Schůzky s blbcem odkládejte na neurčito

Schůzky s blbcem odkládejte na neurčitoNevím jak vy, ale já stripy zbožňuju, mám rád Garfiela, Red Meat, Kook, Comxstrip a teď se k těmhle skvostům světové úrovně přidává ještě Dilbert. Vlastně ne, můj favorit je Dogbert. Tak trochu mi připomíná Zacka, dokáže totiž naprosto stejně zchladit Dilbertovo nadšení jako Zack moje. A to několika slovy. Pokud bych se měl přiznat tak některé z Comxstripů pocházejí z reálných situací, právě proto jsem téměř přesvědčen, že Dogbert je naprosto reálná postava. Borec k pohledání.

Ale abych to vzal od začátku, jak Dogbert, tak i Dilbert se vyskytují společně v jedné knize. Tato pochází z pera Sotta Adamse a ten zase z... ze... No zkrátka narodil se v červnu 1957 ve Windhamu ve státě New York. Původně pracoval v bance, potom v další bance (ne jako bankovní lupič) a v roce 1988 podepsal smlouvu na svůj první strip. Od roku 1989 vychází Dilbert. Postavička je složením Adamsových spolupracovníků v průběhu několika let, původně ho používal v rámci obchodních prezentací a setkal se s úspěchem. Jméno Dilbert navrhl právě jeden ze spolupracovníků, Dogbert se připojil později aby bylo s kým rozehrát dialogy.

Tolik k historii a teď se podíváme o co jde, Dilbert je vynálezce, občas celkem záhadných, někdy možná i prakických vynálezů a jako snad každá stripová postava, je tak trochu samotář s nepatrnými problémy v komunikaci s okolím. Díky tomu si nejlépe rozumí se svým psem Dogbertem. Když se povzneseme nad to, že pes mluví (to že lidé mluví se psy je jev poměrně běžný), vyklube se nám z něj dokonalý společník do stripu, má dostatečnou míru vtipu, ironie a "pochopení" pro pánovy výstupy, výlevy a "boty". Takže humor a pointy obstarává právě on. Komické situace přecházejí od pracovních, společenských, osobních až po filozofické a dokonce zjistíte, že dinosauři nevyhynuli, ale jen se důmyslně ukrývají.

Celkově je kniha Schůzky s blbcem odkládejte na neurčito místy dost vtipná, občas slabší, ale to už tak se stripy bývá, některé jsou "geniální", další průměrné, jiné klesnou do úrovně nuda, nuda, šeď, šeď. Jen málokterý si dokáže udržet vysokou úroveň v každé části. Ovšem bavil jsem se a to tak že hodně. Povedený překlad, který obstaral Pavel Knotek je pochopitelný i s ohledem na původ autora, ne že bych američany podceňoval, ale občas jsou poněkud "jednodušší". Jestliže tedy Dilberta ještě nemáte, tak udělejte Mobil Media, kteří ho u nás vydali radost a kupte si jej. Snad vás také pobaví a možná vyjde i další…

Autoři: Scénář a kresba:Scott Adams
Vydal: Mobil Media v roce 2001