CREW číslo 15

CREW č. 15

Vydavatelství CREW si v poslední době užilo své. A to mělo dosti přímý vliv na to, že si své užili i všichni comicsoví fanoušci v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a potažmo i na Slovensku - i odsud zněly rozhořčené hlasy, žádající si novou a - pokud možno - do budoucna pravidelnou transfúzi. Všem těmhle žíznivým byl vpraven mezi rty, spálené pouštním sluncem, alespoň malý doušek a doufejme, že do časů budoucích už budeme hledět jen s jistotou, že oázy jsou v rozestupech pravidelných a fatamorgány se naší cestě vyhýbají... Ehm, pardon, ta básnická vsuvka... No, vrhneme se radši na CREW 15 a to tak, že pořádně.

Úvodník Petra Litoše přivádí na scénu novinku v českých krajích - po kreslířské souteži přichází CREW s výzvou pro scénáristy a mám takový dojem, že případná odměna je více než lákavá. Sice si tu CREWáci dělají skrytou reklamu (a pro lepší pochopení ji ještě jednou zopakují naplno, takže to někomu může trošku zavánět taháním si trička), ale jestli je to skutečně tak - možná se českému comicsu blýská na lepší časy - konečně!

Co se týče bublinoidních příběhů, máme tu docela slušný nášup. Především (alespoň mnou tedy rozhodně) dlouho očekávané dokončení crossoveru Wolverine / Zealot: Zlatý věk. Scott Lobdell dotáhl svou honbu za Lazarovým svitkem do patřičně třeskutého konce, Wolverine ukázal (byť ne tak zcela své) drápy a mimozemské příšerky obdržely pár přesně mířených kopanců do zadní části těla. Kresba Travise Charesta mě zaujala už minule, ale po shlédnutí dokončení celého příběhu jsem jí skutečně nadšen. Bra - vo!

Aby bylo zase na co se těšit (doufejme, že tentokrát skutečně jen ty dva měsíce), rozjíždí se hned další flák na pokračování. Devlin Waugh: Krvavá lázeň byl avizován jako mimořádná bomba, takže mnou lomcovala zvědavost... A s hodnocením si počkám na dokončení. Příběh se vlastně teprve rozjíždí, takže se dočkáte akorát několika mrtvol, jednoho z kůže staženého ksichtíku a efektního entreé samého Devlina. Tomu ovšem musím přiznat, že působí skvěle dekadentně a perfektně zapadá do bizarního světa Mega City One. Kresba Seana Phillipse je klasická právě pro dreddovské příběhy a nechá vzpomenout na Dermota Powera a další kolegy z Fleetway, jak se vytáhl scénárista John Smith, na to si počkáme, jak už bylo řečeno, do příště.

No, a doklopýtali jsme až k "hitu obálky" - dvěma spoře oděným manga slečnám Yuri a Kei, sdruženým pod společný název Dirty Pair: Ať žije násilí!. Ano, je to tak, manga vstupuje do České republiky. Těm nejpravověrnějším "mangistům" to asi zase takovou radost neudělá, protože jde o mangu rasově nečistou, tedy tvořenou Amíkem, ale mě docela zachutnala a mám pocit, že obecně bude pro českého čtenáře stravitelnější. Adam Warren, scénárista a kreslíř v jedné osobě, se představil jako autor docela vtipného akčního kousku - jde hlavně o hlášky, kterými obě naklonované krasavice hýří, protože sama pointa je poměrně očekávatelná a nijak zvlášť nepřekvapí. Ovšem ty průpovídky jsou docela humorné. Akce se pak dočkáme hlavně v podobě dosti nadupané kresby, která využívá hojných "filmových" detailů a je to akce opravdu šťavnatá. Pokud propadnete kouzlu Keina fenomenálního hypnozadku, nezbyde vám nic jiného, než žadonit o nášup... Prostě Dirty Pair nejsou žádným superfilozofickým kouskem, ale příjemně strávenou chvilkou jednoduché a přímočaré akce.

Zbývajícím comicsovým počinem (třebaže jinak celý časopis otevírá) je dvojice jednostránkových kraťasů Evana Dorkina Mlíko a Sejra: Škola hrou a Přemek Podlaha. K těm je ovšem těžko co dodat - jestliže máte zkaženou laktózu v oblibě, rozhodně vám sednou. Já osobně dávám přednost trochu jinému druhu humoru a oba mléčné výrobky jsou na můj vkus trochu hustou polévkou, takže nad jejich a(nti)sociálním počínáním nijak nejásám... ale jak říkám, to je věc vkusu a názoru.

Samozřejmě to není úplně všechno. Při listování novou CREWí narazíte i na klasické, více či méně pravidelné rubriky. Nechybí okénko pro dopisy diváků (tedy čtenářů, samozřejmě), v němž se dozvíte i něco málo o chystaných novinkách. Osobně mě potěšil příslib uvedení crossoveru Batman / Darkness v číslech 17 a 18 - sice jsem slyšel, že to není až takový zázrak, jak se čekalo, ale znáte to... Dokud neuvidíš, neuvěříš...

Trocha teorie, na níž v posledních číslech nezbývá mnoho prostoru, je zastoupena článkem Jiřího Pavlovského - tentokrát nahlédneme alespoň na povrch šikmoočního fenoménu, zvaného manga a opět je to celé podáno svižnou a vtipnou formou. Opomenut nezůstal ani Martin Němec se svou Mučírnou - kromě obvyklého rozcupování dvou adeptů comicsového řemesla se ovšem našel prostor i pro uveřejnění jedné stránky z minule uzavřené kreslířské soutěže - jedná se o dílo Roberta Kobera, na něž se v předešlém vyhlašování nedostalo, neboť nedodržel předepsané stránkování a jeho dílo by nezapadlo do celkového příběhu. Za sebe musím říct, že je to z celé soutěže (tedy zveřejněných příspěvků, samozřejmě) asi to jediné, co mě skutečně zaujalo. Je znát vykreslená ruka a Martinem Němcem vyčítaný příklon k mírné karikaturističnosti bych jako zápor rozhodně neviděl - jen nevím, jestli se v tom dají rozpoznat znaky "Saudkovy školy". Pokud jsem v tomhle "kobřím" dílku zahlédl nějaké styčné body, pak spíše s věcmi, které před pár (asi devíti či deseti) lety tvořil Jan Štěpánek pro magazín Kometa. Ale můžu se samozřejmě mýlit, což nic nezmění na tom, že tenhle comics bych chtěl vidět celý. Stejně by mě zajímalo, jestli CREW nezapomněla na svůj slib, že uveřejní i originální zpracování tohohle scénáře...

Posledním bodem programu jsou aktuality a tím jsme u konce.

Shrňme si to. Rozhodně se mi patnácté číslo líbí víc než čtrnácté. Dokončení skvělého Wolverinea, pohodové Dirty Pair, zajímavý rozjezd Devlina Waugha a pro milovníky i Mlíko a Sejra... Řekl bych, že je to nášup, s nímž se snad dá vydržet alespoň do dalšího čísla. A pozor - příště přijde i Hellboy a to dokonce nejen jako comics, ale také v podobě románu Ztracená armáda Chrise Goldena - překlad Jan Kantůrek a hafo ilustrací... kdo jiný, než sám velký Mike Mignola. Co bych vyprávěl, už jsem zase pekelně natěšenej!

Tento článek byl publikován 4.5.2000 - další články od tohoto autora