Jen čtvrt vteřiny na život

Jen čtvrt vteřiny na životVšechna dosud existující komiksová nakladatelství u nás uvažovala (s trochou nadsázky) takto - vydáme ty věci, které byly na Západě opravdu hodně komerčně úspěšné, a budeme doufat, že si tady na sebe vydělají taky. Ovšem nejmladší nakladatelství Mot se s tím vůbec nepáře a k problému přistupuje následovně - vydáme, co se nám nejvíc líbí, a uvidíme, co to udělá. Možná to není ta nejbezpečnější obchodní strategie, člověk ji ale přesto nemůže neobdivovat.

Když se na pultech objevila Padoucnice, usoudil jsem, že tohle je ten nejavantgardnější obrázkový příběh, jaký si kdo troufne v České republice vydat. Samozřejmě jsem se mýlil. Druhý titul z produkce nakladatelství Mot je totiž ještě ulítlejší. Jeho geneze vypadala následovně - kreslíř a scénárista Jean-Christophe Menu nakreslil čtyři více méně nesouvisející obrázky a vyprovokoval svého podobně univerzálního přítele Lewise Trondheima, aby k nim doplnil dialogy a zkusil z nich sestavit co nejvíc stripů. Trondheim si vyžádal ještě další čtyři kresby a potom vysypal z rukávu rovnou stovku čtyřpolíčkových komiksových proužků.

Na Menuových obrázcích se vyskytuje pouze jediný človíček, postavička s trčícími vlásky. Trondheim však pro ni z dodaných kreseb dokázal vytěžit další čtyři notně bizarní partnery: agorafobika, který nikdy neopustil svůj příbytek a popírá existenci vnějšího světa, zoufale nerozhodnou žábu, snílka, co se kvůli nešťastné lásce nechal zavát pouští, a skálu, jež trpí depresemi z představy, že se za milion let rozpadne na písek. S nimi všemi vede zvídavý vlasatý človíček rozhovory, někdy roztomile absurdní, jindy vysloveně komické, nejčastěji ale značně existenciální. Na základě těchto rozprav se pak snaží dobrat pravdy o tom, co je to Bůh, láska nebo smrt, aby se nakonec vypravil za ... - ale to už bych asi prozrazovat neměl.

Takže to shrnu asi takhle: pérovky Jeana-Christopha Menua mají potřebný švih a Lewis Trondheim na neobyčejně malém hřišti předvedl jiskřivý proud nápadů, díky němuž Jen čtvrt vteřiny na život ani na okamžik nepůsobí jako samoúčelné scénáristické cvičení. A až vám bude někdo tvrdit, že komiks je četba pro pologramotné idioty, velmi soucitně se na něj podívejte, půjčte mu Jen čtvrt vteřiny na život a potom mu usilovně držte palce, aby na to jeho inteligence stačila.

Autoři: Scénář: Lewis Trondheim - Kresba: Jean-Christophe Menu
Vydal: MOT v roce 2000