Gipsy #1 – Zázračná hvězda

Gipsy 1Tichá voda břehy mele, tak by se dala nazvat strategie BB Artu na poli komiksů. Vypouštění jednoho komiksu za druhým teoreticky musí přinést nějaké ovoce. Tituly, které pomalu odplavují hroudy čtenářského nezájmu, nejsou sice nějaké superpecky, ale jsou velmi úspěšné v zahraničí jako žoldáci v řadách komerčního mainstreamu. Nicméně teorie pravděpodobnosti nám říká, že mezi průměrnými a podprůměrnými tituly se občas vyskytne nějaký zasluhující si vyšší pozornost. Takový je i Gipsy. I on je sice komiksem komerčním, ale to není myšleno hanlivě. Nejen, že splňuje podmínku být přijatelný pro širší masy, ale splňuje i podmínku druhou, a to být kvalitní. Díky tomu by si měl zasloužit zvýšenou pozornost.

První, co na komiksu zaujme, je počet stran. Těch je 68 – tedy komiks končí číslem 68, ale začíná číslem 5! Neuvěřitelné! Buď jsou první čtyři stránky neviditelné (a nenahmatatelné) nebo je sazeč jelítko a korektor kopýtko. Zesměšňováním matematických schopností zaměstnanců BB Art ale nechci zastřít fakt, že se čtenáři dostane do rukou album čítající 64 celobarevných stran za velmi příznivou cenu 249 Kč. To máme oproti jiným titulům tohoto vydavatele nárůst počtu stránek o jednu třetinu při nárůstu ceny o čtvrtinu (abyste viděli, že já matematiku ovládám).

Gipsy 1Gipsy to poprvé rozjel roku 1993 a k dnešní době již čítá série šest alb. Autorem scénáře je Thierry Smolderen, profesor scénáře na škole obrazu v Angouleme. Ten vytvořil postavu Cagoje, který o sobě rád mluví jako o gipsym – cikánovi. Jako příslušník tohoto etnika má jeho postava v sobě obsaženou onu horkohlavost a spontánnost. To dává komisu dobrý nádech. Vzhledem k tomu, že je Cagoj řidič mohutného kamionu Hvězda, není nouze i o destrukční jízdy a nezbytné přetlačovačky a přestřelky. Jak je tomu ostatně na každé správné dálnici a v budoucnosti, za nové doby ledové, kdy se děj odehrává, je to ještě lepší.

Zápletka i děj jsou jednoduché. Za Gipsym přijíždí jeho sestra Oblivie, protože mu došly peníze na její penzionát ve Švýcarsku, kde vyrůstala, aniž se se svým bratrem stýkala. Naštěstí se během několika málo stránek vytoužený kšeft naskytne a děj se může rozjet. Nekalá společnost Selmer, tajemná čarodějka, podivný mongolský hřbitov – kolem toho všeho prosvištíte velkou rychlostí až hlavou narazíte do poslední stránky a začnete se těšit na další díl. Protože Gipsy se, i přes svou jednoduchost, čte zatraceně dobře.

Za pozornost stojí i kresba. Tu má na starosti Ital Enrico Marini, známý ve světě hlavně díky upírské sérii Rapaces. Na jeho stylu je nejzajímavější skloubení evropské realistické kresby s japonskou mangou. Výsledný mix vypadá velmi dobře a nepostrádá notný díl originality. Zatímco pozadí je vykresleno realisticky, tak u obličejů si autor hraje se stylizací a výraznými emocemi. Dobře působí i barvy a lehká nevyzrálost kresby bude dohnána v dalších dílech. O důvod víc proč mít tuto sérii ve hledáčku.

Suma sumárum tu máme čtivé odpočinkové album ve svěží a zajímavé kresbě. Doporučuji všem kromě nazi-skinheadů, kteří by mohli začít sympatizovat s hlavním hrdinou a to by si potom museli nechat dát za trest na holou (lebku nebo zadnici?).

Scénář: Thierry Smolderen
Kresba: Enrico Marini
Vydal: BB Art v roce 2002