Colby #1 - Výška mínus třicet

ColbyVím, že to bude vyznívat trapně a obehraně, protože se s tou svoji klasifikací a tříděním comicsů vnucuji už dost dlouho, ale nemůžu si pomoct, tak nějak se mi to sešlo. Představil jsem vám tady Egona coby "comics divný", pak 48 stran v rámci kategorie "comics absurdní", no a teď tu mám dokonalou ukázku "comicsu špatného". Jmenuje se Colby.

Nejprve stručně  náčrt děje. Je konec druhé světové války. Colby je kapitánem u letecké perutě Blue Sky a zrovna se chystá do výslužby. Spolu s dalšími dvěma kamarády hodlá založit detektivní kancelář, která by jim vydělala dost peněz na otevření soukromého letiště. Ještě se ani nedostane z armádních bran a už má svůj první případ. Plukovník Masterson ho totiž požádá, aby nalezl jeho potrhlého bratra Jeffa hrajícího si na zlatokopa v jakési zapadlé díře na úpatí Skalistých hor. Jako vodítko mu má posloužit starobylý klíč a poslední Jeffův dopis plný podivných šifer a narážek.

Samotná základní myšlenka by možná nebyla tak špatná (i když k originalitě má daleko), avšak způsob, jakým se jí autor (nějaký Greg) zhostil, je zoufalý. To, co mohlo být docela průměrnou a čtivou detektivkou se díky absenci jakékoliv logiky a struktury vyprávění mění v nesmyslný blábol. Jednotlivé postavy se postupně objevují a odehrávají své role, aniž by byť jen jednou podložili své chování rozumným důvodem. Hlavní hrdina se potácí z jednoho obrázku do druhého a ačkoliv celou dobu mele pantem jako utržený z řetězu, jakékoliv logické zdůvodnění jeho chování rovněž chybí. Tímto způsobem se pak jaksi propracuje až k happyendu na poslední straně, do děje však de facto zas tak moc nezasáhne.

Tupohlavost padouchů přímo bere dech. Navzdory tomu, že je celý problém na první pohled jasný, ignorují veškeré odpovědi a čekají, až jim záhadu "vyřeší" Colby. Ten zas pro změnu celou dobu moc dobře ví, kdo jsou padouchové a o co jim jde, tváří se však, že pronásledovatele nevidí a okázale si hledí svého, navzdory tomu, že ho to málem stojí život. Podzemní labyrint, kterým musí projít, je plný velice nepřesvědčivých pastí ve stylu Indiana Jonese, které Colby rovněž nepřesvědčivě odhaluje s pomocí metaforických narážek v dopise, většinou však až poté, co sklapnou (nemusím doufám zdůrazňovat, že mu ani jedna neublíží). Asi největší znechucení mě zachvátilo ve chvíli, kdy se na scénu na poslední chvíli přiřítí  "kavalerie", čili kamarádi v bojovém vrtulníku.

Nebudeme si zastírat, že i renomovaní autoři si občas vypomůžou nějakou tou berličkou, aby své hrdiny vytáhli z průšvihu. Berličky však slouží k tomu, aby něco podepíraly a v tomto comicsu bohužel podepírají jenom jedna druhou. Čím víc se snažím být nestranný a najít na tomto comicsu aspoň jeden pozitivní rys, tím míň se mi to daří. Příběh je mělký ba až ubohý, chování postav neodůvodněné a nelogické, hlavní hrdina je zbytečný a veškeré akce trapné. Jednou větou - dokonalá ukázka špatného scénáře.

Aby té hany nebylo málo, musím ještě zkritizovat druhý důležitý aspekt scénáristické práce, a to dialogy. I v tomto směru je Colby vpravdě ukázkovým příkladem toho, jak se to nemá dělat. Snad tři čtvrtiny dialogů a monologů jsou úplně zbytečné, buď jsou to nesmyslné bláboly o ničem, nebo jenom popisují to, co může čtenář vidět na obrázku a tudíž tam nemají co dělat. I když se neshoduji s postojem jisté názorové skupiny (Ahoj Zacku! :), která tvrdí, že přílišná ukecanost je častou vadou evropských comicsů, v tomto konkrétním případě s tím plně souhlasím.

Pokud jde o kresbu v podání Blanc-Dumonta, ta není tak špatná, jako scénář, není však ani nijak excelentně dobrá. Při prvním pohledu vám možná připomene Vance, při druhém Swolfse, při třetím už budete mít jenom pocit, že oba tyto kreslíře tak trochu vykrádá, navíc ne moc dobře. Jedná se teda o realistickou kresbu s ostrou obrysovou linkou a jenom málo tónovanými světlými barvami, která se sice dobře sleduje, ale nijak výrazně nezaujme. Konzervativně řazené obrázky jsou dostatečně přehledné, trochu mi však vadilo nadužívání dlouhých úzkých rámečků, které je většinou samoúčelné. Jednotlivé postavy jsou poměrně snadno rozpoznatelné, jenom vojáci v uniformách se mi místy pletli. Bohužel, ne moc dobře je na tom kreslíř pokud jde o anatomii zvířat. Musím se přiznat, že jeho pojetí krysy mě opravdu upřímně pobavilo.

Pro ty, kdo to ještě nepochopili, je tady sumarizující závěr. Comics Colby je velice didaktickým počinem, který vám názorně předvede prakticky všechny scénáristické přehmaty, chyby a nedostatky, kterých se autor může dopustit. Pokud vám taková lekce stojí za dvě stě korun, nebo pokud patříte mezi lidi, co kupují z principu všechny u nás vyšlé comicsy, pořiďte si ho, jinak si ale počkejte na něco, do čeho bude mít vetší smysl investovat.

Scénář: Greg
Kresba: Blanc-Dumont
Vydal: BB-Art, 2002