Donžon 2 – Všech bitek velký král

Donžon 2Škoda, že se nedá napsat recenze jednou větou. Třeba „Je to super, kupte to!“ Zaprvé bych dostal po tlamě od vydavatele a zadruhé pravděpodobně do té samé části ještě od čtenářů. Comicsy nejsou levná záležitost a jistě chcete vědět, ještě než některý koupíte, jestli za tu koupi vůbec stojí. A prosté „je to super“ vám rozhodování neulehčí. Ale věřte mi, Donžon 2 je super, kupte ho!

Mot je tu již od svého založení bráno jako alternativní vydavatelství. Jsou mezi námi spoluobčané, které nechává Spider-Man chladnými a raději sáhnou po undergroundovější záležitosti, jako je například série Padoucnice od Davida B. Ale nedá se říct, že by Mot dělal vyloženě comicsy jen pro intelektuály. Série „Světla Amalu“ a hlavně „Donžon“ jsou potvrzení faktu, že jakkoliv je Mot alternativní vydavatelství, jeho záběr je daleko širší, než se na první pohled může zdát. Paradoxně, extrémně populární Donžon patří mezi ty největší pultovní ležáky, těžko říct, jestli to je tím, jaká skupina lidí je čte (a nekupuje). Každopádně se na druhý díl čekalo poměrně dlouho (chvíli to dokonce vypadalo, že nevyjde vůbec) a poměrně vehementně.

Donžon 2Donžon je série odehrávající se v neskutečném fantasy světě, který je ještě neskutečnější než většina ostatních fantasy světů. Hlavním hrdinou je totiž kačer. Vlastně i ostatní postavy jsou (až na různé zrůdičky) humanoidní zvířata, doplněná o různé prapodivné stvory jako mistr bojových umění zašitý v pytli či inteligentní „houba“ Barbucha. Hlavní osou příběhu je pak výcvik udatně neschopného kačera v borce, který pírkem bez mrknutí oka rozpáře břicho nepříteli (doslova). Neustále narážíte na poměrně inteligentní vtípky, kterým jsem se minimálně já několikrát upřímně zasmál (scéna s trpasličími upíry, kačerovým mečem a „eště Bubly Bubly“ je nepřekonatelná), a tak celkový příběh slouží jen jako jakási kostřička pro nabalování vtipných situací, různých parodických výstupů a kresebních kreací, na kterých se autoři museli strašně vyblbnout.

Když si poprvé otevřete toto album a kouknete letmo na kresbu, jistě se neubráníte pocitu, že jste jaksi minuli věkovou kategorii (a to i ti mladší z vás). Mrkněte ještě jednou a lépe. Možná tady je zakopaná sabáka slabých prodejů, protože na první pohled opravdu působí Donžon trošku dětsky, ale stačí se dostat přes první pocit a najednou zjistíte, že kresba je sice svým zjednodušujícím stylem zlehka infantilní (čemuž hlavní zvířátkoidní postavy dost napomáhají), ale přitom má blíže spíše k těm vytvrdlejším cartoonovým klasikám (za všechny mě napadá třeba „Ren a Stimpy“). Donžon 2Takže kresba jednoduchá, účelová, ale přitom takřka geniální, protože naprosto přesně vystihuje atmosféru booku, jehož hlavním účelem je pobavit (pokud si autoři kladli „vyšší“ cíle, tak se jim tímto omlouvám). Místy se budete smát už jen při pohledu na výraz nějaké postavy. Scéna, kdy Barbucha rozmašíruje králíky po vnitřních stěnách hospody, je prostě úžasná. Barvy jsou čisté, jednoduché, žádné šílené kreace se nekonají, i když se odvážím tvrdit, že jsou dílem počítače (a jeho obsluhovatele Waltera). Opět svým charakterem spíš připomínají animovaný film než comics, což ale v tomto případě ani  zdaleka není na závadu.

Doufám, že předchozími řádky jsem uspokojil jak vydavatele tak i čtenáře. Ale mohli jste mi věřit hned na začátku. Donžon 2 je super, kupte ho! Na závěr dodám ještě jednu věc. Donžon 2 je jedna z nejvtipnějších věcí, kterou jsem v poslední době četl, po všech těch rádoby drsňáckých řečech to je opravdu velmi příjemná změna.

Autoři: Joann Sfar a Lewis Trondheim
Vydalo vydavatelství Mot v roce 2002

Tento článek byl publikován 21.6.2002 - další články od tohoto autora