The Books of Magic

Books of MagicKaždý recenzent vám dá za pravdu, že na psaní článku je nejtěžší začátek. Bohužel se nedá vynechat. Zkuste něco začít aniž byste začali. Hmm. No když to tak po sobě čtu, tak je asi kolikrát lepší nezačínat.

The Books of Magic
Kouzelné knihy. Nechte průchod volné asociaci. Co se vám vybaví? Kouzelné věčně hladové lidožroutské babičky? Dědeček hříbeček? Rozsekaná dětská tělíčka? Nebo nevinná Sněhurka v chaloupce plné sexuálně flustrovaných trpaslíků? Nejspíš kouzla a čáry. Kdo z vás nikdy nesnil o tom, jaké by bylo proměnit sousedku v žumpu dvě vteřiny poté, co spláchlo několik nájemníků najednou? No dobrá, tak mnoho nás teda asi není, ale magii by jistě chtěl ovládat každý. Je to lákavé, ale má to i své zápory.

Tim Hunter
Malý brejlatý skejťáky můžete vidět vcelku běžně (pokud nebydlíte v nějaké strašné díře, ještě větší než autor tohoto článku... my máme 2 skejťáky na 2500 obyvatel, heč :). Ale kolik z nich vyzařuje něco magického či dokonce aspiruje na největšího mága novodobých dějin? Asi žádný. Né tak Timothy Hunter. Pro obyčejného smrtelníka to může být nevýrazný klučina bez jakéhokoliv charisma, ovšem magicky vzdělaní lidé vědí své. A začíná boj. Boj o osud magie, boj o osud chlapce, který může být zachráncem stejně jako zhoubou lidstva. Boj o rozhodnutí malého chlapce, zda-li uvěří v magii.

Books of MagicKdo mi to tu píše po zdech?
Scénárista Neil Gaiman použil naprosto stejný model vyprávění příběhu jako třeba u Black Orchid. Staví před vás jednu „známou“ postavu za druhou a pomocí nich představuje postavu novou, v tomto případě mladého, místama až přechytralého Tima. Věřte tomu, že většinu jich nepoznáte, pokud ovšem nejste odborníci na DC Universe. Johna Constantina, Spectre, Death či Sandmana asi zná každý, ale kdo z vás tuší například, kdo je to Boston Brand? Proč sakra mluví z posedlých lidí? Huh? No protože to je přece Deadman, démon doporovázející lidi na jejich poslední cestě. Je očividné, že Gaiman měl výborný nápad na comicsovou sérii, který čtenářům protlačil skrze tlupu více či méně známých postav DC Universe. Máte nejen možnost sledovat „obyčejného“ chlapce při jeho cestě za magií, ale i samotnou magickou část světa comicsu vydavatelství DC Comics. Podíváme se do minulosti, do současnosti, do země Fearie a do daleké budoucnosti. Vše v charakteristické snové atmosféře a s lehkou nenásilnou poetikou, která provází nejeden comics z dílny Vertigo, zvlášť ty Gaimanovi.

Kdopak sem nakreslil ten sprostý obrázek?
Jak už tak u Vertiga bývá zvykem, každou část (celkem jsou čtyři) nakreslil či namaloval jiný autor. A jak už tak u Vertiga bývá, rozdělení těchto částí i kreslířů je poměrně logické. První část nazvanou The Invisible Labyrinth, odehrávající se v minulosti, nakreslil v poměrně dost mckeanovském stylu John Bolton a osobně mám tuhle část po kresební stránce nejraději, protože se přesně hodí do celkové atmosféry booku. Druhou část s názvem The Shadow World, kdy průvodcem po přítomnosti je John Constantin, vodovkami (nejspíš, můj lajcký odhad) namaloval Scott Hampton. Neurazí, ale mě osobně ani nějak neuchvátila. Třetí část The Land of Summer’s Twilight se odehrává v pohádkové zemi Faerie, je poměrně pěkně a detailně kreslená Charlesem Vessem a krom jednoho jí není co vytknout. Timovi je 13, bohužel tady trošku Vessovi ujela sem tam ruka a Timy vypadá nejmíň na 30ti letyho taťku od rodiny. A dostávám se k části závěrečné, čtvrté, kdy Timy a Mister E putují do daleké budoucnosti. Styl Paula Johnsona je velmi podobný již zmiňovanému McKeanovi, s o něco jednodušší kresbou. Těžko se popisovat, chce to vidět, prostě mi věřte, že fakt dobrý.

Závěr
První book The Books of Magic obsahuje první 4 sešity regulérní série a slouží jako obsažný úvod do této série. Má jasnou příběhovou linii, bez zápletek či zvratů. Jde především o to, aby hlavní hrdina pochopil co je magie a uvěřil v ní. A i když se najde několi svižnějších scén, většinu času budete číst tuny textů s odkazy na věci, události či osoby, které vám nebudou povětšinou naprosto nic říkat. Ale když se na to podíváme obecně, tak na otázku „Doporučil bych někomu tento book?“, můžu s klidným svědomím prohlásit: „Rozhodně!“

Scénář: Neil Gaiman
Kresba: John Bolton, Scott Hampton, Charles Vess, Paul Johnson
Vydalo vydavatelství DC Comics (pod značkou Vertigo) v roce 1993