Recenze Články
Comicsový katalog
Recenze
Články
 

Malý pirát

Malý pirátMyslím si, že každý chlap zatoužil alespoň jednou v životě stanout na kapitánském můstku galeony, která pod plnými plachtami míří kamsi ke krvavě rudému obzoru, aby hledala další lodě k potopení a další poklady k ukradení a následnému zakopání. Na hlavě široký klobouk, na rameni užvaněného papoucha a za opaskem šavli a křížem zastrčené bambitky - tak se podle mě alespoň jednou v životě každý chlap viděl, když snil s otevřenýma očima. Alespoň my, pro něž v dobách útlého mládí byli vzory akčních hrdinů východoněmečtí indiáni a Long John Silver z Ostrova pokladů sdělano v CCCP, jsme moc na výběr neměli. Bez mučení přiznám, že ještě dneska si na to rád vzpomenu.

Rok 1620 nelze rozhodně považovat za nejvydařenější, přinejmenším z českého úhlu pohledu. Fridrich Falcký zdrhal po nedlouhém panování zase pryč, české vojsko bylo na Bílé hoře poraženo na hlavu a ve Šlikově hrdinném praporu bys Moravana nenašel ani s lucernou. Prostě průšvih na průšvih a ještě k tomu se Habsburk sápe po trůnu a nejspíš už ho nepustí...
O šedesát let později, v roce 1680, je opět veselo. Habsburkové lezou chudému lidu krkem a ten bere do ruky přinejmenším kosu a jde po jejich krku. Bezúspěšně - tak už to v Čechách bývá. Na jednom takovém poli, kde to sedláci alespoň zkusili, zůstává spousta mrtvých a jeden živý. To je Jakub, ranhojič, který neopustil svého raněného kamaráda. Zbylí živí, patřící k opačné straně, ho za to šoupnou pod zámek. A v hostinci, do jehož sklepa Jakuba zamknou, je usmrkaný, uválený kluk, který by rád pomohl. To je Janek. Z provlhlého sklepení se tihle dva dostanou přes Benátky až do samého srdce Karibského moře, na ostrov Tortuga, pověstné to sídlo pirátů, zažijí neuvěřitelná dobrodružství nejen na palubě nejprve francouzské a posléze pirátské lodi La Victoire a nakonec skončí až na Madagaskaru, kde si slíbí, že jednou se do Čech vrátí. Co dodat - to je prostě dobrodružný příběh jako vyšitý.

Třebaže pozvolna se hroutící totalita se ještě snažila všemožně zabránit comicsu v existenci, nebyla už zdaleka tak důsledná. Některá mládežnická periodika vydávala kreslené seriály pravidelně - ABC, Pionýrská stezka, Sedmička pionýrů (v té to dokonce nebyla domácí prověřená tvorba, ale kapitalistický Asterix) a také Ohníček. Právě v jeho 39. ročníku pak spatřil světlo světa Malý pirát. Jde o příběh, zaměřený na dětské čtenářstvo, takže jeho hlavním hrdinou je pochopitelně (jak už z názvu vyplývá) malý Janek, ale i přes určité „výchovné poselství“ jde především o docela povedený dobrodružný příběh. Některé ideály francouzského poručíka Missona, později kapitána pirátské lodi, jsou sice poměrně rovnostářské a především díky nim byl asi seriál povolen, touha po svobodě a spravedlnosti je však věčnou lidskou souputnicí a právě na konci osmdesátých let se dala vykládat i ze strany opačné.

 J.Gibek, autor scénáře, neměl na ploše šestačtyřiceti stran poměrně malého formátu příliš možností rozvinout všechny zápletky tak, jak by si zasloužily, takže v některých momentech působí Malý pirát docela zkratkovitě, ale to je většinou obecný problém na pokračování vycházejících seriálů, v nichž by každá dvoustránka měla tvořit jakýsi příběh v příběhu. Navíc se mu podařilo velice nenásilnou formou seznámit dětské čtenáře s mnoha neznámými reáliemi.

Hlavním a zásadním plusem tohohle comicsu je ale naprosto jednoznačně jeho černobílá kresba. Malý pirát je dílkem zcela evropského typu a troufám si tvrdit, že Miroslav Schönberg by se ve Francii rozhodně slušně uživil. Přesně v duchu frankofonních historických comicsů (u nás známe díky Barlow Comics Polární hvězdu a Prince noci) je jeho kresba velice propracovaná a realistická, na rozdíl od většiny takto tvořících autorů se však Schönberg nebojí i mírného náznaku karikatury, která trochu paradoxně zlidští a zreální postavy příběhu. Perfektně zvládnuté detaily lodí a zbraní jsou pak třešničkou na dortu, která dokonale dokreslí atmosféru. Misson je přesným typem hrdiny historických šermíren - inspirací pro něj byl určitě legendární Fanfán Tulipán a rozhodně by se vedle něj neztratil. Navíc na rozdíl od některých evropských comicsů není kresba ani v nejmenším statická a akční pasáže vyznívají skutečně výborně. Schönberg se nebojí přesáhnout rámečky jednotlivých obrázků a někde je zcela vynechat, čímž boří jinak konzervativní kompozici celého seriálu. Mezi českými comicsy je pak naprostým vrcholem díky letteringu - asi nejlepší český ruční lettering, jaký jsem kdy viděl. Nezbývá než hluboce a upřímně litovat, že Schönberg se do comicsů už nepouští - pokud vím, dělá od revoluce kresby pro časopis Junák a skautské hnutí vůbec, má práce dost a tvoří dost pomalu. Což je z hlediska českého comicsu docela škoda.

Když se někoho normálního (tím myslím comicsově neinfikovaného) zeptáte, jaké zná české comicsy, určitě poměrně bez váhání vypálí jméno Káji Saudka. Pokud se s tím nespokojíte a budete pokračovat v naléhání, znejistí a připustí, že zná Rychlé šípy. Dále už to záleží jen na intenzitě náhodných setkání - možná z něj ještě vydupete Čtyřlístek. Tím to skončí. A vidíte, přece v Čechách vznikly kvalitní comicsy, za něž se nemusíme stydět ani před kolébkou historického comicsu... Škoda jen, že dnes už je nikdo nevydá. A asi ani nenakreslí...

Autoři: Scénář: J. Gibek - Kresba: M. Schönberg
Vydal: Ohníček, ročník 39 v roce 1988-89

Autor: Radim Klimeš
Tento článek byl publikován 5.4.2002 - další články od tohoto autora


Doporučujeme
Nejživější diskuse
Vaše připomínky a návrhy k podobě Comics serveru
22.2.2011, 10:35

Prozraďte, jaký je váš oblíbený comics a proč?
11.2.2009, 11:44

Comicsová scéna v Čechách a na Slovensku
27.1.2009, 18:22

Diskuse pro všechny (i budoucí) comicsové scénáristy
30.8.2006, 9:37

Evropský comics vs. Angloamerický comics
30.8.2006, 9:36