Druuna 1 - Morbus Gravis

Morbus GravisHlavní hrdinka má přítele. Přítel je nemocný (trošku mutuje a to od hlavy až k patě). Hrdinka nelení a vydá se pro léky, které si musí jaksi odpracovat svým tělem (tedy některými částmi). Při té příležitosti se doví, že její přítel se vrátil z Horního města a že zná „Pravdu“. Jak už to tak u hrdinek bývá, chce jí zná taky, ale myslím, že na konci booku by raději pravdu neznala. Víc vám prozrazovat nebudu, přišli byste o překvapení na konci.

Autorem je italský výtvarník Paolo Eleuteri Serpieri. Krom Druuny toho zas až tolik neudělal a hlavně jí vděčí za své celosvětové renomé. Serpieriho kresba patří do kategorie „to musíte vidět, těžko popsat slovy“. Jinak, jednodušeji řečeno, je fakt hodně dobrá. Vše výborně prokleslené a to poprsím hlavní hrdinky počínaje, mutanty konče. Právě na kontrastech je celý book a potažmo i celá série postavena. Na jedný straně krásná Druuna, na druhý až neskutečně nechutný a perverzní svět. A se vším si autor pečlivě vyhrál. Rozhodně je vidět, že ten člověk má ponětí o anatomii a že kreslit (a malovat) opravdu umí. Ale co budu plkat... to musíte vidět, těžko popsat slovy.

Jednou věcí mě Serpieri ale strašně štval. Jeho postavy toho tolik nakecají. A většinou naprosto zbytečně. Když opomenu obligátní „och, ty to tak dobře umíš“ a „ach ach ach“, tak mi pořád zbývá tuna nadbytečného až obtěžujícího textu typu „teď jsem ve velké místnosti a mám strach“. Krucinál, že je hrdinka ve velké místnosti snad každý vidí, co se týče strachu, ten by čtenář měl přečíst z tváře. Pořád jsem měl pocit, jak když to psal žáček základní školy, který když něco neumí nakreslit, tak to okecá v bublině. Tam bych to chápal, ale sakra proč Serpieri, který kreslí naprosto božsky a to s takovými detaily, že se tají dech (no to jsem trošku přehnal, ale nic lepšího mě nenapadlo). Ale abych mu nekřivdil, když opomenu tyhle občasné mentální úlety, jsou texty vcelku smysluplné a stupidních dialogů je opravdu minimálně (tuto informaci berte s vědomím, že stupidní dialog dokažu najít všude).

První book z dnes již celkem dlouhé série, vychází již několik let po celém světě a nyní, díky Calibre Publishing ji můžeme mít i v českém překladu, který dle mého úsudku nikoho snad neurazí. Porovnávat ho nemůžu, protože francouzsky neumim a s anglickým překladem zas porovnávat nechci. Pevné desky tomuto booku bezesporu sluší a obálka je poměrně zdařilá.

Už zase závěr? Sakra.... Morbus Gravis je částečně erotický comics. Mimimálně však ze stejné části je to výborné scifi s opravdu unikátní kresbou. Pokud je vám víc jak 18 let a Playboy jste schopný prolistovat, aniž byste utrpěli nějakou mentální újmou, rozhodně neváhejte.

Autoři: Scénář a kresba Paolo Eleuteri Serpieri
Vydal: Calibre Publishing v roce 2001