CREW #20

Crew 20Nejsem sice doktor, ale dokážu si představit, jak se asi může cítit takový felčar, když mu pacient dlouhodobě kape na stole a lůžku a jediné, co se dá vzkázat rodině, je: Čekejte telegram každou chvíli. Určitě to není nic příjemného. Pokud jde o comicsový magazín CREW, doktor si může skočit na zaslouženou rauchpauzu a rodina se konečně nemusí bát vybírat schránku – smrt sice definitivně zažehnána není, ale už to vypadá na buď nečekanou autonehodu nebo klasickou sešlost věkem. Prostě a jasně řečeno – CREW pustili ze špitálu, kapaček už netřeba a pokud dodrží prkotiny typu životospráva a podobně, nelze se než těšit na to, až nás pozve na další mejdan.

Snad je z předešlého odstavce jasná jedna věc – zdá se, že CREW se konečně stala skutečným dvouměsíčníkem a nejen to – měla by jím i zůstat. Přejme si, aby to tak vydrželo. První pozitivum jubilejního dvacátého čísla máme tímto za sebou a vrhněme se na podrobnější prozkoumání obsahu… Abychom zůstali věrni tématu tohohle webu, začneme samozřejmě tím hlavním – comicsy.

Nejprve ze všeho nás čeká dokončení Rosińskeho a Duchateuova opusu Hans: Poslední ostrov, který prošel posledními třemi čísly, a tím současně i první rozpak recenzentův… Ačkoli Thorgal patří mezi mé oblíbence, Hans si mě nijak zvlášť nezískal. Jsem si vědom toho, že teď úmyslně trochu přeháním, ale Poslední ostrov mi ze všeho nejvíc připomněl „ábíčkovské“ verze Burroughsových románů z počátku minulého století – je sice o něco lepší, ale chybí mu podmanivost například příběhů Thorgalových. Zůstává pro mě jen mišmašem klasického dobrodružného příběhu s kulisově „béčkovou“ scifárnou. Pozor, mám „béčka“ rád, ale musí se mi trefit do „nálady“ a to se jaksi nepovedlo… Rosińskeho kresba je dobrá, ovšem její autor už předvedl lepší věci a v černobílém provedení občas některé obrázky působí docela prázdně. Možná že ostatní z těch dvanácti vyšlých Hansových příběhů jsou lepší, ale tenhle mě rozhodně nestrhl.

Crew 20Aniž by se toho kdo nadál, dostáváme se k příběhu, který obsadil obálku a nutno dodat, že pro mě to byla věc, na niž jsem se těšil asi nejvíc – Jasně, že jsem ji zabil je comics, k němuž napsal scénář jeden ze spoluzakladatelů CREWe Štěpán Kopřiva a o kresbu se postaral Jiří Grus. Obě tato jména jsou všem českým comicsářům sdostatek známa a návštěvníci lednového ComXconu 2002 se s touto povídkou už mohli seznámit (na Conu byla ovšem vystavena v překladu do angličtiny, což snad svědčí o tom, že autoři zamýšlejí opustit českou kotlinu a dobývat i zahraničí – rozhodně bych jim to přál). Kopřivův scénář přináší na osmi stránkách příběh ostrý jak břitva a vypointovaný jak špičatá plaňka, Grusova kresba pak dokazuje, jak daleko její autor došel od zveřejnění výsledků soutěže Zemřít znamená nežít – už je to plnohodnotný comicsový kreslíř. Akci i „klid“, to všechno dokáže podat velice přesvědčivě a barva jeho kresbě opravdu sluší. Upřímně říkám, že najít tuhle věc třeba v Heavy Metalu, bez pohledu na autory by mě určitě nenapadlo, že je to český comics. Bravo.

A jsme u zbytku barevných stránek dvacátého čísla – čeká nás Judge Dredd: Země nikoho. John Wagner, v jehož palici se Dredd narodil, vysmahl ve scénáři poměrně klasickou dreddovinu, v níž je místo jak na hlášky a odsýpající dialogy, tak na šťavnatou akci (navíc zápletka s Banzai Batalionem se mi fakt líbila) a Cam Kennedy to celé převedl do kresby pro Dredda sice hodně atypické, leč výborné. Dreddova role v příběhu se sice rozhodně nedá označit za hlavní, ale myslím, že nikdo nemá důvod k nespokojenosti.

Posledním kresleným příběhem v tomto čísle je kraťas ze série Future Shocks: Návrat z války. Na pěti stranách samozřejmě nejde o promakanost příběhu, ale o překvapivost pointy. Steve Moore se snažil a výsledek je obstojný – předvídat se sice pointa dá, ale v tempu, v jakém kraťas běží, se vám to nejspíš povede až těsně před jejím přečtením. Kresba Boo Cooka má silnější i slabší momenty, celkově je to dobrý průměr.

Crew 20Překlady zahraničních comicsů jsou slušné, jen jednu poznámku bych měl. Slečna Větrovská by si měla dát pozor na výraz „by jste“ a používat správné „byste“. To by samozřejmě nebyl až takový problém, kdyby se někdo pustil do korektur. Pokud je ovšem dělal sám šéfredaktor, nelze se divit – sám v listárně tento chybný tvar používá…

Pokud jde o publicistiku, dvacítka přináší druhou část článku Vladimíra Veverky Pryč s imperialistickým škvárem o osudech comicsu v Československu v šedesátých letech – text článku shrnuje to nejpodstatnější a jeho těžiště tvoří hlavně rozsáhlá obrazová příloha, což je samozřejmě jedině dobře. Takovéhle publicistiky jen houšť.

Rozhovorů se Štěpánem Marešem se v poslední době vyrojily díky nesmyslu pro humor ministra Březiny skoro tuny, ale o comicsech se toho z nich člověk moc nedozvěděl. Tenhle CREWácký, pořízený Darkem Šmídem, to alespoň částečně napravuje a přináší kromě notoricky známých informací i některé nové a opravdu zajímavé – třeba tu, jaký comics by Mareš jednou rád nakreslil…

Rubrika Aktuality se rozrostla na tři stránky, z nichž jednu připravuje sama redakce CREWe a o zbylé dvě se dělí Komiks.cz a Comx.cz. Vůbec to není špatný nápad, každá strana je o něčem jiném (i graficky, což mi kupodivu nijak nevadilo) a asi bych u tohohle řešení zůstal.

Ke grafické úpravě mám jedinou připomínku – horní poloviny stran 2 a 3 jsou v jakémkoli horším světle takřka nečitelné. Sice je nejspíš přelouskáte, ale necháte na tom oči. Na pohled to možná nevypadá zle, ale řekl bych, že ta písmenka jsou přece jen důležitější než podklad…

Tož takhle by to bylo suma sumárum asi všechno. CREW je tu s námi dál a to je jedině dobře, mělo by jí to ještě chvíli vydržet a to je ještě líp. Mám-li to nějak shrnout, ve dvacítce je skoro všechno, co by tam mělo být – comicsy, z nichž si vybere každý, konečně zase zajímavá publicistika, hafo aktualit… Ano, takhle se mi to líbí.

Vydal: CAP v roce 2002

Tento článek byl publikován 23.5.2002 - další články od tohoto autora