Hellboy : Sémě zkázy

Hellboy: Sémě zkázyPoslední dobou často narážím na filmy, knihy nebo comicsy, kde je místo toho, aby se režisér (scénárista, spisovatel…) soustředil a zajímavě propletl jeden-dva žánry, použito triku „Jak pejsek s kočičkou vařili dort“. Jistě, najdou se i perly (v comicsech je to pro mě např. Preacher, moderní nábožensko/ westernově/ gangsterkovitě/ válečně/ mysticky/ krvákoidní mišmaš), ale je jich bohužel strašně, strašně málo. O to víc potěší parádně zmáknutý a vypiplaný comics, který v sobě s elegancí svému autorovi vlastní dává dohromady tajemné kobky, mimozemšťany, šílené ruské čaroděje a především jednoho paranormálního vyšetřovatele, který se kromě šutroidní levačky a dvou upilovaných rohů na čele vyznačuje velmi zvláštní barvou kůže. Červená je barva naše.

Vše začalo v roce 1944, kdy se nacistickým pohlavárům, snažícím se o tvoření vynálezu, který by zvrátil vývoj války, podařilo vyvolat za pomoci mága Rasputina něco velice, velice zvláštního. Lépe řečeno, oni Němci ani Rasputin sám nezjistili, co přesně to bylo, protože se tajemná rudá (pozorný čtenář jistě tuší) bytost zjevila přímo uprostřed zvláštního tábora spojenců na západě Anglie. A jaké jméno byste dali něčemu, co se vám v noci za mohutných světelných efektů objeví v táboře, je to celé rudé, táhne to za sebou metrový ocas a z hlavy tomu trčí dva malinkaté růžky? Antikrist? Kdepak. Ďáblův zplozenec? Úplně vedle. Chlapeček z pekla? Hellboy? Správně.

Když přišel Hellboy na svět, ujala se ho zvláštní jednotka spojenců, ve které byl i specialista na okultní vědy, profesor Trevor Bruttenholm. Ten ho později „adoptoval“ a vychovával (uznejte sami, vychovávat něco, co vám může jedním mávnutím ruky zlomit vaz, to chce opravdu nervy ze železa…v pubertě zvlášť :o), a všichni šťastně žili, veselí byli, a jestli neumřeli, tak žijou dodnes. Konec.

HellboyKonec hezký, ale pro comics, pravda, trochu nudný. Přiznám se, lhal jsem. Vám, panu vydavateli, mamince, dokonce i Martině. Nikdo nežil šťastně (až na Martinu, ta o té „příhodě“ ve vlaku do dneška neví :o), nikdo nebyl veselý. Trevor Bruttenholm zemřel velmi podivnou smrtí, zavražděn žabí stvůrou přímo před svým adoptivním synem, Hellboyem. A toho bohdá nebude, aby rudý bohatýr z boje utíkal! Bum, prásk a je o žabí obludku míň. Hellboy se vydává společně se svými společníky, pyrokinetičkou Liz Shermanovou a vodomilem Abe Sapienem, pátrat po tom, kdo zapříčinil smrt Hellboyova otce a zkázu rodiny Cavendishových, přímo do jejich sídla, kam ho před svou smrtí odkázal sám Trevor Bruttenholm. Světlo ubývá stejně rychle, jako naděje na šťastný konec. Podaří se Hellboyovi zachránit svět?

Nádhera. Moderní klasika. Takové a ještě blaženější výrazy se mi linuly z úst, když jsem si poprvé přečetl Sémě zkázy. Zní to možná jako klišé, ale chvíli po přečtení mi to nedalo a jal jsem se znova listovat temným a zároveň neuvěřitelně zábavným světem, kterému dal jak výtvarnou, tak scénáristickou podobu Mike Mingnola, hypertalentovaný comicsový tvůrce, který má tak fanatický odpor k oblinám, až… no, to se tu nehodí rozpitvávat, snad někdy až budou děti spát:o) V Mignolově tvorbě prostě na tvar, který by byl jen lehce zakulacený, natožpak kulatý, téměř nenarazíte - trošku přeháním, ale přesto je tato láska k přesné, čisté a ostré lince základním poznávacím znamením Mignolovy kresby. Druhým charakteristickým znakem je zvláštní coloring, Marku Chiarellovi, který tuto minisérii coloroval, nedělá sebemenší problém zaplnit osm stránek různými odstíny modré, černé a červené, aby na následující straně explodoval obraz téměř pastelově zeleno-modré chapadloidní potvory na žlutém pozadí. Zcela určitě to není obvyklý přístup ke coloringu, musím ale uznat, že je beze zbytku funkční a perfektně podtrhuje třeba moment překvapení při útoku dřív zmíněné chapadlice (od vzoru krakatice:o) nebo strhující finále.

Tím se dostáváme k tomu, co vás k Hellboyovi přitáhne, vcucne a nepustí, dokud nedočtete celý book do konce. Mignola umí to, co jen velmi málo scénáristů - hraje si s plejádou legend, pověstí a bajek různých států a nepříliš šetrně, ale zato neskutečně čtivou a zábavnou formou spatlá všechno dohromady. Atmosféra, která by se dala krájet, je sice daleko hrozivější, dokud není nic vidět (Mignola dokáže vytvořit nejen pořádnou holomajznu, i když je jí v prvním booku dostatek), ale i po objevení starodávného zla příběh překvapivě nejde příliš dolů, na čemž má možná zásluhu druhý scénárista této knihy, legenda žánru, John Byrne. Sémě zkázy je pro mě jedním z nejlepších Hellboyovštin, jaké jsem kdy četl - snad je to tím, že Mignola společně s Byrnem zakomponovali do příběhu mnohem víc dialogů, než je zvykem v pozdějších Hellboyových příbězích, a tak mi kniha samotná nejvíc připomínala Hellboyovský román Ztracená armáda, snad je to fantastickou atmosférou, pro Mignolovo dílo naprosto typickou, snad je to tím, že lze na celé knize vidět obrovskou spoustu sil, které do ní tvůrci stejně jako tuzemští vydavatelé z Calibre Publishing vložili.

Celá kniha vyšla ve třech verzích - klasické knižní s papírovým obalem, knižní s plátěným přebalem a ještě v překrásné, exkluzivní kožené verzi se zlatým emblémem a černým znakem projektu Ragna-Rok na obálce, jejímž hrdým vlastníkem jsem se stal i já. Výborný papír, překlad Jana Kantůrka (mj. překladatel Prattchetovy Zeměplochy), záložka, věnování od Mikea Mignoly (které ale bylo přiloženo jen k 50 koženým kusům), dva krátké příběhy s Hellboyem, které byly poprvé vydány na ComicsConu v San Diegu, a ještě galerie kreseb Hellboye jak od Mignoly, tak i od jiných autorů, například Simona Bisleyho nebo Mikea Allreda- to všechno, spolu s výborným hlavním příběhem, najdete v rozměrově nepříliš velké, ale jinak dokonalosti se blížící grafické novele s názvem Hellboy: Sémě zkázy.

Vám všem, kteří jste se na tomto skvostu podíleli: Děkuji za skvělý zážitek.

Autoři: Mike Mignola a John Byrne
Vydal: Calibre Publishing v roce 2002