Batman / Soudce Dredd: Rozsudek nad Gothamem

batmandredd1Batman a Soudce Dredd jsou dvě velmi známé (možná nejznámější) postavy americké, respektive anglické comicsové scény. A co udělají dvě velmi známé postavy americké, respektive anglické comicsové scény, když se poprvé setkají? Jak je u crossoverů nepsaným pravidlem, dají si po hubách. Takže když Dredd po úvodní přesdržkovce zabásne ještě z nechtěného interdimenzionálního (fuj, to je ale slovo) přesunu se nevzpamatovavšího (další horor pro mé prsty) Batmana za nepovolené ozbrojování (Bat-slzák, Bat nervový plyn, Bat opasek a další kravinky), nasere se myšilov po výslechu vedené právě Dreddem natolik, že urve provazy, kterými byl při „konzultaci“ připoután ke křeslu, hbitě hupsne na Dredda a důkladně mu promasíruje mimické svaly. To si ale Dredd samozřejmě nenechá líbit a napaří Batmanovi asi 50 let natvrdo v chládku věznice v Mega-City One. S tím se ale nesmíří soudkyně Andersonová, obdařená kromě slušné postavy a telepatie (ke které kupodivu ani nepotřebuje koule) také něčím u policistů ne moc často se vyskytujícím - mozkem (díky tomu, že je to ještě navíc blondýna se stává živoucím zázrakemJ). Andersonová si okamžitě uvědomí, že zatímco Dredd posílá do hotýlku se zamřížovanými okny, tak si někde v Gothamu užívá trojice ve složení Mean Machine, Soudce Smrť a Scarecrow krátkých, leč pořádně krvavých prázdnin. A co s tím udělá? Osvobodí při transportu do věznice Batmana a společně vyrazí do Gothamu uklidit ten svinčík, co v něm začínají dělat naši tři mušketýři (kteří byli taky chvilku čtyři). Ale Smrť si se svým novým spojencem Scarecrowem jen neužívá prázdnin, protože má v patách dementního cyborga Mean Machina, kterého předtím okradl o interdimenzionální opasek (ano, ten, díky kterému se Batman dostal do Mega-City One). Do toho ještě vyráží Dredd do Gothamu pro Batmana a Andersonovou. Vše pak vrcholí parádním masakrem na koncertu skupiny „Živá Smrt“, kde se cesty všech zůčastněných protnou.

Kresba
Kresby se ujal sám velký Simon „oko sem, noha tam“ Bisley (myslím, že ho nemusím představovat) a i když jde o něco úplně jiného než třeba u Bodycountu, který se mi taky poměrně nedávno dostal do pracek, rozhodně se Bisley neztrapnil. No, řekněme si to na rovinu, kresba je perfektní. Proč? Protože Bisleyova kresba výborně zplastičťuje všechny postavy, takže Batmanův biceps je Batmanův biceps a Dreddova držka je opravdu Dreddova držka. Protože každá scéna je až po okraj stránky narvaná takovou zvláštní, pro Bisleym kreslené comicsy charakteristickou dynamikou, díky které máte někdy pocit, že vlastně sledujete perfektně natočený akční film. Důvodů je hodně, ale nechci se moc vykecávat. Prostě Simon Bisley umí.

Scénář
Samozřejmě že kresba, byť sebekvalitnější, je na houby,když se k ní přidá špatný scénář. To ale naštěstí není případ Rozsudku nad Gothamem. O scénář se postarala osvědčená dvojka Alan Grant (Lobo, Batman:Shadow of the Bat, Mazeworld) a John Wagner (jeden z tvůrců Soudce Dredda), tito dva hodní pánové dokázali, že jde do děje nacpat šest (šest!!) hlavních postav a zručně scénář proplést, aniž by hrozilo, že by se čtenář lekl složitosti. Libreto, stejně jako kresba, nemá slabých stránek.

Překlad a Grafická úprava
O těchto věcech se zmíním jen telegraficky, nechci vás unavit shonem superlativů, které bych ze sebe teď mohl vychrlit, takže jenom stručně, Pavel Dort (skvělé překlady Loba, Darkness..) se chopil překladu, který, jak je u Crewní produkce nepsaným pravidlem, je skutečně na úrovni, citlivě a profesionálně udělaný. Grafickou úpravu dostal na starost Ondřej Svátek a nemám k jeho práci žádných výhrad. A že je tenhle book menší než ostatní a nesedí vám v knihovničce? Stačí jednoduchá rovnice velikost = cena,a navíc by se zvětšení stejně projevilo jen na větších okrajích.

Závěr
Pokud patříte mezi ty jedince, kteří si jednou za čas rádi vychutnají perfektně namíchaný koktejl plný akce, hlášek,napětí a vůbec toho všeho co dělá akční comics akčním comicsem, pak je pro vás koupě povinná. A pokud máte rádi comicsy poněkud náročnější, s nějakou hlubší myšlenkou a psychologicky propracovanými postavami, pak….si to kupte taky nebo na vás pošlu pár zfetovanejch negrů s kleštěma a letlampou. Howgh!

Autoři: Scénář:John Wagner, Alan Grant - Kresba: Simon Bisley
Vydal: Crew Comics v roce 1999