CONAN

Conan
Conan

Říkám-li vrací, znamená to, že už tu kdysi byl... Na začátku devadesátých let u nás comicsového Conana vydávala firma Semic Slovart, ale vydrželo jí to pouze nějaké dva roky. Je pravděpodobné, že ti mladší z nás už si to ani nepamatují a setkání se severským barbarem pro ně bude novinkou - tak se na něj podívejme blíž.

Nejprve stručný náhled do historie, třebaže pro mnohé bude asi zbytečný - Conana stvořil Robert Ervin Howard, který bývá považován za zakladatele fantasy subžánru Sword & Sorcery. V jeho příbězích se to jen hemží urostlými bojovníky, pro které je pach krve tím nejlepším stimulantem, stejně (ale na jiných místech) urostlými ženami, pro něž je samozřejmé, že slouží mužům spíše jako prostředek k odreagování se a nikoli jako rovnocenní spoluhráči či protihráči a odpornými čaroději, kteří si nejoblíbenější hobby udělali z té nejčernější magie a vyvolávání těch nejodpornějších zrůd z největších hlubin pekelných. Conan, nejznámější Howardův hrdina, je pak mezi urostlými bojovníky tím nejurostlejším, nejsilnějším, nejrychlejším... Vlastně, co se namáhám - v některé z jeho podob Conana znáte asi všichni.

R.E.H. osobně o svém nejslavnějším hrdinovi napsal něco přes dvacet povídek a jeden román. Mnoho povídek pak zůstalo v jeho pozůstalosti nedokončeno, čehož využila především dvojice Lion Sprague de Camp a Lin Carter. Ta většinu těch nehotových dopsala a mnoho jiných Howardových povídek přetavila do podoby conanovských příběhů. Po nich se Howardova odkazu chopilo (s větším, či častěji výrazně menším, úspěchem) ještě nepřeberné množství autorů, takže kompletní knihovnička Conanových dobrodružství dnes nabývá skurečně impozantních rozměrů. Je samozřejmé, že tak nepřehlédnutelná postava s tak výraznými povahovými vlastnostmi se nemohla nedostat do zaměřovače comicsových tvůrců. V sedmdesátých letech tedy na pulty narukoval kreslený barbar v uniformě Marvelu a přežil pěkných pár let, než byla série zastavena. Určité zprávičky pak hovoří o jeho současném zmrtvýchvstání alepoň v podobě nárazové minisérie.

Barlow Comics se sice na českém trhu prezentuje jako vydavatel především evropského comicsu, ale nejspíš zjistil, že každý druhý měsíc vydávané evropské série (třebaže Princ noci a hlavně XIII. zaznamenala docela slušný ohlas) nebudou tím, co jednoho uživí. Krátké zašilhání za oceán tak přineslo na náš trh hned dvojici nových titulů. Je zajímavé, že oba patří do žánru fantasy, ale srovnávat Xenu s Conanem je jako postavit vedle sebe autíčko na vysílačku a rolls royce, takže tuhle pasáž vynecháme a rovnou se podíváme na reprezentativní album s prostým názvem Conan.

Obsahuje tři kompletní příběhy. První z nich čeští fantasisté znají určitě nazpaměť. A zrodí se čarodějka je původní Howardova povídka, popisující tu část Conanova života, kdy daleko od své rodné Cimmerie, v malém pouštním království Khauranu, působil jako kapitán královské gardy a byla jednou z prvních (ne-li dokonce první), která se objevila v českém překladu po revoluci. Příběh, točící se kolem královských dvojčat, černé magie, ukřižovaných hrdinů a zrůd z těch nejpekelnějších hlubin je velice věrným přepisem původní povídky.

Další dva příběhy, Doupě prokletých a Hrůza z rudé věže, už nejsou dílem přímo Howardovým. O první z nich nevím nic, druhá je jednou z těch původně neconanovských a ve své literární podobě nese název Drums of Tombalaku.

Jako autor scénáře je pod celou trojicí podepsán Roy Thomas - muž, který stál u zrodu conanovské série a byl jejím stěžejním scénáristou (zajímavostí pak je, že "spáchal" i některé Xeniny příběhy, které Barlow publikuje). Thomas převáděl (alepoň mohu-li soudit podle Čarodějky, kterou znám i v literární podobě) povídky velice pečlivě a věrně, obrázky jsou provázeny velkým množstvím textu nejen v hutných dialozích, ale i v doplňujících a vysvětlujících rámečcích, takže je třeba tyhle comicsy skutečně "číst" - nestačí je jen přelétávat očima. Všechny příběhy jsou klasickými ukázkami svého žánru, prostě Meč a magie ve své nejčistší podobě.

Další veterán je podepsán pod kresbami - jméno Johna Buscemy (který byl pro comicsového Conana po obrazové stránce tím, čím Thomas pro scénáře - nekreslil sice úplně všechno, ale kdokoli se Cimmeřana chopil, držel se jeho pojetí) je dostatečnou zárukou toho, že i kdyby scénář za nic nestál, bude pořád ještě na co koukat. Třebaže původní série byla barevná, řekl bych že černobílé provedení sedí Johnovým kresbám víc. Buscema je klasikem americké školy a právě na černobílých kresbách skvěle vyniknou jeho jisté tahy v postavách svalnatých válečníků a lepých děv. Stejně tak osvědčil i smysl pro akci, takže ani po této stránce není jediný důvod k nespokojenosti.

Překlad Tomáše a Radky Zárybnických je velice dobrý - je vidět, že byl tvořen se znalostí skvělých knižních překladů Jana Kantůrka, který se stal pro conanovské příběhy v češtině nezpochybnitelným kvalitativním základem. Všechny tři povídky jsou ukončeny slůvkem FIN a nikoli END, takže bych předpokládal, že byly překládány spíše z francouzštiny než z anglického originálu, ale to na celkovém výsledku překladu vůbec nic nemění. Sem tam se v textu objevují drobné češtinářské nedostatky (nějaké ty překlepy a občas utekla shoda podmětu s přísudkem), ale pořád je jich méně, než jsme zvyklí - rozhodně jich není tolik, aby rozčilování se nad nimi odvádělo člověka od příběhu.

Velice vydařená je Juscova obálka - snad jen typ písma na obalu mohl být zvolen šťastněji. Kniha vyšla ve vázané podobě, což je jistě velice záslužné, ale technologicky bohužel nebyla zvládnuta tak, jak by si zasloužila, takže si spousta čtenářů stěžovala na bleskový rozpad vazby - můj exemplář stále drží, ale "krabatění" fólie desek jim na kráse nepřidalo, což je také v podstatě jediná zásadní výhrada, jakou je možno ke Conanovi mít.

Nakladatelství Barlow Conanem dokázalo, že CREW už má u nás skutečnou konkurenci a to je jedině dobře. Příště (a já pevně věřím, že nějaké příště bude) si už určitě dá větší pozor na redakční práci a jestliže by si i další trojice conanovských povídek udržela svou neuvěřitelně nízkou cenu, netřeba se bát o její prodejnost. Takže bez obav vstupte do světa prudce tasených měčů - nejen na naše poměry je to zájezd luxusní.

Tento článek byl publikován 29.5.2000 - další články od tohoto autora