Moebius

MoebiusJean Giraud je zřejmě nejvýznamnější žijící komiksový výtvarník. Narodil se roku 1938 v Nogent - sur - Marne u Paříže. V průběhu výtvarných studií začal už roku 1954 pracovat na svém prvním westernovém komiksu "Frank&Jeremie". Po roce 1960 se stal asistentem známého belgického výtvarníka Josepha Gillaina, v téže době se zrodil i pseudonym Moebius, kterým Giraud podepisoval své stripy pro satirický časopis Harakiri a který dále používal pro své non-realistická díla.

V roce 1963 vymyslel Jean Giraud spolu se scénáristou Jean-Michelem Charlierem postavu poručíka Mikea Donovana, který se stal hrdinou westernové série "Blueberry". Tento cyklus k dnešnímu dni čítá 24 alb (plus 12 dalších v "Blueberryho" odnožích) a představuje spolu s Hermannovým "Comanchem" nejznámější evropský komiks z prostředí divokého západu. Giraudova kresba je zde detailně propracovaná, řemeslně dokonalá, leč poněkud chladná. Záhy se však ukázalo, že její autor ještě zdaleka nepředvedl všechno, co umí. Po neshodách s šéfredaktorem komiksového týdeníku Pilote založil roku 1975 spolu s výtvarníkem Philippem Druilletem a scénáristou Jeanem Dionnetem slavný časopis Métal Hurlant, který otiskoval experimentující komiksy zaměřené na dospělého čtenáře (Heavy Metal vznikl jako americká mutace tohoto časopisu a zpočátku otiskoval převzaté francouzské příběhy).

Na stránkách prvních čísel magazínu Métal Hurlant se také objevil Moebiův nejproslulejší komiks "Arzach". Jeho hrdinou je poutník, který cestuje bizarním světem na zádech velkého pterodaktyla. Děj tohoto komiksu beze slov není až tak podstatný, důraz je položen na atmosféru a emoce, s nimiž pracuje. Proto bývá označován za první moderní komiks vůbec. V letech 1976 až 1979 Métal Hurlant otiskoval další Moebiův důležitý výtvor "Le Garage Hermétique de Jerry Cornelius", který zachycuje válku bytostí nadaných nadlidskými schopnostmi o miniaturní vesmír ukrytý v nitru asteroidu. Způsob vyprávění tohoto eposu je všechno jiné, jen ne klasický, a notně stylizovaná kresba je na hony vzdálena popisnosti "Blueberryho".

"Arzach" a "Le Garage Hermétique" měly zásadní dopad na vývoj komiksu, ukázaly nové možnosti žánru a ovlivnily řadu mladších tvůrců na obou stranách oceánu. Nepřehlédnutelný je vliv Moebia (způsob šrafování, pojetí oblečení, strojů ap.) i na tvorbu Káji Saudka z 80.let. Nejmarkantněji je to patrné v příběhu "Příhoda na mostě", kde se k moebiovské poetice rovněž otevřeně hlásí scénář Ondřeje Neffa. V polovině 70.let se Moebius jako výtvarník podílel na přípravě filmového přepisu Herbertovy "Duny", který plánoval chilský surrealista Alexandro Jodorowsky. Ambiciózní projekt nakonec bohužel ztroskotal na nedostatku peněz, nicméně spolupráce obou umělců pokračovala na poli komiksu. Jejich největším společným počinem je šestidílná série "Incal" z let 1980 až 1988, která začíná jako klasická sci-fi, ovšem poznenáhlu získává stále silnější mystický náboj. Moebius ale nezlomil hůl ani nad filmem, a tak se jeho nezaměnitelný rukopis otiskl v tak zásadních snímcích jako Scottův "Vetřelec", Howardova "Vrba", Cameronova "Propast" nebo Bessonův "Pátý element".

Na přelomu 80. a 90.let se Moebius prosadil i v americkém komiksovém průmyslu, což nejlépe dokládá "Silver Surfer" (1988), jehož scénář napsal sám marvelovský guru Stan Lee. A nutno podotknout, že výsledek působí dojmem, jako by se Lee přizpůsobil Moebiovi a nikoli naopak. V současnosti si Jean Giraud užívá pozice žijícího klasika, vydává výpravné obrazové monografie, u nichž se jeho příznivci mohou kochat mistrovstvím jeho stylu a lehkosti jeho ruky, která toho už nakreslila tolik, že ji stačí k zachycení čehokoli pouhých několik tahů.

Jeho starší komiksové počiny jsou vydávány znovu a znovu jak ve Francii, tak ve Spojených státech, Německu a řadě dalších zemí. Sem tam Moebius vytvoří i zbrusu nový přízpěvěk pro svůj oblíbený žánr. Oproti starším pracím už však jeho nové kreslené příběhy nepřinášejí po obsahové ani formální stránce nic převratného. Kdo by se mu to ovšem odvážil vyčítat, že. Tím ale nechci říct, že by slavnému Francouzovi docházel dech - o opaku ostatně svědčí i to, že pod jeho osobním dohledem vznikají stránky www.arzach.com a www.moebius-us.com, kde je možno najít spoustu dalších informací a obrázků.