Meteor #1 – Než bude pozdě

Meteor 1Tuhle recenzi sem psal hned několikrát. Pokaždé to nějak nebylo ono. A pokaždé byla jiná. Jelikož bych to tímhle způsobem nenapsal nikdy a co si neuděláte, to nemáte (pravda, některé věci vám nejlíp udělá druhý, ale to si řekneme jindy, milé děti), tak jsem usedl právě teď k definitivně poslednímu pokusu. Ne snad, že by Meteor byla tak složitá a neúnosně komplikovaná četba, prostě ještě teď pořádně nevím, co se mi vlastně líbí a co naopak.

Jediná věc, v které jsem měl jasno od prvního otevření alba (jako vždy kvalitně odvedené pevné desky, 48 stran), byla kresba. Jsem už asi lehce znám svým odporem k francouzské realistické kresbě a Meteor mě příjemně překvapil právě tím, že se kreslíř vydal jinou cestou. Celkové spíše tou americkou, i když jak už to u francouzů v poslední době bývá, narazíte i na lehkou inspiraci mangou. Abych vyloženě neblábolil. Většina scén je v pohybu a to nejen příběhem, ale i právě stylem kresby, což je u akčního comicsu asi opravdu zásadní. Takže Philippe Buchet jako kreslíř má u mě minimálně chvalitebnou. Moje uznání má i za to, že vlastně celou dobu pobíhá hlavní hrdinka prakticky nahá (bederní část chrání jen hadřík připomínající tanga) a i přesto si na tom autor nijak neulít, žádná nová Druuna se nekoná, dívčina je krásně subtilní a po prvních pár stránkách přestanete její pěkný prsa vlastně i vnímat. Další plusové body má určitě za různé scenérie, které vyvedl s obdivuhodnou detailností.

Meteor 1Zmínil jsem hlavní hrdinku. Nävis žije se svou tygřicí v deštném pralese na planetě jinak neobydlené inteligentní formou života (jakkoliv budeme arogantně humanoidy považovat za inteligentní formu života). Dalo by se říct, že žije šťastně, tedy až do chvíle, kdy místo papouška sestřelí malý průzkumný letoun. Pilot to nerozchodí (lépe řečeno, zbyde z něj seškvařené cosi). Tedy, uflambuje se jeho schránka, jeho duše (nebo jak to nazveme) se uloží bezpečně do Nävis, aby v příběhu ještě sehrála své místo. Posléze zjišťujeme, že planetu si vybrala mimozemská rasa a pomocí svých tupounských otroků ji chce přetvořit v nový domov. Samozřejmě komplikací bude více, ale to už bych vám vykecal všechno. Příběh je celkově hodně akční, vlastně od začátku do konce se běží, utíká, střílí, uhýbá, těch několik málo klidných pasáží je nutné minimum pro pochopení, co se vlastně děje. To se dostávám k mé oblíbené kritice.

Zase. Já vám nevím, proč mi to všichni dělají. Odpíchněme se od faktu, že Meteor je opravdu velmi akční a rychlá podívaná. Řekli byste, textu moc nebude. No a právě opak je pravdou. Postavy prostě mají neustálou potřebu mluvit, křičet a hlavně komentovat své počínání. Na druhou stranu musím uznat, že onen aspekt je zde ještě na únosné úrovni a pasáží vyloženě do očí bijících mnoho není.

Meteor 1Abych to nekomplikoval, Meteor rozhodně patří do první trojky nejlepších francouzských alb doposud u nás vydaných BB Artem. Kresbu bych mohl jen chválit a na mainstream, kam rozhodně Meteor patří, je to bezpochyby nadprůměr. Počítačový coloring nic (překvapivě) nekazí, ba naopak, stínování je velmi povedené. Příběh ač lineární, přesto vcelku zábavný, některé situace mě bavili více, některé méně, ale rozhodně sem se nenudil. Překlad nijak neruší, víc neposoudím, originál jsem nečetl. Suma sumarum, výborný comics pro pohodové přečtení.

Scénář: Jean-David Morvan
Kresby: Philippe Buchet
Vydal BB Art v roce 2002