Crimson

CrimsonSérie Crimson patří mezi ty mladší, protože její vznik se datuje někdy do roku 1998, kdy Humberto Ramos, Fracisco Haghenbeck a Oscar Pinto právě tuto sérii vytvořili pro dílničku Cliffhanger (patřící pod Wildstorm, která zas patří pod DC Comics). Hned zpočátku s ní měli opravdu veliký úspěch a na mě je, abych vám v několika málo následujících řádcích vysvětlil proč.

Mainstream, neboli střední proud comicsové tvorby, nikdy nevynikal ani scénáři, ani kresbou. Ono se to ani od něj neočekává, popová muzika vás také nepřekvapí svojí nerafinovaností. To víte, plivete jeden díl za druhým, většina příběhů je běh na dlouhou trať s naprosto nejasným koncem, to vše doplněné jednoduchou linkou kreslíře a tunou počítačů a jejich obsluhovačů. Naštěstí i v této kategorii se čas od času objeví něco, co se dá doporučit nejen široké veřejnosti (které je mainstream svým pojetím určen), ale také čtenářům zlehka náročnějším.

Zda-li zrovna série Crimson zapadá do škatulky „trošku lepší mainstream“ je věc na posouzení každého, ale já směle tvrdím, že ano. O co tedy vlastně jde? Alex Elder, šestnáctiletý puberťák, se stává za tragických událostí jedním z newyorských upírů. Vyrovnat se s touto novou skutečností mu pomáhá tajemný Ekimus, který v Alexovi vidí Vyvoleného (již několikátého v pořadí). Alex je jeden z prvních zástupců nové vývojové etapy v evoluci vampírů. Jakkoliv je nezkušený, jeho obrovská moc je nezpochybnitelná. Vše je samozřejmě složitější, ale zas vám toho nechci vykecat zbytečně moc.

CrimsonKaždá postava má v příběhu své přesné místo a při čtení této série vám vytane na mysli více otázek než bude následovat odpovědí. Nutno přiznat, že si to Brian Augustyn rozjel poměrně dobře, příběh samá hádanka, fakt netušíte, jak se to vyvine. Bohužel v druhé polovině série dochází na odpovědi, které jsou většinou poměrně fádní, točící se kolem obvyklých klišé. Nejvíc mi vadil fakt, že se nedržel charakteru série, tak jak ji nastartoval. Začátek dost připomíná Spider-Mana, tím jak je mladý Alex hozen do víru nočního New Yorku se schopnostma, které neovládá, s obrovskou žízní po krvi a hlavou plnou morálních dilemat. Jenže jak příběh postupuje, je čím dál více kladen důraz na klasický boj dobra se zlem, postavy jsou už jen figurky, vlastně o ně ani nejde.

Naopak jedna věc mě opravdu. Jde o velice rychlý akční příběh s hlavou a patou (až tedy na konec, který je jakby sešněrovaný na poslední chvíli, jednotlivé segmenty se drží pohromadě jen silou vůle), kde není vše zas až tak jednoduché. Navíc je vám spousta faktů zpočátku neznámá, takže jen marně přemýšlíte, kdo je Red Hood, Saint George či samotný Ekimus. Nechybí ani tolik oblíbený hláškař (každý správný hrdina musí mít po boku nejmíň jednoho), kterým se stal Alexův upírský kámoš indiánského původu Joseph. Ten obstarává zábavu stejně jako třeba darklingové v Darkness a nutno dodat, že některé vtípky jsou poměrně neotřelé a zábavné.

CrimsonA dostali jsme se ke kresbě. Ta je prostě úžasná. Na první pohled se neubráníte dojmu, že přece přesně takhle to dělají v Image Comics. Ano, podobnost tu je a není zrovna náhodná. Však hned na druhý pohled najdete obrovské rozdíly. Humberto Ramos je totiž borec.Jeho kresby totiž nejsou tak strašlivě sterilní, tolik kritizovaného u Image. Všechny jsou opravdu comicsové, místy přehnané extrémním zveličováním a hrátky s perspektivou dokonalé karikatury. To, že upír dokáže roztáhnout tlamu přibližně do metrového průměru, není sice zrovna dvakrát realistické, ale díky tomuto vše vypadá neuvěřitelně efektně. Každá postava je charakteristická, nestává se, že byste je nerozeznali od sebe nebo nevěděli, kdo zrovna vysává koho. Klasický počítačový coloring zůstává, což je v tomto případě jenom dobře.

A celkový dojem? Pokud máte možnost, rozhodně po Crimson sáhněte. Série už skončila, má celkem 24 sešitů a DC ji vydali ve čtyřech boocích („Loyalty and Loss“, „Heaven and Earth“, „Earth Angel“ a „Redemption“). Mezi mainstreamovými comicsy patří rozhodně mezi to lepší a jen těžko budete hledat něco podobného.

Scénář: Brian Augustyn
Kresba: Humberto Ramos
Wildstorm Productions (DC Comics) v roce 1999