The Nikopol Trilogy

Nikopolo TrilogyČeské vydaní prvního dílu Nikopolské trilogie se nezadržitelně blíží a je na čase se podívat, co nás vlastně čeká a nemělo by minout. Když se nad tím zamyslím, je to od Egmontu zvláštní, startovat přímo Enki Bilalem a jeho nejslavnější trilogií. Ne že by si to nezasloužil, to tedy rozhodně ne. Nicméně Enki Bilal nepatří k autorům, kteří, ač přes svou nespornou kvalitu, by byli natolik líbiví, aby je žrali všichni. Nicméně nezbývá než doufat, že to myslí Egmont s vydáváním komiksů pro odrostlé opravdu vážně. Nikopolská trilogie je jedinečný projekt, kde v jedinečném výtvarném zpracování přechází děj z politického podtónu do nitra a myšlenkových pochodů jednotlivých postav a stále více se snažící o filmové vidění skrze listy papíru.

Enki Bilal, jehož podrobný profil si můžete přečíst ve druhém Aarghu, tvořil celou trilogii v rozpětí mnoha let a na celém albu je to poznat. Bilal patří k té menší části tvůrců, která má vůli a talent se neustále zlepšovat. Zatímco někteří dosáhnou svého vrcholu záhy a zbytek jejich tvorby je už jen variací na sebe samé (v tom lepším případě), tak Bilal postupuje s každým albem vždy kousek dál.

Z počátečního Moebiova vlivu, který je ještě patrný v prvním díle, si postupně propracovává svůj vlastní styl přímého nanášení barev, který působí nádherně plasticky a živě. K tomu citlivě volená paleta barev, kde mezi decentně nevýraznými barvami najednou prosáknou jasné a syté plochy, vytváří jedinečnou atmosféru. Kdo viděl poslední Bilalovo album Le Sommeil du Monstre, dá mi jistě za pravdu.

Nejen výtečná kresba, ale i kvalitní scénář dělá z Nikopolské trilogie to, čím je. První díl, nazvaný Jarmark nesmrtelných, nás zavádí do fašistické Paříže roku 2023, jíž vládne po vzoru Mussoliniho diktátor Choublanc. Do ní spadne přímo z nebe zmražený Alexander Nikopol, a aby to nebylo tak fádní, tak si ještě nad městem poletují egyptští bohové v pyramidě, které dochází palivo. Nosnou myšlenkou celé knihy je to, že ať usilujeme o jakýkoliv politický systém, vždy se nám dostane prakticky toho samého, jen v lepší nebo horší podobě.

Nikopolo TrilogyCelý svět Paříže budoucnosti je ztvárněn se silným barokním nádechem, který dokreslují papežovi cherubínci a barevné masky vyšších vrstev. Pro českého čtenáře je takovou malou perličkou hokejový zápas Pařížanů s bratislavskými Čechosověty, kde volá trenér na svůj tým: “Zvytězte nebo zemřete!” Jak se s touhle roztomilou hrubkou vyrovná Egmont jsem sám zvědav.

Druhý díl s názvem Žena jako past, je podle mě vrcholem celé série. Halucinační cesta do nitra ženy neustále polykající záhadné tablety. Zde Bilal jasně přehodil výhybku od politiky k pocitům. Výtvarně je tato část velkým krokem vpřed a vynikne hlavně chladnou krásou hlavní hrdinky Jill.

Opět trochu jiným směrem se vydala závěrečná část Nikopolské trilogie Ledový rovník. Zašmodrchaný děj k sobě váže všechny předešlé postavy zajímavými zápletkami. Prostředí afrického města, ve kterém neustále sněží, a kde si Bilal vyhrál s nespočetnými zvířaty a jejich motivy, výborně dokreslují atmosféru. Celé je to strhující finále, které čtenáře drží a žene se s ním až k samotnému konci.

Pokud bych měl něco napsat k americkému vydaní od Humanoidů, pak musím jenom pět chválu. Formát B4, kvalitní tisk na kvalitním papíře a pevná vazba. Tohle přeju českému čtenáři taky, tak ať se to Egmontu podaří. Enki Bilal je jedním z nejvýraznějších evropských autorů a jako takový musí mít v knihovničce každého správného komiksofila své místo.

Scénář a kresba: Enki Bilal
Vydal: Humanoids Publishing v roce 1999

Tento článek byl publikován 29.7.2002 - další články od tohoto autora