Lobo: Bullíkův případ (Comicsové legendy #1 - #4)

Lobo: Bullíkův případ - obálkaKdo jiný mohl u nás rozjet pravidelnou comicsovou řadu než až fanaticky oblíbený Lobo. A tak s historicky prvním číslem Comicsových legend přichází také Poslední Czarniak se svým prvním opravdu velkým případem. Lobo má za odměnu 10.000.000 kreditů najít a živého dopravit do Blemcákova Loveckého Kanclu jistého Bullíka, účetního, Pangalaktického Megasyndikátu, který má v hlavě veškeré obchody této veskrze nezákonné organizace. A uznejte, že 10 melounů je pro Velkého Šéfa už pořádná výzva. A tak se vydává na planetu Nowu, kde se samozřejmě vše mírně zkomplikuje.

Scénář Alana Granta je víc než lobácky klasický. Lobo prostě jde (spolu se svým kámošem Jonasem Glimem a se psem, o kterém tvrdí, že to není jeho pes) a likviduje s přesností buldozeru vše, co mu přijde do cesty. Naštěstí mu toho, a za to Grantovi dík, přijde do cesty opravdu hodně, krvokomandem Mora D'Fatala počínaje, militantními kamikadzoidními debutantkami z Los Lesbos konče. Vše se odehrává v takovém tempu, že člověk nemá ani čas se nadechnout, ještě klika, že tento počin má čtyři díly, jinak by většina z nás byla modrá jak samotný hrdina. Co ještě dodat ke scénáři? Snad jen to, že Alan Grant je asi veliký srandista, protože celý čtyři díly jsou prošpikovaný drobnými fórky, které udržují hravost celého comicsu dost vysoko. Třeba Příběhy tisíce a jedné smrti, což je knížka, kterou si Lobo pořád čte a nebo například výše zmiňovaný pes, co není Lobův.

Úrovni scénáře se ale rozhodně vyrovná i kresba v podání Vala Semeikse (inkeroval John Dell a barvila Gloria Vasquezová). Naprosto odpovídá veselosti a tempu celého comicsu, ujetosti celého vesmíru, ve kterém se Lobo pohybuje. Prostě se vám nikde nepodaří najít opravdu normálního člověka, každá postava je neuvěřitelný originál, nemající jen tak obdoby. To samé platí o městech a vesmírných stanicích, dokonce i o kanalizaci, kde se značná část příběhu odehrává. Prostě jeden velký úchylný mix, tedy přesně takové místo, kde se Lobo cítí jako doma.

Pokud čekáte, že se konečně dostanu k nějaké kritice, tak se dost mýlíte, protože jsme se dohrabali k překladu a vůbec české verzi Loba. Po technické stránce nemám jedinou výtku či poznámku, CREW se prostě držela zavedených zaoceánských praktik, tudíž celý comics je od originálu na první pohled naprosto k nerozeznání. A co překlad? V době ještě velice nedávné jsme většinou byli svědky naprostého prznění originálu stupidním a neprofesionální překladem. Né však u Loba. Pavel Dort očividně pochopil, že Lobo není naivní skautka a veškeré dialogy jsou tudíž vedeny velice hovorovou češtinou s přídavkem mírně vulgárních výrazů. Navíc je zřejmé, že vše nepřekládal s otrockou přesností, ale upravoval to pro českého čtenáře (nemyslím si, že v originálu byla v textu zmínka o Dvou z tanku a pes). A podobně jako třeba Jan Kantůrek při překladu Pratchetta se jal překládat i jména a nutno dodat, že i podobně zdařile.

A závěrem? Pokud hledáte nenáročnou comicsovou zábavu, tak vám Loba: Bullíkův případ (ostatně Loba obecně) můžu jedině doporučit. Nečekejte žádný umělecký zážitek či ponaučení do života, stejně jako u dobrých akčních filmu se u tohoto comicsu nesmí moc přemýšlet.

Autoři: Scénář: Alan Grant - Kresba: Val Semeiks
Vydal: Crew Comics v roce 1998/1999