Crew #19

Crew 19Nemusí téct, stačí když kape. Tak donedávna posuzovala většina fanoušků naši současnou comicsovou scénu, protože ač titulů oproti minulým rokům výrazně přibylo, pořád tomu „něco“ chybělo. Vycházely vysoce kvalitní booky od Calibre, MOTu se také podařilo vydat několik comicsových knih, které čtenářům výrazně utkvěly v paměti a v případě PIXYho se myslím dalo mluvit i o vydařeném obchodním tahu. Garfield a Thorgal od Crwe taky pobavili, Velká Kniha Komiksů od BB Artu dosáhla velkého komerčního úspěchu, navíc vycházely (sice nepravidelně, ale vycházely) dva kvalitní fanziny-POT a AARGH!, z nichž zejména druhý jmenovaný mě díky skvělé úpravě a viditelné snaze autorů vytvořit co nejlepší comicsový fanzin opravdu ohromil. A pořád mi na našem comicsovém trhu něco chybělo. Víc šílenců ochotných investovat do koupě „pokleslého žánru a nechutného braku“? Jistě. Prachy? Jasně. Ale především chyběl po neúspěchu magazínu COMICS časopis, který by formou zábavných, informativních článků a kratších, ale velmi kvalitních comicsových příběhů přinášel osvětu do tohohle bohem zapomenutého a comicsem skoro netknutého státu.

Před vánoci vyšel po dlouhé době magazín, který mě takříkajíc ke comicsu přitáhl - Crew se vrátila. Nelenil jsem a okamžitě jsem ji zrecenzoval - možná proto, že mi mozek tak trochu signalizoval varování - Co když už další nevyjde? Nebo vyjde až po půl roce?

Díky bohu, nestalo se tak.

Hans (S:A.P. Duchateau, K:G. Rosinski)
Postapokalyptično, to je moje. Evropský comics, tam už je to horší. Vzhledem k tomu, že je Hans evropský postapokalyptický comics, usadil se někde uprostřed mé hodnotící stupnice. Příběh A.P. Duchateaua má docela slušný „tah na branku“, lehká přehuštěnost „opravdu nečekanými“ zvraty ho ale bohužel brzdí. Je vidět, že většina nápadů už byla použita nesčetněkrát a v mnohem lepší formě, ale s přihlédnutím k době vzniku (rok 1983) můžu říct, že je scénář docela podařený, Hans chytře prohlédne léčku, stává se měštanem, jen aby o pár stránek dál vyměnil život v přepychu a bohatství za pokus o záchranu sličné panny, blbec jeden (ona teda sličná moc není a panna to asi taky nebude, ale to je teď jedno). Vše je nakresleno Grzegorzem Rosinskim, jedním z nejlepších evropských kreslířů, jde poznat, že do dokonalosti své nynější tvorby měl Rosinki v roce 1983 ještě daleko, přesto nemůžu kresbu označit za špatnou nebo podprůměrnou… Hans se sice na některých obrázcích velmi podobá Thorgalovi, občas se dá postřehnout i mírný (podle mě nechtěný) skluz ke karikatuře, ale přesto má Rosinského kresba (které velmi pomohlo, že je v Crwi černobílá - barevná verze mi moc neseděla) své zvláštní kouzlo, díky kterému se stává Hans docela zajímavým čtením. Ale ten lettering…

Batman/Darkness (S:J. Loeb, S. Lobdell K:M. Silvestri, D. Finch, Liquid...)
Zákon schválnosti opět udeřil. Když se na něco opravdu, ale opravdu těšíte a netrpělivě čekáte, až TO vyjde, pak TO většinou stojí za výkal. Tenhle crossover by taky zapadl do této kategorie, nebýt naprosto dokonalé a vypiplané kresby. Rozmáchlé celostránkové kompozice jsou skutečně úžasné (pokud máte rádi Image-like kresbu) (možná to bude tím, že to původně Image je :o) - pozn. Caine), nadměrné tělesné proporce (rozuměj kozy, svaly, kozy, svaly a Jokerův thymolinový úsměv) se derou ze stránek ven… No prostě nádhera. Co se ale nepovedlo, je příběh. I když můžeme pozorovat určité zlepšení (podstatně víc akce a dvě tři kvalitní hlášky), proslul tento crossover především neuvěřitelnou blbostí, která byla užita za účelem nastínění „děje“ (omlouvám se, ale tomuhle teda scénář říkat nehodlám) a taky faktem, že se od něj Estacado odvrací od „temné strany síly“. No nezabili byste za to ty parchanty (rozuměj scénáristy)?

Já, Joviš (S:J. Wagner, K:S. Parkhouse)
Jmenujete se Desmond Snodgrass. Jste biskupem Grudovy církve. Na hlavě vám z Kopřivovsky nablýskané čelní plešky trčí dvě kytky, nejraději se oblékáte do punčoch a trenek s velrybou a s oblibou venčíte svého neviditelného psa Spota. Co uděláte, když se vám zjeví Grud a oznámí vám, že se z vás stal spasitel? Poserete se. Ale to není odpověď (kromě toho je to vykradené z Pulp Fiction a z recenze dua Kopřiva / Pavlovský na The Crow). Co byste udělali, až by jste se utřeli hedvábným toaletním papírem a pevně byste sevřeli svůj svěrač? Šli byste kázat slovo boží. Oživili byste kapsáře, vrátili ruku jednomu Soudci a nakrmili byste pěti párky v rohlíku pět tisíc lidí, prostě normální den nenormálního mesiáše. Chtějí ale lidi mesiáše?

Jak vidíte, scénář je skutečně zajímavý. Zajímavý scénář je ale na houby, když není zábavný, naštěstí to není případ příběhu o novodobém spasiteli. John Wagner (Judge Dredd, Strontium Dogs a spousta dalších) je zkušený řemeslník, který ale občas dokáže ze své nadité mozkovny vypálit skvělý nápad, jako je tomu v tomto případě. Scénář dokonalým způsobem poukazuje na fakt, že se dnes většina populace stále více zaměřuje na velikost svých hmotných statků a… Ty vole. Já ale vyšiluju. Prostě je to prdel, nic víc v tom nehledejte. A co kresba? Vtipná, akční, prostě lehký nadprůměr, jen je trošku smůla, že je příběh otisknut v černobílé variantě, barevná by mi vůbec nevadila…

Future Shocks:Petice (K:d´Israeli, S:M. Eire)
Pětistránkový kraťas s nečekaným vyvrcholením? Proč ne, scénář je docela přitažlivý, i když myšlenka okupace mimozemšťany a následného boje za svobodu je „docela“ přežitá… Bohužel si mě ale nezískala kresba… Možná že jsem příliš zmlsaný, ale nemohu se ubránit dojmu, že je d´Israeliho kresba poměrně statická a nijak zajímavá… Prostě kresebně nic moc, scénáristicky průměr, který trochu zvedá nečekaný konec.

Po publicistické stránce je časopis na stejné úrovni jako minulé číslo, to znamená, že je psaného slova pořád málo… Hansův profil (dobře zpracovaný Tomášem Prokůpkem), úvodník a dopisy čtenářovu touhu po psaném slově rozhodně neukojí… Naštěstí pan Veverka v úvodníku po vzoru předvolebních slibů našich politiků slibuje, že článků přibude… Což bude jen dobře.

Vydal: Comics Art Publishers v roce 2002