48 Stran

48 StranKdyž jsem psal recenzi na Egona (publikováno 11.10. na www.comics.cz - konec reklamy), zmiňoval jsem se o různých možnostech, jak třídit comicsy. Psal jsem, že jsou comicsy dobré, špatné, divné, a tak dále, jedna kategorie mi tam však přece jenom pochyběla, a to comicsy absurdní, čili takové, které si nepokrytě dělají srandu ze všeho a ze všech a nejvíc pak sami ze sebe, a které bez mrknutí oka porušují a bortí všechna zažitá pravidla a postupy tohoto média. Přesně takovým comicsem je comics "48 stran".

Převyprávět obsah příběhu by bylo zhola nemožné, proto se o to ani nebudu pokoušet a načrtnu jenom rámcově hlavní myšlenku. (Ehm… myšlenku… silné slovo…) Hlavními hrdiny comicsu jsou detektivové Górsky a Butch, kteří dostanou nelehký úkol: musí objevit smysl jejich comicsu. Zatčení autoři (o nichž bude řeč ještě později) odmítají spolupracovat (při svém zatýkání přemalovali všem policajtům zásahové jednotky obličeje na kačeří zobáky), detektivové se proto musí vydat po nejistých stopách a pátrat na vlastní pěst. A jak už název napovídá, mají na to přesně 48 stran. Ne, teď už vlastně jenom 45.

48 StranPo zbytek comicsu sledujeme putování dvou detektivů, kteří se v pátrání po smyslu comicsu dostávají do všech možných filmů, knih a také jiných comicsů. Myšlenková konzistence nebo snad dokonce logika děje zde vůbec nehrají roli, autorům jde jen o to, aby v co nejrychlejším sledu vystřídali co nejvíc titulů a ze všech si pořádně vystřelili nebo jim (svým způsobem) složili hold. Jenom namátkou několik příkladů, co všechno zde můžeme potkat: Pulp fiction, James Bond, Akta X, Vetřelci, Star Trek, Matrix, Soudce Dredd, Lobo, Mlčení jehňátek, Sedm, Hvězdné války a mnoho mnoho dalšího. Bez mučení se přiznávám, že nejsem moc velký filmový fanda, a jsem si proto vědom toho, že mi minimálně třetina (jestli ne víc) narážek unikla. I tak mi to ale stačilo k tomu abych se královsky bavil (snad druhý nebo třetí comics v mém životě, nad kterým jsem několikrát opravdu nahlas vybuchl smíchy), takže pokud se v "brakové" filmové tvorbě posledních dvaceti-třiceti let vyznáte lépe, užijete si to ještě mnohem víc.

48 stran však se však neomezuje jenom na odkazy a narážky na jiná díla. Velké množství humoru stojí také na slovních hříčkách (vesměs nepřeložitelných), situační komice, vtipném využití výrazových prostředků comicsu nebo na nečekaně ale s citem používaných absurditách. Nebudu moc přehánět, když řeknu, že prakticky každý obrázek v sobě skrývá některý z výše jmenovaných druhů vtípků. Tento comics je jednoduše do krajnosti dohnaná vize zábavného čtení.

48 StranPokud jde o kresbu, ta je - s přihlédnutím k okolnostem vzniku (viz. níže) - docela kvalitní, i když rozhodně ne úchvatná nebo revolucionářská. Tíhne spíš k realizmu a anatomické věrohodnosti, často se však uchyluje i ke zkratce, karikatuře a jisté hranatosti (snad mírná inspirace Mignolou). Občasná snaha nacpat do malého rámečku co nejvíc detailů způsobuje nepřehlednost a "neupravenost" některých obrázků. Také nekvalitní a místy zbytečně tmavé barvy některým stránkám moc neprospívají. Všechny tyto chybičky zavánějí jistým amatérizmem, který však - jak doufám - v dalších pracích postupně vymizí.

48 StranAutory tohoto velevtipného mišmaše jsou Tobiasz Piatkowski (scénář) a Robert Adler (scénář, kresba). Podle jejich jmen vám už nejspíš napadlo, že by se mohlo jednat o Poláky a skutečně je tomu tak. Polská comicsová scéna, která je momentálně v bouřlivém rozvoji, produkuje pořád víc a víc kvalitních autorů, kteří dokážou na trhu obstát i v tvrdé konkurenci zahraničních comicsů a dvojice Piatkowski/Adler rozhodně patří ke špici pelotonu. Není proto divu, že comics 48 stran, původně vydávaný na pokračování na stránkách časopisu Reset, se stal prvním počinem vydavatelství Mandragora, které se jinak specializuje především na vydávání prestižních amerických booků (např. Transmetropolitan, Midnight Nation, 100 Bullets, Hitman). Tím však seznam jejich úspěchů není zdaleka vyčerpán. U stejného vydavatele jim nedávno vyšel comics "Golota versus Predator", Egmont vydal první díl jejich cyberpunkové série "Status 7", jejíž druhý díl se chystá na prosinec (taky u Egmontu) a podle oficiálních zpráv se pracuje i na pokračováni 48 stran pod názvem "Dalších 48 stran".

Jak už jsem několikrát naznačil, comics 48 stran je velice zábavné, ač hodně absurdní dílko. Smysl v něm nehledejte (prozradím vám, že ho nenajdou ani naši detektivové), jenom se dobře bavte, případně soutěžte s kamarády, kdo najde víc zašifrovaných odkazů a narážek.

Scénář: Tobiasz Piatkowski, Robert Adler
Kresba: Robert Adler
Vydal: Mandragora, 2001