Recenze Články
Comicsový katalog
Recenze
Články
 

Ultimate Spider-Man

Ultimate Spider-ManNekopejte do šprtů na zem spadlých. Nikdy. Nemusí se vám to vyplatit. Je sice docela pravděpodobné, že přijdete o pár korunek za „ochranu kamaráda“, obědy zdarma a podobné výhody, ale na druhou stranu se vám nestane, že by skoro všemi nenáviděného, přehlíženého a šikanovaného šprta třeba kousl do ruky radioaktivní pavouk a on by si na vás pak spolu s nově nabytou silou a pocitem neskutečné nasranosti za ty roky, co jste ho kopal do sedací soupravy, počkal po škole.

Peteru Parkerovi se zhruba tohle stalo. Byl neduživý patnáctiletý šprt, žijící společně se svou přehnaně starostlivou tetičkou May a strýčkem Benem na newyorkském předměstí. Sport ho zrovna nebavil, škola sice ano, ale dostávat každý den po hodině na prdel od „energických“ spolužáků, školní hvězdy Flashe Thompsona a na patnáct let poněkud většího (a širšího) „King Kong“ Harlana, není přesně ten druh zábavy, který si Peter pod sloganem „Škola hrou“ představoval.

A pak to přišlo. Návštěva jedné z největších továren na světě, ve které pracují ty největší vědecké kapacity všech možných oborů- Osborn Industries, vlastněné otcem Peterova nejlepšího kamaráda, Harryho Osborna. Všechno probíhalo skvěle, Peter byl ve svém živlu, takže si ani nevšiml toho osminohého, nepříliš vábně vypadajícího stvoření, které mu lezlo po ruce - tedy až do chvíle, než se mu do ní roztomilý, radioaktivní látkou až po pupek napchnutý pavouček zakousl.

Několik dnů poté. Chodba školy, přestávka. „King Kong“ Harlan si naposledy přelešťuje botu. Cíl: Parkerova zadnice. Mohutný rozběh, chodba se třese pod dopady nohou „jeho mohutnosti“ Harlana. Peter jde chodbou, netuše nic o tom, že, slovy mého nejoblíbenějšího gangstera, pozná jeho prdel po setkání s Kongovou botou středověk. Mohutný výkop, bota se nezadržitelně přibližuje k cíli, když tu… Peter se otáčí, jednou rukou chytá Harlanovu nohu a třískne s holohlavým metrákem špeku a svalstva o zem. Než si stačí uvědomit, co vlastně udělal, podruhé za dva dny omdlí.

Probuzení v nemocnici ale není zas tak špatné - P. při odebírání krve objeví, že má konečně něco jako svaly. Den po propuštění ze školy navíc zjišťuje, že to asi nebude to jediné, co získal, když se ho pokusí srazit auto, před kterým bez problémů uskočí. Pět metrů vysoko.
Aby toho nebylo dost, řidič se ho pokusí zabít, což ale Peter díky svému „pavoučímu“ instinktu odhadne a uprchne. Řidič se chce vydat za ním, ale je zastaven svým zaměstnavatelem, kterým není nikdo jiný než Norman Osborn, vlastník a ředitel Osborn Industries. Proč chlapce zabíjet, když z něj může mít bezplatného pokusného králíka?

Ultimate Spider-ManPeter si mezitím užívá nově nabytých schopností, hraje basketbal, zápasí jako maskovaný wrestler za peníze, které pak tajně podstrkuje svým pěstounům. Co na tom, že nechal utéct jednoho zloděje? Nebyla to jeho věc. Norman Osborn je netrpělivý a pohrává si s myšlenkou, co by se stalo, kdyby se nechal naočkovat stejnou látkou, jakou byl narván pavouk. Peterovy známky se rapidně zhoršují. Utíká na chvíli z domova. Osborn se připravuje na operaci. Strýček Ben, Peterův druhý otec a jeho vzor, nachází Petera, ten však po chvilce utíká. Osbornova továrna je v plamenech. Peter se vrací domů, jen aby zjistil, že jeho strýček byl zabit zlodějem. Tím, kterého nechal předtím uprchnout. Peter ví, že něco musí udělat. Nasazuje si svůj kostým, chytá vraha strýčka Bena a předá ho policii. Ale tím jeho poslání nekončí, protože mu v hlavě stále rezonují poslední slova jeho náhradního otce, která slyšel: „S velkou mocí přichází i velká odpovědnost“. Stává se z něj Spider-Man, budoucí postrach všech zločinců, kteří se kdy odvážili páchnout do New Yorku. Zatímco Peter vyklízí ulice, plíží se městem něco, co bylo kdysi Normanem Osbornem. Chce to zabít Petera Parkera. Green Goblin.

Tak tenhle tah vyšel Marvelu dokonale. Prezident Bill Jemas dal souhlas, vrchní editor (a jeden z největších pokladů Marvelu) Joe Quesada přilákal Briana Michaela Bendise, jednu z největších scénáristických hvězd, která začínala pod vlivem svého vzoru, Franka Millera - nejprve několik kriminálních a špionážních příběhů, poté se dostal k noirové kriminálce, zasazené do světa Spawna Todda McFarlanea s názvem Sam and Twitch, pojednávající o dvojce policistů řešících tak trochu jiné případy. Přes několik dalších zajímavých projektů se Bendis dostal až k Daredevilovi, ve kterém zaujal hned svou první minisérií s názvem Wake Up, kterou vytvořil společně s malířem/kreslířem/kolážistou/já nevím čím ještě Davidem Mackem. Čtenáři mu příběhy, postavené na výborných dialozích, promyšlené zápletce a reálně jednajících (jde o to, že kdyby jeho postavy existovaly, dokážu si dobře představit, že budou reagovat stejně, jako reagují v Bendisem vytvořených dílech) policistech, superhrdinech, nájemných vražedkyních nebo soukromých detektivech jednoduše žrali a nemohli se jich nabažit. Když proto přišel nápad, že by se měla důkladně podchytit další generace čtenářů comics, byl Bendis spolu s Markem Millarem (velký scénáristický talent, dělal např. na Authority) nejlepšími kandidáty na to, aby pod ochrannou značkou „Ultimate“ převyprávěli počátek dvou nejprodávanějších comicsů Marveláckého univerza, Spider-Mana a X-Men.

A vrhli se na to důkladně. Zvlášť Bendis, který nafasoval kromě řady Ultimate Spider-Man ještě řadu Ultimate Marvel Team-Up, ve které se společně se Spider-Manem objevila každý měsíc nějaká zajímavá postava z Marvelu. Ultimate Spider-Man byl ale ještě větší terno, než by si někdo předem troufl odhadnout. Proč? Tak především právě díky Bendisovým úžasným scénářům - troufnu si tvrdit, že není jediný scénárista, který by dovedl přepsat začátek Spideyho kariéry lépe, než to udělal Bendis sám. Čtenář může sledovat první krůčky Petera Parkera jako normálního patnáctiletého kluka, který má najednou nové schopnosti a pořádně neví, co s nimi, přes záblesky štěstí, když se Peter na chvíli stává novou sportovní hvězdou školy, dostane první práci v Daily Bugle (jako pomocník při tvorbě internetových stránek) nebo téměř „sbalí“ svou nejlepší kamarádku, Mary Jane Watsonovou - chvilky štěstí jsou ale rušeny temnějšími tóny, vraždou strýčka Bena, rodiny Harryho Osborna (prozradím jen tolik, že vrah byl zelený a naživu zůstal jen Harry) nebo odmaskováním Spideyho Kingpinem, které nakonec dokáže Peter ututlat.

Pan scénárista prostě umí hrát na city, ale především dokázal něco, co mi u Spideyho už hodně dlouho chybělo - dal mu perfektní hlášky. Snad nejlíp se pavouk projevuje v předposlední kapitole booku, když před soubojem s Kingpinem řekne vyžranému králi podsvětí - „Hele, mám tady pár věcí, které bych ti chtěl říct, a bál jsem se, že na ně zapomenu… a opravdu jsem ti to všechno moc chtěl říct, protože je to pro mě opravdu důležité… tak jo, tady to je…jseš tak tlustej, že když se řízneš při holení, tak z holícího strojku vyleze Marshmellow. Nic?“ (Kingpin nevěřícně zírá) „Tak co tenhle - jseš tak tlustej, že na vysoký museli dělat fotku vaší třídy z helikoptéry.“ (Kingpin rudne vzteky a útočí). A podobných momentů je v celém booku daleko víc, což jen dokazuje, že v hláškách a propracovaných dialozích leží síla Bendisova scénáře.

Ultimate Spider-ManKdyž se Peter snaží na posledních dvaadvaceti stranách prozradit Mary Jane, že je Spider-Man, Bendis exceluje - neznám scénáristu, který by dokázal tohle téma napsat poutavěji a citlivěji. Když Peter Mary Jane chvilku po „přiznání“ téměř políbí, vejde do pokoje tetička May a čtenáře to vytočí téměř stejně, jako by se to stalo jemu samotnému. V emocích leží Bendisova síla.

Ale nebojte se, akce je taky dost. Spidey dostává staré padouchy, ale stejně jako je on trochu jiný než původně, jsou přepracovaní i jeho nepřátelé. Green Goblin je v Bendisově podání démoničtější a větší než obvykle, a i když nedostává tolik prostoru, kolik by si zasloužil (v polovině booku padá prostřílený jak řešeto do Hudsonova zálivu, ale on se z toho vyhrabe…), tak je jasně vidět, kdo bude první liga mezi Spideyho protivníky. Mezi další zajímavé, nepříliš charakterní postavy patří už dříve zmíněný těžkotonážní Kingpin nebo Electro, který vypadá tak na dvacet, ale ovládá smrtelně nebezpečné elektrické výboje.

No jo, on kvalitní scénář je skvělý, ale co kresba? Mark Bagley. Jméno, které donedávna označovalo lehce nadprůměrného comicsového kreslíře, jakých jsou za mořem desítky. Nebojím se říct, že touhle prací vystoupil Bagley definitivně ze svého stínu, protože společně s inkerem Artem Thibertem (který má na starost i Ultimate X-Men) odvádí špičkovou práci, které perfektně sedí trochu jásavější, ale bezesporu výborný počítačový coloring. Největší předností kresby je její akčnost, Bagley má se superhrdinskými comicsy řadu zkušeností a v Ultimate Spider-Manovi se to konečně naplno projevuje - akce má spád, adrenalin stoupá a padouši lítají vzduchem. Tak to má být. Zajímavá je i Bagleyho práce s obličeji, která se naplno předvádí v poslední, čistě na dialozích založené kapitole.

Borci z Marvelu ještě navíc k už tak výbornému booku přidali různé vychytávky, jako jsou vedlejší náčrtky Marka Bagleyho, scénář Bendise k prvnímu dílu Ultimate Spider-Mana a spousta dalších. To vše, 352 stran v tvrdé vazbě a výborné grafické úpravě za trochu vyšší cenu, než je zvykem - necelých 35 dolarů. Ale pokud vám mohu poradit, jakmile někde tento skvost uvidíte, okamžitě ho kupte. Ať už pro sebe, pro dítko (trochu odrostlejší a mělo by umět anglicky) nebo pro kamaráda, kterému připadají comicsy jako zábava pro malé děti - možná uvidíte, jak se mu v očích mihne náznak smutku, když zemře Peterův strýček nebo záblesk štěstí nad Peterovou opětovanou láskou k Mary Jane. Po přečtení ho sice odloží, ale časem se k němu vrátí - kdo by se nechtěl alespoň na chvilku vrátit zpět do těch dnů, kde mít koho milovat a konat dobro bylo to hlavní, na čem záleželo?

Scénář: Brian Michael Bendis
Kresba: Mark Bagley
Vydal Marvel Comics v roce 2002

Autor: Aleš Kot
Tento článek byl publikován 29.5.2002 - další články od tohoto autora


Doporučujeme
Nejživější diskuse
Vaše připomínky a návrhy k podobě Comics serveru
22.2.2011, 10:35

Prozraďte, jaký je váš oblíbený comics a proč?
11.2.2009, 11:44

Comicsová scéna v Čechách a na Slovensku
27.1.2009, 18:22

Diskuse pro všechny (i budoucí) comicsové scénáristy
30.8.2006, 9:37

Evropský comics vs. Angloamerický comics
30.8.2006, 9:36