný dar - dosud neznámý druh brouka. Legendy domorodců praví, že ten, kdo rozluští podivnou kresbu na jeho krovkách, dostane se na stopu velkého tajemství!!!!!!!" Konec citátu. Katalyzátorem samotné akce se stane proslulý zločinec Leon Chameleon, který posednut vidinou pohádkového pokladu brouka ukradne. Původní majitel Olda Šetrný si něco takového nemůže nechat líbit, a tak vyráží se svým sousedem, trpaslíkem Felixem, po stopách prchajícího padoucha. A víc už z příběhu prozrazovat nebudu (zatím jsme se dostali na stranu 3), abych vám nekazil zábavu.

Zábava. Ano, to je v celém dílku to nejdůležitější slovo. Comics Bantam nemá žádné jiné ambice a cíle, než čtenáře (a podezírám je, že i autory) bavit. Humor na nás číhá na každé straně, ba téměř v každém obrázku, a ačkoliv se příběh drží zdánlivě seriózní dějové linie, není to důvod k tomu, nedělat si ze všeho a ze všech srandu. Žádná postava není braná smrtelně vážně, žádná situace není dost dramatická na to, aby nemohla být zároveň legrační. Autoři chtějí publikum bavit a nevedou si nejhůř. Snad jediná věc, která mi tak úplně nesedla, je dvojice berušek (správněji zvaných sluníčka), která doprovází hrdiny celým dějem. Člověk se sice může bavit tím, že se snaží objevit je v co největším počtu okýnek, avšak vzhledem k tomu, že nezasahují do děje a nepodnikají ani žádné "zákulisní" vtipy (s výjimkou jedné scény, kde hrají karty, zatímco Bantam ponechaný na stráži spí), k celkové humornosti díla moc nepřispívají.

BantamPokud bych měl zhodnotit příběh jako takový, musím uznat, že je docela logicky vystavěný a nikde to v něm příliš neskřípe. Snad jenom přítomnost Bantama v místech, kde ho hrdinové poprvé potkávají, je dost nepřesvědčivě vyjasněná, ale to se dá přehlédnout. Obzvlášť si cením toho, že se autorům podařilo využít všechny nahozené zápletky a možnosti, neboli, jak by pravil klasik, že nenechali žádnou pušku nevystřelenou.

Protože má místní comicsová komunita velice nešťastnou tendenci srovnávat všechny kreslíře s Kájou Saudkem, nevyhnul se jistým srovnáním ani Libor Páv. Osobně však nesouhlasím s tím, že by se Mistrem Saudkem nechával nějak přespříliš ovlivňovat. Jeho kresba je charakteristická a na první pohled dobře rozpoznatelná. Velice dobrá je jeho práce s perspektivou a stíny a i všechny postavy jsou dobře odlišitelné. U žádného obrázku se vám nestane, že byste se zarazili a museli horečně přemýšlet, co že je to tam vlastně nakreslené. Pokud se nad některým přece jenom zastavíte, bude to proto, abyste si mohli vyhledat a vychutnat všechny vizuální vtípky, které tam propašoval. Velikou devizou pana Páva je taky schopnost vystihnout a zachytit pohyb, což mimořádně přispívá k zvyšováni dynamiky děje.

Technické zpracování comicsu nezůstává v ničem pozadu za jeho ostatními kvalitami. Lesklý křídový papír dává dobře vyniknout barvám, které jsou velice živé a syté. Obálka na křídovém papíře s o něco vyšší gramáží je velice vkusná a nikterak přeplácaná, velice podařené je i logo Bantam. Dobře čitelný je též lettering, ten je ale, mám ten pocit, zásluhou samotného kreslíře.

Pokud jde o cenu, ta není úplně nejnižší. Devadesát devět korun za dvaatřicetistránkový sešit je poměrně dost (je to tak zhruba na úrovni cen amerických sešitů), nicméně se asi budeme muset smířit s tím, že doby, kdy comicsy stály dvacet korun, jsou už nenávratně pryč a toto je jejich nový cenový standard. Já jenom doufám, že z utržených peněz dostanou co největší podíl autoři, aby mohli chodit kolem, všude se tím chlubit a motivovat tak k práci co nejvíc nových českých talentů.

Abych to celé nějak shrnul, myslím si, že se jedná o velice podařené dílko, a to jak po stránce scénáristické a kresební (přece jenom se jedná o práci poměrně zkušených tvůrců), tak po stránce technického provedení. Bantam je především o zábavě a je to zábava inteligentní a na úrovni. Už teď jsem velice zvědavý na případná další pokračování a především jsem zvědavý na to, jak si autoři poradí s touto poměrně vysoce nasazenou laťkou.

Scénář: Jiří Hrdlička
Kresba: Libor Páv
Vydal: Calibre Publishing, 2002