Liga výjimečných

Liga vyjímečnýchVelevážené publikum, drazí a milí přítomní! Je mi velikou ctí a neskutečným potěšením nabídnouti vám grandiosní a velkolepé dílo vzniknuvší z konjunkce dvou přejasných hvězd. Spisovatelský brk svíral a příběh zformoval blaze proslulý Alan Moore, jenž se zdá býti nevyčerpatelnou studnicí nových idejí a jehož snad není nutné více představovat. Jeho představy v obrázky znamenitě převedl Kevin O´Neil (nezaměňovat s neznámým wrestlingovým zápasníkem téhož jména). V uměřeně rozsáhlém povídání o neobvyklé společnosti čtyř gentlemanů a jedné opět slečny, plnících tajné poslání ve jménu britského impéria, budete nasávat kouzelnou atmosféru viktoriánské Anglie i laudanum, budete obklopeni zázraky moderní vědy a techniky století devatenáctého, prožijete četná dobrodružství, dějové zvraty, uzříte tlusté Číňany i spiknutí na nejvyšších místech. Budete zmítáni prudkými emocemi i zákeřnými nemocemi. Ocitnete se ve vodě, ve vzduchu i v podzemí. A ještě mnohem více.

Liga vyjímečnýchA kdože tvoří onu podivuhodnou skupinu superhrdinů století páry? Dle zákona galantnosti je nezbytné nejprve představit dámu. Slečna Wilhelmina rozená Murrayová, vdaná Harkerová, rozvedená Murrayová, jest osobou velmi přímočarou, zrozenou k velení a zocelenou vlastní temnou minulostí. Značí ji nejen svůdné křivky, ale i náležitě proříznutá ústa. Prvním z gentlemanů je mlčenlivý kapitán Nemo, majitel podmořského korábu Nautilus. Druhým v pořadí je dobrodruh prošedivělých skrání, pan Allan Quatermain, přítel sloních pušek a opiových tinktur. Speciální místo ve skupině zaujímá pan Hawley Griffin, jemuž se pomocí náročného experimentu podařilo zneviditelnění sebe sama. Čehož s oblibou zneužívá. Posledním členem této nadmíru podivuhodné společnosti zaujímá rozpolcený Dr. Jekyll, jenž se v okamžiku vyššího nervového vypětí transformuje na Edwarda Hyda, tvora hrubé síly i mravů. Tato skvostná pětice je najata obtloustlým agentem Campionem Bondem, pracujícím pro tajemného pana M. Předmětem jejich snažení je opětovné získání cavoritu, podivného antigravitačního materiálu, který ukradl a k nekalým účelům se chystá použíti neobyčejně zlý Číňan přezdívaný Doktor. Ale ani ten jistě nebude schopen čelit pronikavému bystrozraku a inteligenci Ligy výjimečných dlouho.

Liga vyjímečnýchPan Alan Moore se nám v tomto díle představuje nejen v roli talentovaného vypravěče, avšak jeho dílo je i okořeněno jemným humorem, v jeho práci dosud nepříliš vídaným a o to příjemnějším. Důležitou věcí jest přehršel citátů, narážek a hříček spojených s literaturou devatenáctého století. Patříte-li mezi obdivovatele tohoto času, budete nadšeni. Objevíte kousky z děl Edgara Allana Poea, Julese Verna, sira Artura Conana Doyla i Emila Zoly. Kniha je ovšem čtivou i pro člověka literaturou nezasaženého, neboť narážky takto v ději ukryté nejsou pro pochopení hlavní dějové linie nikterak důležité. Atmosféra je pochopitelně tvořena prvotřídní kresbou pana O´Neila, jenž se patrně inspiroval dobovými ilustracemi šestákových románů a dobrodružných knih. Kresba vyniká pevnou linkou, krásnou barevností a neskutečným množstvím detailů. Připočtete-li prvotřídní a bezchybné přetlumočení do naší rodné řeči panem Viktorem Janišem a to, že kniha je vázána a pod obálkou opatřena ražbou, nelze než konstatovat, že máte před sebou skvostný unikát, jenž ukazuje na blýskající se lepší časy naší komiksové scény.

Scénář: Allan Moore
Kresba: Kevin O’Neill
Vydal BB Art v roce 2002