I.R.$. – Cesta peněz

I.R.$. 1Kdyby se vás někdo zeptal, jaké znáte typy kladných comicsových hrdinů, jejich seznam by byl asi docela dlouhý. Vzpomněli byste si na různé nadlidi, jako je Superman, samozvané bojovníky proti zločinu jako Batman, mutanty ze spolku X-men, lukostřelce a sekerobijce a la Thorgal a Sláine, někdo by možná jmenoval i pár policajtů, kovbojů, špionů či kazatelů. Velice silně však pochybuji, že by si někdo vzpomněl na agenty daňového úřadu. Tento typ lidí má asi většina z nás v oblibě zhruba stejně jako zubaře s vrtačkou, je proto dost těžké přistoupit na pravidla hry, kterou rozehrála ve své sérii I.R.$. dvojice autorů Vrancken a Desberg, která do role hlavního hrdiny obsadila Larryho B. Maxe, speciálního agenta amerického berňáku.

Spouštěcím mechanizmem děje se stane smrt nevýznamného švýcarského úředníka Luka Crétiera. Ten teprve před krátkou dobou přesídlil do Spojených států, konkrétně na Floridu, ze které se ale záhy spěšně stěhuje do Kalifornie. Jeho oficiální účty uvádějí majetek zhruba 35 tisíc dolarů. Na těch neoficiálních jich ale odpočívají tři miliony, což jsou úspory vskutku nevídané. Než se ho kdokoliv stihne zeptat, jak se taková suma vydělává poctivou prací, v jeho automobilu selžou brzdy a pan Crétier pozbývá šance někdy si svých peněz užít.

Do pátrání se překvapivě nepouští ani FBI, ani CIA, ani žádná jiná odnož běžné policie, alebrž IRS (Internal Revenue Service) čili berňák, a to prostřednictvím jednoho ze svých deseti speciálních agentů, již zmiňovaného Larryho B. Maxe. Jak se zdá, celý případ je dost choulostivý a značně přesahuje hranice Spojených států. První stopa totiž vede k židovskému podnikateli Abrahamovi Loewensteinovi, který, podobně jako tisíce dalších Židů, už celá desetiletí bojuje se švýcarskými bankami o takzvané "spící účty", které během druhé světové války založili pozdější oběti koncentračních táborů a které banky odmítli vyplatit jejich potomkům.

Nevím kdo jak, ale já osobně se opravdu nedokážu s hlavním hrdinou ztotožnit. Larry je málomluvný suchar, upjatý a bez emocí a jeho jediným zájmem je, aby všichni měli v pořádku daňová přiznání a neokrádali stát. Silně mě konsternuje (což je ale jenom můj osobní problém, že) taky evidentní přepych, ve kterém on sám žije a který nemohl vzniknout nijak jinak než z peněz daňových poplatníků. (To se pak asi nemůžeme divit, že si dává záležet na tom, aby všichni odevzdali daně do posledního centu.) Celkový dojem maličko vylepšují jenom občasné hlášky ("Veškeré případné škody na vozidle si budete moci odečíst z daní v příštím daňovém přiznání." – oznámení majiteli automobilu, který si Larry "vypůjčil" kvůli automobilové honičce.), které ale o to silněji zvýrazňují jeho profesionální deformaci.

I.R.$. 1Nepřesvědčil mě ani scénář. Způsob vyprávění je ze začátku dost chaotický. Do děje vpadneme "in medias res", navíc jsou úvodní scény chronologicky zpřeházené, a protože jsou uváděné velice matoucími texty ("o několik dní dříve" a hned na to "Los Angeles, duben"), vyžádá si to docela dost práce a minimálně ještě jedno přečtení, aby čtenář pochopil, co se vlastně děje. Samotná zápletka je velice přímočará a ničím nepřekvapí, dokonce bych řekl, že ani nemá snahu něčím překvapit, což podle mě trochu uráží čtenářovu inteligenci. Padouši jsou velice předvídatelní a velice neschopní, navíc mají tendence nesmyslně žvanit. V příběhu je taky zakomponováno několik úplně přebytečných scén (např. přepadení v samoobsluze), které děj nikam neposouvají, nic nového se v nich nedozvíme a nejspíš jsou tam jenom proto, aby to celé dohromady dalo standardních 46 stran.

O kresbě se bohužel taky moc pozitivních věcí říct nedá. Obličeje postav (hlavně pak ten Larryho) jsou široké a ploché a často pozbývají jakéhokoliv výrazu. Ačkoliv mají všechny anatomické nezbytnosti (oči, uši, nos, atd.), nemůžu se zbavit podvědomého pocitu, že jim něco chybí. Ploché a jaksi prázdné jsou i některé kompozice pozadí. Kreslíř si evidentně neví rady s hromadou prostoru, který mu velký formát evropského comicsu poskytuje. Zmenšené na dvě třetiny by to vypadalo mnohem lépe. Problémem je taky střih a fázování akčních scén. Při automobilových honičkách jsem se většinou dokonale ztratil a až při dalším prohlížení a detailním rozboru založeném na znalosti závěru honičky se mi jakž takž podařilo rekonstruovat její průběh. Asi na dvou místech jsem měl dokonce pocit, že jakýmsi nedopatřením došlo k záměně pořadí několika obrázků, což by možná bylo pochopitelné, pokud by se jednalo o ručně přehazovanou mangu, takhle je mi to ale opravdu záhadou.

Můj finální dojem z tohoto díla je spíše vlažný. Ne že by se to vůbec nedalo číst, ale není to ani nic, kvůli čemu bych nespal, dokud si neseženu všechna pokračování. Pokud bych měl sérii I.R.$. obodovat, dal bych jí tak tři body z deseti. Jestli tuto recenzi čtete v snaze zodpovědět si otázku: "Koupit/Nekoupit?", moje doporučení je spíš investovat do něčeho jiného. Pokud však, na rozdíl ode mne, pociťujete nepřekonatelné sympatie k suchým hláškařům z berního úřadu, neváhejte a sáhněte po tomto albu. Larry B. Max vás snadno přesvědčí, že vyplňování daňového přiznání může být docela solidní dobrodružství.

Scénář: Desberg
Kresba: Vrancken
Vydal: Jiří Buchal - BB Art, 2002