Příběhy majora Zemana vs.
Major Zeman a jeho 6 případů

Příběhy Majora Zemana

Představovat majora Jana Zemana je samozřejmě nošením dříví do lesa. I ti, kteří ho nepamatují z totalitní televizní obrazovky, už se určitě alespoň na jeden díl podívali při jeho znovuuvedení a zcela nepochybně přinejmenším zaregistrovali šílenou mediální kampaň, která se kolem tohoto znovuuvedení rozpoutala. Nevyhnula se žádnému z médií a právě na internetu byla nejspíš nejdrsnější a nejrozvětvenější - vzhledem k tomu, že net umožňuje vyjádření svého názoru komukoli připojenému a neexistuje nikdo, kdo by mohl cenzurovat, padaly tu výroky mimořádně tvrdé a nesmiřitelné. Teď se zdá, že major Zeman nevědomky způsobil další problémy, tentokrát nikoli ve své podobě "živé", alébrž ve své comicsové inkarnaci.

Comicsové příběhy majora Zemana tvořil nestor českého comicsu Kája Saudek v letech 1977 - 1978 pro tehdejší časopis Pionýrská stezka. Zdálo se to jako skvělý nápad - po zastavení několika jeho comicsů v různých časopisech (naposledy Lipse Tulliana v Mladém světě) to bylo nenapadnutelné téma, na tvorbu seriálu (televizního i kresleného) dohlíželo Ministerstvo vnitra a chrabrý český kriminalista byl propaganda jako řemen. Ve Stezce vyšly čtyři příběhy. Uprostřed práce na pátém však nečekaně přišel opět zákaz a poslední díl tak zůstal v podobě nedokončeného čtyřstránkového fragmentu.

Comicsový Zeman se stal legendou. Pro sběratele i obyčejné příznivce Saudkovy tvorby to bylo další kultovní dílo. Saudek se k Zemanovi vrátil ještě jednou v roce 1992, kdy vytvořil Poslední případ majora Zemana podle scénáře Jana Reinische na motivy novely Zločin na zámku. Ten vyšel na přelomu let 1992 a 93 v týdeníku Reflex.

S již zmiňovaným znovuuvedením seriálu v televizi se objevil opět i comics. Vycházel v létě 1999 v příloze Lidových novin, které dlouhodobě spolupracují s nakladatelstvím CREW. To jim poskytlo svolení k otištění kresleného Zemana, na nějž mělo od Káji Saudka koupená práva. Podle vyjádření CREW šlo o jakýsi "support" k chystanému soubornému vydání formou booku. A ejhle. Pár dní před vyjitím CREWáckého Zemana vyšel Zeman Datlovský. Nevím, co je vydavatelství Datel zač. Nemám zdání, jestli někdy vydali něco jiného, než právě Zemana. Pozadí celé věci je pro mě docela zamlžené a nevím, jak je to s právy na zmíněné příběhy. Poruším-li své předsevzetí z úvodu, přece jen musím říct, že víc věřím CREWi... Ale teď už tedy pojďme porovnat obě knížky a řekněme si, kterou stojí za to koupit.

PŘÍBĚHY MAJORA ZEMANA jsou produktem nakladatelství CREW. Knížka v netradičním, poměrně velkém, formátu má na obalu původní kresbu Káji Saudka z roku 1976, čili koresponduje se stylem, v němž jsou kresleny i příběhy uvnitř. Obsahuje všechny díly ze Stezky (Hon na lišku, Loď do Hamburku, Křížová cesta, Konec velké šance a čtyři stránky nedokončených Bílých linkek) a v závěru přehled všech třiceti epizod TV seriálu s obsazením, rokem výroby a stručným obsahem, který spáchal Štěpán Kopřiva s Jiřím Zídkem, takže jsem se u něj docela zasmál. Na záložkách obálky jsou navíc texty o Saudkovi a knižních zpracováních seriálu - vždycky jsem ale žil v domnění, že Zločin na zámku napsal Jan Procházka, takže mě zarazilo, že je tu jako autor uveden Oldřich Železný... Knížka je vytištěna na křídovém papíře, díky svému formátu jsou kresby zřetelné a kromě dvou stran (které se nezachovaly v originále a musely být přetištěny z vydání v Pionýrské stezce) je tisk výborný. Cena není z nejnižších (159,- Kč), ale vzhledem ke kvalitě celé publikace je docela rozdýchatelná.

MAJOR ZEMAN A JEHO 6 PŘÍPADŮ je samozřejmě konkurenčním počinem nakladatelství Datel - Radim Výrubek. Začneme-li opět od obálky, mají se věci asi takto - kreslil ji pro Datla Kája Saudek a činil tak pochopitelně až nyní. To znamená, že je ve stylu "nového" Saudka, o němž si já osobně myslím, že tomu starému nesahá ani po kotníky a je úplně jiná, než kresby uvnitř knihy. Budiž. Formát je menší a tisk poměrně tmavý, takže u některých malých obrázků, v nichž si Saudek libuje, se trochu ztrácí přehlednost. Papír je normální, čili dobrý, ale "kříďák" to není. A kdeže se vzalo těch šest případů v názvu? Book obsahuje kromě všech dílů ze Stezky ještě onen Poslední případ. Zabírá odhadem tak čtvrtinu knihy a... možná se mnou někdo souhlasit nebude, ale je strašný. Nejspíš už sama předloha (kterou jsem nečetl, takže se mohu jen dohadovat) nebyla z nejgeniálnějších. V Saudkově podání je potom z příběhu bizarní parodie, která nemůže fungovat. Ani "obsazení" známých hereckých tváří do postav comicsu (čímž nový díl koresponduje s těmi starými, kreslenými podle natočených epizod) nic nezachrání. Jistě, každý má právo na svůj názor. Možná se najdou tací, kteří právě u posledního případu jásají nad genialitou Mistra. Já k nim nepatřím a mám už delší dobu pocit, že Saudek dospěl kamsi za zenit... docela dávno. Na závěr se ještě zmiňme o tom, že Datel knihu vydal jak ve formě brožované, tak vázané. Cena brožovaného výtisku je 119,- Kč, takže by se mohlo zdát, že je tu za méně peněz více muziky.

Shrnutí celé "causy Zeman"? Rozhodně kvalitnější je Zeman CREWácký. Kdo chce mít v knihovničce reprezentativní publikaci, měl by po něm sáhnout. Pokud máte pocit, že musíte mít i dost nepodařený Poslední případ, kupte datlovskou verzi. Já to vyřešil tak, že jsem koupil obě. A po přečtení Posledního případu jsem tu datlovskou prodal...

Tádadýdadá... A to je konec!

Tento článek byl publikován 17.4.2000 - další články od tohoto autora