Pot #2

Pot 2Aargh, Pot, Aargh, Pot… Slyšíte, jak se obě nohy českého komiksu sunou pomalu vpřed? A každá o stupínek výš. Dvojice průkopnických fanzinů si v naší komiksové oblasti rozhodně neškodí ba si přímo prospívají. Každé číslo se dostává zase o kousek dál a oba magnety (pražský i brněnský) k sobě přitahují nové a nové autory a drží si je. Pot tentokrát vyrukoval s barevnou obálkou a dvojnásobným obsahem a obojí mu prospívá. Pokud bychom hledali další vývojový stupínek, pak je to přítomnost dvou komiksů na pokračování a existence komiksového hrdiny Johna Doe. Ale všechno pěkně popořádku.

Začneme obálkou, kterou si vzal na starost nejmladší ze současné kreslířské generace Petr Včelka. Ta splňuje svůj účel a nejenže uvádí příběh Slepý holub (známý i z Comxu), ale i dává tušit, o čem Pot vlastně je. To jest o komiksech výtvarně zajímavých, experimentálních či pohybujících se na hranicích žánru. Takže pří znivci Spidermana protentokrát ostrouhají a musí mé pozitivní ohlasy brát s rezervou.

Na druhé straně obálky se nachází nezbytný úvodník a informace o autorech. To jsou bohužel jediné obsáhlejší texty, ale naštěstí autoři slibují do budoucna ně jakou tu publicistiku z oblasti komiksu. To považuji za důležité, protože nějaká ta stránka psaného slova zvyšuje hodnotu celého časopisu. I když na druhou stranu chápu, že koncepce Potu je poněkud jiná než třeba u Aarghu. Pot je zkrátka prostor a to ne ledajaký. Je to prostor komiksový.

Startovním komiksem je první díl Oidipa Rexe od Karla Jerieho, který je vizuálně tím nejkomiksovějším z celého. Už od minulého čísla víme, že Jerie má linku v ruce a zanechal ve mně dobrý dojem. Jedinou výtku bych měl k porodu na straně 4 - poloha v leže na zádech se začala používat až za Ludvíka XIV., takže ve starém Řecku působí poněkud uměle (když já si musím do něčeho alespoň trochu rýpnout, tak to odnesl chudák Jerie).

Po Oidipovi následuje můj osobní hit John Doe. Výtvarně nápaditý a úsměvný příběh pozemšť ana v megapoli Quat opravdu boduje. Doufám, že ho někdy vydá Mot jako celé album. Existence vlastního hrdiny je pro komiksový časopis dobrou vizitkou a pokud spolu srostou bude to jenom dobře. Čtenář bude mí t nějakou jistotu a bude se více těšit na další číslo.

I další komiksy v Potu stojí za pozornost. Snad všechny mají šanci nato, aby si u vás našly nějaké to slovo uznání. Určitě vás nadchne lehká linka Claire Fayové či jednoduché nápady Sophie Dupont. Na hostovačku si zaskočil i jeden z Aargh-masterů Tomáš Kučerovský, aby si skromně zabral čtvrtou (barevnou) stranu obálky. Celkově na mě působí nový Pot opravdu velmi dobře a jsem rád, že v něm mají mladí výtvarníci tolik potřebný prostor. Takže se nenechejte dlouho přemlouvat a kreslete - nová generace komiksových kreslířů začíná nezadržitelně narůstat a kdo si toho ještě nevšiml je bambula.

Vydal: MOT v roce 2001