Padoucnice #3

Padoucnice 3Které příběhy jsou nejúžasnější? Ty, ve kterých se dobývají podmořské pevnosti 28. století pomocí obřích buldozerů, nebo ty, ve kterých vás sličné elfky opíjí kouzelnými nápoji za svitu luny? Lidská fantazie nezná mezí, ale přesto na jedno nemá. Na život sám. Zkrátka ty nejfantastičtější příběhy píše život sám a spisovatelé a scénáristé si mohou namáhat mozky či nechat se líbat od múz kdekoliv, ale kouzla opravdového života stěží dosáhnou. Možná někomu přijdou moje slova nadnesená, ale myslím, že na tom něco je. Stačí se jen podívat na Padoucnici, která již dosáhla svého třetího alba, abych svoje tvrzení doložil příkladem.

Vědomí, že příběh je skutečný, dodává albu silnou atmosféru. Můžeme se sice ptát, jaké to ve skutečnosti bylo nebo nakolik se autor dopouští fabulace, ale nikam by to nevedlo. V Padoucnici nejde o to zjistit, jaké to přesně bylo, ale o to, jak to autor, tedy David B., viděl svýma očima – očima dítěte. Je jasné, že tím může vzniknout oproti skutečnosti rozdíl. Kdo však, vyjma buddhistů, po ní pátrá, že?

Příběh se ve třetím díle posunul z makrobiotických komun poněkud blíže k astrálním světům, čili do oblasti okultismu a spiritismu. Zároveň se jedná o zlomový bod, kdy se v bratrovi Davida B. Jeanu-Christopheovi, trpícím epilepsií, láme vůle se zákeřnou nemocí bojovat. Vysilující vnitřní boj přesouvá ze svého nitra na povrch a poněkud donquiotsky bojuje se zdánlivě nepřátelským světem – proč já jsem nemocnej a oni ne? – čímž svému okolí akorát ubližuje. Na pozadí toho můžeme sledovat sílící beznaděj matky, která je pro zdraví svého syna schopna podstoupit prakticky cokoliv.

V čem David B. opravdu vyniká, je výborné skloubení formy s obsahem. Příběh sám, ač dost silný, je tu kresbou umocněn natolik, že dělá z Padoucnice dílo opravdu nevšedních kvalit. Kresba není výborná a nedá se říct, že autor je nejlepší kreslíř na světe, ale je přiléhající a s dějem naprosto skloubená. Perfektní stylizace a množství nejrůznějších symbolů protlačují album s jistotou do první ligy. Samotná padoucnice je ztvárněná do podoby draka a s Jeanem-Christophem se neustále proplétá obrázky. Jednou je silnicí, na které dostal Jean svůj záchvat, podruhé sedí vedle něho ve školní lavici. Když se stěhuje do nové školy ukládá si do osobní skříňky i svého nechtěného “dráčka.”

Zajímavý je celkový koncept vyprávění. Někomu může dílo přijít roztříštěné, bez nějaké průvodní nitky táhnoucí se příběhem. Osobně se domnívám, že autor zvolil dobrý způsob vyprávění. Čtenář má možnost si sám poskládat puzzle složené z jednotlivých částí života rodiny Davida B. Je zajímavé sledovat, jak se lidé “prali” se životem dříve – zde vyprávěno pomocí zážitků prarodičů – a jak později v době moderní, kdy, ač rodina neprošla žádnou “skutečnou” válkou, bojuje se životem stejnou měrou jako její předci.

Padoucnice, třebaže není v našich podmínkách zrovna bestsellerem, je rozhodně vlajkovou lodí nakladatelství Mot, které si nelehký úkol vydat náročné a velmi kvalitní dílo vzalo na svá bedra. Málokdo si uvědomí, jaká vzácnost se to v policích našich obchodů povaluje.

Autoři: David B.
Vydal: MOT v roce 2002

Tento článek byl publikován 15.4.2002 - další články od tohoto autora