Niklos Koda #1 – Přeludům v patách

Niklos Koda 1Rozdíl mezi angloamerickým comicsem a evropskou školou je těžko definovatelný, ale i přesto znatelný. Obecně se tvrdí, že americký comics stojí a padá se svými superhrdiny. I když tomu není tak úplně pravda, má toto tvrzení svoje opodstatnění. Zvlášť pokud porovnáváme právě s comicsy evropskými,  zvláště pak belgicko-francouzské provenience. Proč tak nudně teoretický úvod? Zaprvé už nevím, co do těch úvodů pořád psát (už se těšim na ten porod závěru), a za druhé, a to hlavně, stavím si tím pěkný odrazový můstek pro následující odstavec.

Niklos Koda je nejen název alba, které v polovině května 2002 vydal BB Art, ale také hlavní hrdina tohoto alba. No, hrdina je asi zbytečně silné slovo. Ono totiž Niklos prakticky do událostí nezasáhne, tak nějak ho osud a zlovůle scénáristy nese příběhem. Co byste taky chtěli od tajného agenta, jehož jedinou zbraní je charisma, jímž působí na ženy. Francouzský James Bond bez zbraně, bez nezbytných udělátek či jakýchkoliv výjimečných atletických schopností. Prakticky nula, jen ženy mu jaksi padají k nohám (neptejte se mě, jak to dělá, neshledal jsem na něm nic úžasného, ale to už se tak chlapům stává).

Do Paříže přijíždí velvyslanec jisté nejmenované země, v doprovodu své krásné ženy a tajemného Barria Jésuse, náčelníka jednoho nejmenovaného kmene, který své protivníky likviduje ve velkém stylu díky černé magii. Niklos Koda to zkouší přes ženu velvyslance (jak jinak, nezapomeňte, nic jiného neumí), mezitím umírá jeden člověk za druhým. První díl končí zrovna ve chvíli, kdy se schyluje k první podstatné konfrontaci. Tolik k příběhu, který sice není nijak zvlášť originální, ale přesto se čte velmi dobře. Žádné záhady, žádné propojování dějových os (je všeho všudy jedna), prostě jednoduché čtení na jednu cestu metrem (dobře, na jednu delší cestu metrem).

Škoda, že se v recenzi na comics book nemůže vynechat alespoň letmý popis kresby. Občas bych to uvítal. Jak už obvykle u mainstreamových evropských alb bývá, je celkem pěkná, realistická, ale absolutně ničím nevyčnívající z těch stovek alb, co ve francii měsíčně vyjde. Kreslíř absolutně neexperimentuje, linka je precisní, čistá, ale opět trošku sterilní. Je to „neduh“ většiny francouzských comicsů určených pro širší veřejnost. Ostatně to samé se dá říct o jakékoli jiné scéně. I když oproti třeba Anglii či USA mi přece jenom schází jistá odlišitelnost jednotlivých autorů. Zas na druhou stranu je nutné přiznat, že kresba je určitě pěkná a je jen záležitost osobního vkusu, jestli vás zaujme více (či méně). Jen jedna věc mě trošku pobavila... když jedna postava byla vyskočena z okna (to víte voodoo, chudinka ani netušila, že už letí) a na následujícím obrázku je záběr, kde leží asi tak dva metry od místa, než by měla podle fyzikálních zákonů dopadnout. Možná byl hodně (ale opravdu hodně) silný vítr.

Pomalu ale jistě se dostáváme k technickému zpracování české mutace tohoto alba. Pevná vazba v takřka A4kovém formátu určitě evropským bookům sluší. Papír je kvalitní, vazba se nerozpadá, prostě a jednoduše, dobře odvedená práce. Překlad je řekněme průměrný, ale nutno podotknout, že tento pocit bude mít jen ten, komu například výraz „flinta“ přijde již lehce zastaralý. Přece jenom, pokud se snažím překládat hovorové a slangové výrazy, tak se zkusím vyhnout hovorové češtině tak z doby Boženy Němcové (no to sem trošku přehnal, ale doufám, že chápete, co se tím snažím říct). Občas na mě hovorové výrazy působily dost křečovitým dojmem. Ale opakuji, je to věc osobního vkusu a mluvy, překlad je jinak mluvnicky takřka bezchybný (tedy alespoň co dokážu posoudit).

A sakra... závěr. Doporučit, nedoporučit? Pokud si vybíráte a kupujete dva booky ročně, Niklos Koda asi nebude nejšťastnější volba. Je to jistě příjemné přečtení, ale rozhodně bych ho nezařadil mezi díla, ke kterým se budu vracet. Ale je to první díl, uvidíme, co na nás scénárista chystá.

Scénář: Jean Dufaux
Kresba: Oliver Grenson
Vydal BB Art v roce 2002