Milo Manara

Milo ManaraMilo Manara je výtvarník, který dokáže vdechnout téměř antickou krásu i výjevům notně zvířecím. To u nás ví asi každý. Už méně lidí ale ví, že Manarova tvorba má kromě té erotické i dvě další výrazné roviny - třebaže ne vždy ostře odělené od oné nejznámější. Ale vezměme to pěkně popořádku. Maurilio Manara (tak zní jeho celé jméno) se narodil roku 1945 v italském Lusonu. Po střední umělecké škole se zapsal na fakultu architektury v Benátkách, ale stále víc jej lákalo malování. V době jeho vysokoškolských studií to mezi studenty všude ve světě pořádně vřelo, a když se v květnu 1968 po celé Itáli pořádaly demonstrace a stavěly barikády, byl mladý Maurilio u toho. Proto není nijak překvapivé, že se jeho vyhraněné politické názory a odpor ke konzumní společnosti posléze projevily i v jeho tvorbě.

V roce 1969 debutoval krimipříběhem "Genius" a několik následujících let pracoval jako námezdní kreslíř pro pornografickou komiksovou řadu "Jolanda de Almaviva". Výrazněji na sebe upozornil teprve roku 1976, kdy podle scénáře Silveria Pisa nakreslil pro časopis Alterlinus ambiciozní komiks "Le Roi des Singes". Příběh plný politických narážek volně parafrázuje staročínskou pověst o vzpouře opičího krále, přičemž ústřední postava je ztotožněna s MaoCe -Tungem. Kresebný styl tohoto díla už má blízko k současnému Manarovu projevu, je však méně oproštěný od detailů a nezapře výrazný vliv Moebia. MM se ostatně k francouzskému géniovi otevřeně hlásí jako ke svému Mistrovi, od kterého "se učil kreslit".

Za svého scénáristického Mistra italský tvůrce označuje Hugo Pratta. Dokonalou poklonu mu složil roku 1980 autorským albem "HP et Giuseppe Bergman", jehož prostřednictvím se Milo Manara definitivně prosadil na komiksový Olymp. Hlavní hrdina Bergman (vizuálně někde mezi MM a Alainem Delonem) je scénárista, který zoufale hledá "skutečný Příběh". Při své strastiplné (a značně ironicky popisované) pouti Jižní Amerikou navštěvuje Márquezovo Macondo, potkává amazonské indiány, Che Guevaru, ale třeba i ruského básníka Majakovského. Manara přitom medituje o podstatě komiksu i populární kultury obecně a nakonec Bergmana konfrontuje s Prattem, jehož zpodobňuje jako nedostižného Pána příběhů. Celý komiks přitom ani zdaleka není přehnaně cudný, nicméně erotika zde tvoří spíše ornament. K "HP et Giuseppe Bergman" Manara postupem času doplnil další čtyři pokračování, přičemž zatím poslední "Revoir les Étoiles" vyšlo koncem 90.let.

Souběžně s obsahově náročnými komiksy však Milo Manara na počátku 80.let tvořil i klasické dobrodružné příběhy. Například "L'Homme des Neiges" líčí pouť Himalájemi po stopách sněžného muže a "Quatre Doigts" je v podstatě typický western, třebaže jednou z hlavních postav je ne vždy úplně oblečená indiánka. Pár let od vydání Forestovy "Barbarelly" už tehdy sice uplynulo, nicméně komiksový svět na masový průlom erotického žánru teprve nesměle čekal. A dočkal se ho právě díky Manarovi, když roku 1984 francouzský nakladatel Albin Michel vydal jeho album "Le Déclic" (v české edici časopisu Penthouse otiskováno pod anglickým názvem "The Clic!"). Komiks o malém, ale neobyčejně praktickém vynálezu, který kteroukoli ženu může proměnit v nažhavenou sexuální mašinu, měl fenomenální úspěch a MM začal plodit další a další díla v podobném duchu - od "Le Parfum de l'Invisible", přes "Le Kama-sutra" až třeba po "Gulliverianu", která vyšla i česky, ačkoliv v naprosto tragickém překladu. Manarův tvůrčí záběr se však ani potom nezúžil, a tak mimo jiné nakreslil dva poctivé, nepodbízivé příběhy podle scénářů Hugo Pratta - "Un Été Indien" z období kolonizace Spojených států a "El Gaucho" z prostředí argentinských honáků dobytka. A Milo Manara se rád pyšní tím, že je jediným výtvarníkem, jemuž kdy Pratt svěřil scénář.