Ruddy & O Kutilce

RuddyPetr Rada mluvil na COMICZ CONu o tom, že u nás chybí komiksy, které by překlenuly propast mezi Čtyřlístkem a dejme tomu Thorgalem. Ponechávám stranou otázku, jestli tuto roli splňovala barlowovská Xena, a rovnou řeknu, že právě do tohoto prostoru míří nedávno vydaný český komiks "Ruddy & O kutilce". Oba příběhy totiž mají předpoklady nadchnout mládež odrostlou Myšpulínovi a spol. a přitom potěšit každého dospělého, ve kterém zbyla alespoň nepatrná jiskřička dětské bezprostřednosti a hravosti.

Rozsáhlejší příběh "Ruddy" spískal malíř a ilustrátor Pavel Čech, který už má na své pažbě několik komiksových zářezů. Děj se točí kolem X.mezinárodního mistrovství nočních koloběžkových závodů "z kopca", které si svou obtížností a zákulisními intrikami v ničem nezadají s jakýmikoli jinými závody provozovanými na dvou i více kolech. Hlavní hrdina Ruddy touží celou sérii vyhrát nejen kvůli uspokojení své ctižádostivosti, ale i proto, aby uctil památku svého přítele Vincenta, který při nejtěžším závodě VII.mistrovství za záhadných okolností zahynul. A snad ještě mohu prozradit, že do hry vstoupí tajemná kráska i patřičně podlý a zlovolný padouch...

Příběh sviští kupředu téměř stejnou rychlostí jako koloběžky nejodvážnějších závodníků a na trati navíc čeká řada milých a dobromyslných legrácek, takže pokud nejste zatvrzelí morousové, protrhnete cílovou pásku s nápisem KONEC se spokojeným úsměvěm. Autorova kresba se vzdáleně podobá stylu Rudolfa Štorkána a ve srovnání s dávným "Dobrodružstvím Honzy Štítska" vykazuje obrovský kvalitativní skok. A podle nejčerstvějšího komiksu "Pohádka" z olomoucké výstavy ("Ruddy" byl nakreslen v roce 1997) se zdá, že pilně kreslící autor se hodlá zdokonalovat i nadále.

O KutilcePříběh "O kutilce" vytvořil Tomáš Jirků, který už má na svědomí například větší část komiksového zpracování "Brněnských pověstí". Vyprávění začíná docela klasicky - princ vyráží do světa, aby se utkal s drakem a osvobodil princeznu. Velice záhy se ale ukáže, že věci se mají trochu jinak. Příběh se začne vyvíjet podle své vlastní logiky a plně si jej vychutnají čtenáři trochu vyššího věku, než jaký je potřeba k docenění "Ruddyho". Tomáš Jirků prokazuje velký talent pro vymýšlení roztomile bizarních detailů, které dohromady vytvářejí dokonale svébytný svět. A tak v příběhu můžete narazit na šermujícího koně, ocasaté žáby a spoustu slovních hříček. Některé kresebné momenty prozrazují lehký vliv stylu Mikea Mignoly, celkově je ovšem výtvarný projev Tomáše Jirků pevně zakořeněn v české tradici. A to je moc dobře.

Takže jediné, co ve své recenzi hodlám trochu hanět, je předtisková příprava tohoto svazku. "Ruddy" je plný podivných šmuh, které měly být po nascanování odstraněny, a "Kutilka" zas trpí příliš malým kontrastem mezi tmavošedými plochami a černými liniemi. Leč i přesto si olomoucké nakladatelství Netopejr zaslouží dík za to, že se obou komiksů ujalo, ačkoli na nich očividně nezbohatne. Doufejme, že se alespoň čas od času bude komiksům věnovat i nadále.

Autoři: Scénář a kresba: Pavel Čech ("Ruddy") - Tomáš Jirků ("O Kutilce")
Vydal: Netopejr v roce 2000