Sláine: Zabiják démonů/Královna čarodějek

SláineJakmile si Sláine odbyl svoji premiéru na stránkách čtvrté Crwe, ihned si získal velkou popularitu. Ukázka z dvojalba Poklady Británie byla opravdu výtečná a po ní následovala ještě jedna. Bohužel, když došlo na Sláina v Mordé Crwi, redakce nominovala jako svého kandidáta dvojalbum Zabiják démonů, což mi dodnes přijde vcelku škoda, protože jeho úroveň je asi o řád či dva pod Poklady. Ale jako čtenář-optimista doufám, že se s nimi v češtině ještě setkám. Ale nebude to na stránkách Crwe, protože nacpat do ní 120 stránek (nikoliv 60 jak bylo uvedeno v posledním čísle) by bylo neodpustitelným hříchem. Však uvidíme, jak se chytne Netopejr s Rohatým bohem.

Zabiják démonů se mi spolu se staršími Thorgaly jeví být vhodným letním čtivem pro čtenáře s neúplnou komiksovou knihovničkou, kteří mají teď možnost v rámci akce Crwavé léto od Calibre přijít si na své za dobrý peníz. Není tedy důvod nepodívat se na něj podrobněji. Scénář, jak už je u Sláineho zvykem, nemůže mít na starosti nikdo jiný než Pat Mills, který nepodává zrovna vrcholný výkon, ale to neznamená, že by se album nedalo číst. Spíše naopak. Sláine si svoji laťku drží stále.

SláineDěj se odehrává za doby římské okupace britských ostrovů a je přikořeněn nezbytnými fantasy prvky jakými jsou magie, prastaří bohové, příšery a démon Elfric – Sláineův to nepřítel. Do této epochy je vyslán Sláine coby favorit své bohyně, aby byl umě přilepen Millsem k historické postavě čarodějky Boudicy. Ani Římané na tom nejsou špatně, neboť jim přicházejí pro změnu na posilu temné síly Cythraulu, aby to neměli Britoni tak jednoduché. Díky tomu se také příběh rozjíždí od prvotních cákanců po závěrečné potoky krve, což má i svá negativa. Celé dvojalbum má podobný neduh jako jiný Crwavý produkt Batman/Soudce Dredd: Zemřít smíchy, a tím je dobrý rozjezd v prvním albu a nedotáhnuté finále knihy druhé. Megalomansky nadsazený závěr se snaží jen těžit z velkých bitek, a to není to pravé ořechové.

Totéž se dá říci i o malbě. Glenn Fabry v první knize vede nad Powerem, který exceloval až později ve zmiňovaných Pokladech Británie. Opravdu tristní je Powerovo ztvárnění Elfricových přisluhovačů, kteří místo hrůzy vyvolávají ve čtenáři záchvaty smíchu a jejich role, předurčená spíše pro nějakou béčkovou parodii na fantasy, shazuje celkově dobrý dojem. Na druhé straně ovšem exceluje dvojice sladěných obálek, které rozhodně převyšují ty původní.

Na závěr bych Sláineho, i když není žádnou hvězdou, přece jenom doporučil. Minimálně jako oddechové čtení na cesty. Na druhou stranu pokud máte hluboko do kapsy, vyčkejte Rohatého boha – ten se rozhodně vyplatí.

Scénář: Pat Mills
Kresba: Glenn Fabry/Dermont Power (Zabiják démonů), Dermont Power (Královna čarodějek)
Vydal: CREW v roce 1998