Stripped

StrippedJsou comicsy, které po přečtení úzkostlivě vložíte do ochranné fólie a položíte na hedvábím vystlané místo, comicsy do kterých se po třetí stránce vysmrkáte a spláchnete do záchodu a je tu i comix. Někdo by řekl "intelektuálština" jiný zas "zmatená hovadina", další pak "divnej úlet". Undergroundový comics je tak nějak všechno dohromady.

Fantagraphics Books jsou v USA poměrně známým a úspěšným vydavatelstvím comixu. Je až s podivem, jak lehce se dokáží držet se svými nezávislými záležitostmi mezi záplavou komerčních comicsů. Jejich comicsy (tedy vlastně comixy) jsou určeny v drtivé většině dospělému čtenáři, pokud možno alespoň částečně mentálně vyspělému. Jsou trošku náročnější na čtení a ještě o něco náročnější na prohlížení.

A tak nějak se dostáváme k autorovi. Peter Kuper je comixový autor. Jako většina takovýchto autorů si sám píše, sám si to kreslí, sám dostává po tlamě od kritiky a sám nemá co do huby. S dalšími autory undergroundového comicsu má společnou ještě jednu věc. Píše povětšinou o sobě. Svém životě, svých trapasech i triumfech (i když o těch zřídka), o lidech kolem něj. A book, který se mi šťastným řízením osudu dostal do ruky, není jiný. "Stripped" je o Peterovi Kupertovi. Sotva najdete osobnější zpověď a přitom vyprávěnou s takovou lehkostí. Stripped je totiž celý o dospívání a intimním životě Petera.

Vše začíná vyprávěním o ztrátě panictví, pokračuje zkušenostmi s drogami a končí jedním fakt hustým vztahem. Do toho si vložte několik opravdu divných snů, několik jednostránkových úletovek a na konec celého booku detailní rozbor onanie. Silně pochybuju, že je něco, co považuje Kuper za tabu. A co je neúžasnější, jsou momenty v knize, kdy vám to nedá a musíte si říct, "kurňa, tohle snad psal o mně". Kuper je masochista. Jak se nádherně dokáže nimrat v detailech svých milostných neúspěchů a přitom vše podat poměrně vtipně. Půlku knihy kroutíte hlavou, druhou žasnete. Peterovo mládí se dá totiž shrnout do dvou slov: "zhulený" a "nadržený".

StrippedPoté co dospěje, zamiluje se do ženy, která s nim vláčí takovým stylem, že vám ho je až líto. Do toho si vložte autorův sexuální experiment s přítelem jeho lásky. Vyjde vám jednoznačný rezult. S Kuperem pěkně život vláčí. A je si vědom toho, že si za to může sám. Každé vyprávění stojí jakoby samo o sobě. Vlastně nemá pointu, natož konec, nějakou hlubší myšlenku byste hledali marně. Ale takový život už je. A Kuper popisuje život.

U comixu popisovat kresbu je velmi těžké. Každý autor má svůj opravdu vyhraněný styl a díky nezávislosti tohoto comicsového odvětví, si může dovolit opravdu ledacos. Peter Kuper není vyjímkou. Rozhodně vás nenapadne, že jeho kresby jsou ošklivé, rozhodně nevynikají detaily, to však bohatě dohání nápady (zvlášť při snových kreacích a úlety na LSD, kdy se autor opravdu vyřádil).

Co závěrem??? Stejně jako Maus či Padoucnice je Stripped velmi odlišný od běžné comicsové produkce. Ale to je na něm právě to krásný. Kuper je výborný vypravěč, který s naprostým klidem píše o věcech, o kterých se normálně ani nemluví. A v mnoha momentech se v jeho vyprávění poznáte, to vám garantuju.

Scénář a kresba: Peter Kuper
V roce 1996 vydalo vydavatelství Fantagraphics Books

Tento článek byl publikován 23.9.2002 - další články od tohoto autora