Pohádky navzdory dějinám

Pohádky navzdory dějinámČím dál silnější odezvy české scény jsou víc a víc patrnější. Nová vlna nabývá na síle, a tak se tu vedle prvních časopisů objevují i první alba. Po Bantamovi od Calibre to jsou Pohádky navzdory dějinám od Motu. Navzdory čtenářovým představám je ale více pohádkou Bantam a Pohádky, jak už název vydavatele napovídá, lze zařadit do škatulky jen obtížně. Co tento jev na trhu znamená? Znamená to, že se tu věci pomalu ale jistě dávají do pohybu. Takže se jednoho dne můžeme probudit a zjistit, že už nejsme spolu s Vatikánem, nejméně komiksově produktivní stát v Evropě. Možná to papeže zamrzí, ale na sériovou produkci komiksů už zkrátka nemá v ruce ten pravý švih a silnější jdou holt kupředu.

Pohádky, jak už jsem napsal, jsou obtížně zařaditelné, což má své výhody i nevýhody. K výhodám patří to, že jsou originální a klestí si vlastní cestu, kdežto nevýhodou je, že každý jim nepřijde na chuť. Mainstream se zkrátka nekoná a na své si přijdou milovníci nezvyklých intelektuálněji laděných děl na pokraji žánru, sběratelé a fandové českého komiksu. Ostatně už samotný náklad čítající 499 kousků tomuto zaměření odpovídá.

Děj, vyprávěný poetickým jazykem, se točí kolem jednoho nebeského saxofonu, který dozná, že hrát na nebi pořád to samé je pěkný vopruz a jednoduše zdrhne na zem, kde to rozjede po svém. Reakce samozřejmě na sebe nenechá dlouho čekat a ságo je zabásnuto. Jenže to je chyba. V nebi nečetli Orwella, a proto nechají saxík bez brainwashingu. Odezva na přítomnost “mučedníka” na sebe nenechá dlouho čekat a v nebi propukne taková malá VŘSR (vskutku řádná saxofonová revoluce). Příběh má svá světlá i stinná místa. K těm lepším momentům patří kupříkladu ona zmiňovaná nebeská revoluce a k tomu horšímu je nutné přičíst jistou rozvláčnost a nevýraznost děje, zejména v první části knihy. V knize lze najít řadu paralel k našemu světu, ale to nechť si každý čtenář vychutná sám.

O něco lépe než scénář je na tom kresba vyvedená v lehkém naivním stylu. Tenká linka je podle potřeby doplněna černou nebo šedou plochou a celkově působí velmi dobře. Od kresby je to kousek ke grafické úpravě, ale mezitím si trošku zalamentuju na špatnou čitelnost názvu knihy. To je asi jediná vada obálky, která je jinak velmi vkusná. Červený přebal s černým rámováním a proraženým otvorem, skrz který prosvítá kresba z obálky, je každopádně velkým plusem k dobrému zpracování publikace.

O autorovi toho nelze mnoho říct, neboť je jeho identita zcela skryta za pseudonym J. Hořký (že by tvůrčí splín?). Mot tentokrát zalovil poněkud odvážně, a to dokonce i v porovnání s vlastní produkcí, nicméně myslím, že si Pohádky svého čtenáře najít dokáží, i když to tentokrát opravdu není komiks pro každého.

Autor: J. Hořký
Vydal: MOT v roce 2002

Tento článek byl publikován 3.6.2002 - další články od tohoto autora