Dantovo inferno

Dantovo InfernoKomiksy jsou potvory. Mají tu schopnost objevovat se, stejně jako příslušníci Vietkongu, všude tam, kde by je člověk čekal nejmíň. Schválně si tipněte čím se mohou obklopovat vykladači Tarotu a studenti hermetických nauk? Pentagramy na zdech, diagramy hvězdných drah, kilogramy ektoplazmy a nezbytnou Crowleyho knihovničkou? To určitě, ale věřte mi to nebo ne i komiksy. A nejen, že je čtou, oni je už i vydávají! Aspoň takhle to je u malého brněnského nakladatelství Spiral Energy. Poté co vydali např. Učebnici výkladu Tarotu či Základy magie, vyvrhli na světlo boží i komiks Dantovo inferno – První peklo Beran: V chřtánu moci.

Těm bystřejším už jistě došlo, že to nebudou zkomiksovaná dobrodružství Saxany, ale nějaký pořádný záhul na mozek. Pročíst se tímhle by pro někoho mohlo být opravdové inferno, přesto však publikovat filozofický komiks není úplně od věci, jak by se mohlo na první pohled zdát. Zatímco psaní filozofických knih svádí k tomu, aby byl čtenář utápěn v sáhodlouhém vysvětlování a krkolomných obratech, tak komiks nutí autora scénáře své myšlenky jasně formulovat a výstižně se vyjadřovat. Takové je i Dantovo inferno, kde, ač se zdá, že stránky přetékají textem víc než by bylo záhodné, má všechno své místo. Jen je k tomu třeba přistupovat jinak.

Autor scénáře je jistý Švýcar, který si nechává říkat Akron. K jeho nejvýznamnějším dílům patří komentář k Tarotové sadě Baphomet – Tarot podsvětí, který tvoří obrazy jiného švýcarského šílence – H. R. Gigera. Tak tenhle Akron nechává ve svém komiksu jistého čtenáře Božské komedie Dante Alighieriho, sledovat Dantovu astrální stopu skrz podsvětí a napsat o tom vlastní knihu (tedy komiks). Jeho duchovním průvodcem je tajuplná postava jménem Akron (helemese), která ho provází různými formami pekla. Zde je hlavní hrdina konfrontován s různými formami agrese, které ovšem vyvěrají z něho samotného.

Kresbu dostal na starost Němec Thomas Voemel, který si nechává říkat Voenix. Jeho vizuální pojetí je přesně takové, jaké by se dalo čekat: chaotická, nicméně vcelku kvalitní kresba. Vše je propletené s kvanty textu a čtenář musí sledovat malé šipečky, aby se v tom vůbec vyznal. Přesto je tu pár dobrých momentů. Obálka sice vypadá jako nějaký modul pro Dračí doupě, ale jinak opravdu OK. Ostatně ukázky můžete najít na www.magick.cz/spiral/naklad/akron.

Je jasné, že tenhle komiks skutečně není pro každého. Dá se brát jako jiná forma tohoto žánru a, i když bych k němu měl nějaké vlastní výhrady, celkově na mě zapůsobil dobře. Avšak doporučil bych ho spíše jen menší skupině Mrakoplašů, mladistvých intelektuálů a sběratelů. A možná ještě letos vyjde pokračování Druhé peklo – Býk, takže se těšte Rumburaci.

Scénář: Akron
Kresba: Voenix
Vydal: Spiral Energy v roce 2002