Jeskyně Saturn

Jeskyně SaturnÚplně každý comicsově pozitivní člověk v České republice zná jméno Kája Saudek. Téměř obdobně bychom mohli vysledovat znalost díla pana Jaroslava Foglara, a budeme-li objektivní, přiznáme, že do historie domácí komiksové tvorby se zapsal také výrazně. Stačí jen vzpomenout jeho Rychlé šípy. Tentokrát se mi pro vás podařilo získat dnes už možná malou raritu, příběhy Dennyho a jeho kamarádů z klubu Saturn. Při nevelkém nákupu v jednom z nejmenovaných pražských nákupních center jsem narazil na třetí, poslední díl z trilogie Modrá rokle, Ztracený kamarád a Jeskyně Saturn. Za cenu neuvěřitelných devíti korun jsem z balíku posledních kusů vytáhl jeden a nepustil. A věřte mi, že se vyplatilo.

Ještě než se dostanu k samotnému příběhu, nastíním alespoň krátce v úvodu sešitu zmíněné pozadí potíží souvisejících s jeho vydáním v někdejším socialistickém Československu. V zimě roku 1982-83 se předseda Zlatého koně (základní organizace České speleologické společnosti) Pavel Nosek vypravil za Jaroslavem Foglarem a požádal ho o napsání scénáře ke komiksu. Jako autor kresby byl vybrán Kája Saudek, a přestože byl v té době spojován s kreslením spíše eroticky zaměřených comicsů, pan Foglar bez výhrad souhlasil. V květnu roku 1983 předal hotový scénář k nakreslení, v říjnu byla polovina hotova a vše nasvědčovalo
tomu, že k 25. výročí zpřístupnění Koněpruských jeskyní, kdy chtěli speleologové seriál vydat ve větším nákladu, bude vše připraveno. Ovšem když 21. prosince 1983 požádali oficiálně o povolení tisku na odbor kultury ONV Beroun, v jehož správě se nacházejí právě Koněpruské jeskyně, souhlas udělen nebyl. Žádost byla 19. ledna 1984 postoupena odboru kultury Středočeského KNV a ten 31. ledna žádost zamítá s vysvětlením, že "udělení souhlasu by bylo v rozporu s výše uvedenou směrnicí". Žádná směrnice však uvedena nebyla. Korespondence "vesele" pokračovala a zamítavé stanovisko k vydání přetrvávalo. Přesto v září 1984 vychází Modrá rokle v nákladu tisíc výtisků. O rok později pan Foglar předal scénář k pokračování s názvem Ztracený kamarád a to vychází v květnu 1987 opět nákladem tisíc kusů. V roce 1988 s oficiálním povolením konečně vydávají Ztraceného kamaráda i Modrou rokli nákladem 10000 výtisků.

Když v roce 1989 začal Kája saudek kreslit poslední, třetí díl, došlo, jak všichni víme, ke změně režimu, a tak v roce 1991 mohl Zlatý kůň celý seriál vydat znovu a kompletní. Omlouvám se za poněkud delší "historickou" lekci, ale nemohl jsem se ubránit, a ti kteří na prvním ComiCZ conu slyšeli přednášku kolegy Veverky o cenzuře a problémech comicsu v éře komunistické, mi určitě prominou a pro ostatní jen tolik: bylo to mnohem horší, než jsem zde ocitoval ze vzpomínek pana Noska.

Ale pojďme se podívat na samotný komiks. Scénář nás zavede do chlapeckého klubu Saturn a k jejich výpravám za dobrodružstvím. Pokud jste četli nějakou "foglarovku", až tolik vás nepřekvapí, najdete v něm zodpovědného vedoucího klubu, hrdinu, siláka a několik tápajících a nerozhodných hochů (ještě jedna omluva, když už člověk píše o Foglarovi, jsou ti "hoši" a "chlapci" prostě nezbytní). V ději se objeví pár zvratů a několik záporných postav, dokonce i obvyklý návod, jak v době dávno minulé přijít poctivě k několika korunám. Prostě klasika která neurazí a jako další díla pana Foglara, určitě našla a možná ještě najde své čtenáře.

Pokud vezmu kresbu, je to zkrátka Saudek, a to nesporně velmi kvalitní, najdete zde spoustu vtipných odkazů a detailů, které dávají scénáři ještě více vyniknout. Dokonce jsem se přistihl při hledání skrytých kreseb v panelech a několik jsem jich opravdu nalezl. Saudek si rozhodně vyhrál a nakreslil mistrovské dílo, které se neokouká a v němž stále nacházíte hromadu detailů, které vašemu oku na první pohled unikly. Prostě paráda.

Pokud tedy někde v poličce najdete zaprášené sešity Modrá rokle, Ztracený kamarád či Jeskyně Saturn, rozhodně je nevyhazujte a občas je opatrně setřete prachovkou, nahlédněte a připomeňte si tvorbu minulého století. Stojí za to.

Scénář: Jaroslav Foglar
Kresba: Kája Saudek
Vydalo: Nakladatelství Zlatý kůň v roce 1991