Recenze Články
Comicsový katalog
Recenze
Články
 

Sin City - dáma pro kterou se zabíjí

Sin City - Dáma pro kterou se zabíjí

Dwight McCarthy se živí jako fotograf. Jenže nefotí pohledné čubičky v drahých modelech - jeho džob jsou fotky, používané u rozvodu. Každá ženuška ráda vysolí těžký prachy za snímky, které jí vynesou prachy mnohokrát těžší, takže pro Dwighta jsou momentálně živobytím tlusté pupky zazobaných pracháčů, válející se po svěžích a chtivých tělech svých milenek. Jednu takovou fušku zrovna skončil a - jako obvykle - se mu jeho zadavatel Agamemnon, na všechny strany se roztékající Řek, vysmál za to, že si z těchhle foteček nikdy žádnou neschová. Dwight si za to vysloužil i přezdívku - Superslušňák. Jenže nic není nikdy tak jednoduché, jak se může zdát na první pohled. Dwight si kdysi prošel peklem. Bestie v jeho nitru ho dohnala až do tohohle srabu a chudáka Dwighta stojí strašně moc sil udržet to všechno v sobě. Zatím se mu daří. Nebude to ale trvat tak dlouho a všechno bude úplně jinak. Ava, žena, která by mohla být prototypem všech těch osudových, žena, která dohnala Dwighta až tam, kde je teď, se vrací do jeho života. Není kam utéct. Dwight McCarthy opět vykračuje na cestu totálního šílenství a bude muset mít strašnou kliku, aby i tentokrát došel až na konec...

"Rozpárala mi srdce na kusy a odhodila ho stejně nevzrušeně, jako by vyklepala popelník. Proč na to sakra pořád myslím? Měl bych se na to vykašlat. Ale vzpomínkový bumerang už se nedal zastavit. Pohled, co měla v očích, když jsem jí řekl o svém otci. To, jak se smála, když jsme kouřili trávu a začali se oba chechtat a nemohli přestat. Její vyděšený plač, když se probudila ze zlého snu a já jsem ji držel a utěšoval až do úsvitu. A hlavně ten oheň. Oheň, který v ní plál. Dotek jejích ňader a chuť, kterou mi zanechala v ústech.     Avo."

Návrat do města bez soucitu je zájezdem, na nějž se těšil snad každý comicsový fan u nás. Jedno z nejgeniálnějších děl světového comicsu se i u nás stalo kultem a na Dámu pro kterou se zabíjí čekali určitě všichni, kteří kdy propadli kouzlu bublin a obrázků. A co si budeme povídat - Frank Miller nezklamal.

Příběh, odehrávající se částečně před a částečně souběžně s dějem první knihy, se sice rozjíždí pomaleji než Sin City, ale od okamžiku, kdy do něj vstoupí Ava, Dwightova (a nejen jeho) femme fatale, se rozjede v tempu, které opět musí strhnout každého, kdo má rád noir jako žánr a černobílé příběhy Franka Millera zvlášť. Nechybí v něm nic - hrdina, rozervaný vášní k ženě, pro níž je pouhou plyšovou hračkou (a on to ví, přesto s tím nedokáže dělat nic); žena, měnící každého chlapa ve svém dosahu na pouhou trosku bez vůle, myslící pouze a jen rozkrokem; sex, přítomný skoro ve všem, přesto však (díky té síle vášně) občas takřka romantický; násilí, brutální hlavně tím, že síla pomsty není vášní zmírněna, ale naopak vybičována až do krajnosti... Miller rozehrál svou druhou sincityovskou story s podobnými figurami, jako první partii. V okamžiku, kdy to všechno začalo vypadat obehraně, jako výkon výsostného profesionála, který ví, že je nejlepší a už nemusí nad šachovnicí příliš přemýšlet, aby svého soupeře porazil, předvedl vlastnost všech těch nejlepších - udělal nečekaný tah, kterým všechno obrátil a dovedl svou partii opět do vítězného konce, jenže z úplně jiného směru.

I v kresbě udělal Miller to nejlepší, co mohl - nechal ji úplně stejnou, jako v Sin City. Neexperimentoval a opět vytvořil věc, která nemá jedinou chybu. Některé pasáže (zvláště pak první objevení se Avy) se dají svou účinností přirovnat k jedinému - "dešťové" pasáži v Sin City. Jinak se tu dá najít úplně všechno tak, jak nás to sejmulo minule. Ostré stíny, střídání pozitivu s negativem, netradiční "úhly záběru"... Navíc si Miller dovolil i pár malých obrazových fórků, takže se při pozorném čtení dají najít narážky na Mignolova Hellboye (ta je docela zjevná) a také na postavu, která Millera kdysi proslavila - Batmana (ta se hledá mnohem hůř).

"Chudák Marv. Jenom další ztroskotaná existence v pajzlu, který je ztroskotanými existencemi narvaný až po střechu."

Další věc, která provazuje první Sin City s druhým, je umožněna už zmiňovanou částečnou souběžností obou dějů. Dwight zná Marva, hrdinu prvního booku, a nejenže se s ním potká, ale ještě před událostmi, jimiž první kniha začíná, ho využije jako pomoc při likvidaci Avina manžela. V dalším průběhu děje se s Marvem ještě setkáme několikrát - to už v dobách, kdy jde s úporností krví rozhicovaného honicího psa po vrazích své lásky Goldie (dva obrázky jsou navíc v obou knihách totožné). Další už známou postavou je děvka Gail, ta, jejíž uzly Marvovi nedělaly žádný problém a nakonec mu půjčila i pouta. Její role v Dámě pro kterou se zabíjí je však podstatně obsáhlejší.

Dojem plastičnosti celého šíleného Millerova světa tenhle jednoduchý trik jen prohlubuje a navíc umožňuje čtenáři, aby se cítil jako doma - Hele, tohohle týpka přece znám...

"Nikdy nás nedostanou!"

Bylo už řečeno, že Frank Miller nezklamal. Není sám - nezklamal ani Štěpán Kopřiva. Své druhé Sin City přeložil stejně dobře, jako to první, což znamená, že překladu se opět nedá vytknout nic. I redakční práci bylo opět věnováno dost času a pozornosti, takže se nekonají hrubky, překlepy a další věci, které mohou zážitek z četby pěkně pošlapat. Prostě český čtenář opět dostává do ruky skutečnou comicsovou KNIHU a může si s ní užívat, co oči, ruce i hrdlo ráčí. Navíc CREW potvrdila, že hodlá Sin City vydávat dvakrát ročně i nadále, takže se můžeme začít těšit na The Big Fat Kill, opět s Dwightem v hlavní roli. Nevím jak vy, ale mně se už teď třesou ruce a z koutku skapává natěšená slina... Jestli on to nebude absťák...

Autor: Radim Klimeš
Tento článek byl publikován 12.4.2000 - další články od tohoto autora


Doporučujeme
Nejživější diskuse
Vaše připomínky a návrhy k podobě Comics serveru
22.2.2011, 10:35

Prozraďte, jaký je váš oblíbený comics a proč?
11.2.2009, 11:44

Comicsová scéna v Čechách a na Slovensku
27.1.2009, 18:22

Diskuse pro všechny (i budoucí) comicsové scénáristy
30.8.2006, 9:37

Evropský comics vs. Angloamerický comics
30.8.2006, 9:36