Golden City #1 – Vykradači vraků

Golden City 1BB Art na nás nachystal celkem pět různých alb ze současné francouzské comicsové scény. Všech pět alb má společné zařazení do skupiny mainstreamových comicsů, tedy comicsů určených pro širokou, nijak zvlášť vyhraněnou skupinu čtenářů. Každé se ale něčím liší od ostatních. Tu více, tu méně, ale Golden City, kterému budou věnovány následující řádky, se liší opravdu hodně.

Každá comicsová velmoc je svým způsobem jedinečná a přesně určená svými postupy. Stavbou příběhu, návrhem panelů, kresbou či formátem. A pochopitelně, ony postupy se různě prolínají, a tak například v americkém comicsu objevíme spoustu prvků japonského původu. A nebo ve francouzském albu najdeme takřka americký comics. Ano, mluvím o Golden City.

Vždy jsem si stál za názorem, že Francouzi neumí klasické akční filmy, tak jak je známe z americké kinematografie. Příběh, který nám předkládá scénárista Daniel Pecqueur ve Vykradačích vraků, patří do té samé skupiny. Pokus o zatažení amerických principů do evropského comicsu. Dočkáme se tak, jak už v takových případech bývá zvykem, několika tragických přehmatů a obvyklých klišé. No posuďte sami. V daleké budoucnosti je lidstvo rozděleno na bohaté (žijící v plovoucím městě Golden City) a chudé (na ty zbývá pustá pevnina). Máme tu obětavou jeptišku, skrz naskrz kladného presidenta, jeho unesenou ženu, záhadnou hlavní záporačku, jednu zrádkyni a jednoho nájemného vraha. Plus skupina chudých dětí, které se do toho prostě jen zapletou. V prvním díle se toho vlastně moc nedovíme, samotný příběh si tak nějak připravuje pódium na (doufejme) velkolepé představení. Pokud bereme Vykradače vraků jako úvodní díl, dá se celkem bez zaváhání zařadit do průměrných děl. Nedá se říct, že by na mě nějak zapůsobil, ale také jsem si nepřipadal nějak „podvedený“. Nezbývá než čekat na září, kdy BB Art snad vydá druhý díl. Již nejednou se stalo, že se ze slabého úvodu se vyklubala velmi kvalitní série.

Golden City 1

Dostáváme se ke kresbě, kvůli které tu hlavně máte tak nic neříkající úvod. Možná si na sebe pletu bič, ale kresba i barvy jsou skrz naskrz cítit americkou školou. Linky jsou jednoduché, až jakoby vytažené z animovaného filmu, klasicky vyinkerované silnými konturami (což jim dává zvláštní prostorovost... v evropském comicsu málokdy používaná praktika, ve Státech naprosto běžná). Barvy jsou očividně dodatčně přidávány až v počítaci (pro Evropu také značně netradiční postup). Někomu se to líbí, někomu ne, záleží to opravdu na vkusu každého. Už jenom fakt, že v tiráži jsou u autorů čtyři jména, svědčí o jisté produkční inspiraci z USA. Doposud to vypadá, že si stěžuju. Mně se kresba samotná líbila, jak svojí jednoduchostí, tak i důsledným vytažením linek. Barvy mi přišly umělé až moc, tady se francoužští coloristé příliš nevyznamenali. Rozhodně bych kresbu samotnou bral na tomto albu jako to nejzajímavější.

Na konci mi to nikdy nedá, abych nějak nesumarizoval do několika vět, jaký tento book vlastně je a komu by se dal případně doporučit. Ani dnes neudělám výjimku. Pokud nemáte hluboko do kapsy, Golden City si klidně pořiďte, nestane se vám, že ho zhnuseně odložíte. Ale očekávat jakkoliv hlubší zážitek nemůžete také. Prostě průměr ve svém plném slova smyslu.

Scénář: Daniel Pecqueur
Kresba: Nicolas Malfin, Stéphane Rosa, Pierre Schelle
Vydal: BB Art v roce 2002