Pot #1

Pot 1Milí začínající comicsoví kreslíři. Dnešní, comicsu nijak zvlášť nepřející doba vám nemůže nabídnout nic víc než “krev, pot a slzy”. Z Crwe je momentáln ě schnoucí strup, tak aspoň že ten Pot je mezi námi. Jinak by nám zbyly ty slzy v očích. Jak jistě víte, Pot je nový comicsový plátek pocházející ze stáje Motkomiksu a nenabíz í málo. Nabízí celý svůj prostor tuzemským comicsovým autorům, a to myslím je velmi šlechetné.

První tu však byl Aargh!, který teď použiji jako měřítko pro jeho mladšího příbuzného. Mezi nesporné výhody Aarghu patří jeho publicistická část, která z něj dělá ně co víc než plochu pro comicsy. Pot se rozhodl jakýkoliv rozsáhlejší text zanedbat, což v důsledku znamená, že je nepříjemně rychle přečtený. Přece jenom střídání textu a obrazu zvyš uje hodnotu celého časopisu. Uvidíme jestli se vydavatel časem rozhoupe. Pokud mám pojmenovat nejvýraznější výhodu Potu, pak je to čerstvost všech děl. Čtenář má možnost okoštovat ten nejsoučasnější comics z našich luhů a hájů a případně se nechat inspirovat. Pot jako první vyznačuje jasnou startovací čáru tuzemského comicsu pro nové století , i když někteří autoři v Česku v současné době jenom pobývají. Ale to doufám nevadí - není od věci nechat se trochu ovlivnit “zvenčí”. Díky tomu je Pot svým způsobem i výjimečný (proto si časopis kupte rovnou dvakrát, za deset let za něj na burze dostanete několikanásobek dnešní ceny).

Když vezmeme Pot do ruky tak na první pohled není vůbec špatný. Hezká grafická úprava, kvalitní papír a přitažlivá obálka dodávají nervovým vláknům první impulsy, aby vyslaly ruku do kapsy pro peněženku. Pohled druhý není taky špatný, ale raději si ho už více rozebereme.

Hned první comics Ondřeje “Švadleny” Novotného nám dá jasně najevo, že comicsy v Potu si více potrpí na formu než na obsah. Spíše se jedná o výtvarně povedený experiment s využitím comicsových prvků. Následuje John Doe Matěje Němečka s jednoduchou a lehkou kresbou, který má nápad a šmrnc. Další je Na plac! Claire Fay, která představuje hru s linkou na varietní téma. Uprostřed se nacházejí snad nejcomicsovější příspěvky celého zinu od Karla Jerieho, který dostal na starost i obálku. Jednoduché nápady se soubojem, kde jde o to, vyhrát si se ztvárněním. Začínajícím autorům bych doporučil si Duel I a II prostudovat a pokusit se o něco podobného. Myslím, že něco takového je dobrý odrazový můstek.

Že lze nakreslit comics z tak všedního prostředí jako holičství vás přesvědčí Isabel Große Holtforth. Následuje jedna stránka, kde je kromě Sebesvětů od Petra Včelky i stručný popis autorů. Nutno dodat, že naprostá většina z nich pochází z prostředí pražských uměleckých škol, což má tu výhodu, že jsou příspěvky výtvarně zdařilé a nevýhodou je úzké zaměření výběru autorů. Ale je to první číslo, tak se snad později dočkáme poněkud širší autorské základny. Na čtyřiadvacáté straně začín á comics Poutník, ze kterého naskákají všem pravověrným comicsářům pupínky úplně všude (ano, i tam). Kakalíkovo fotostory s bublinami může být pro někoho osudným, já se alespoň pobavil - když už nic víc. Na závěr vám Sophie Dupont objasní souvislosti mezi trpaslíky, zaječími bobky a kraslicemi v příběhu Velikonoce &Co. Na poslední stránce se nachází jednostránkový comics plodného Petra Včelky Smrad, který je doufám tečkou za autorovou pubertou a v budoucnu nás od něj čekají lepší a lepší comicsy.

Co na závěr? Snad jen leninovské koupit si, koupit si, koupit si. Hlavně vy co rádi kreslíte nebo chcete kreslit. Tady máte prostor a inspiraci.

Vydal: MOT v roce 2001